Passage -Balanstrav

Sv: Passage -Balanstrav

balanstrav tycker jag man känner igen när det svajas hit och dit och man ser att hästen med bakbenen skjuter sig mot det diagonala frambenet för att hålla balansen och rumpan är ganska utputtad. Visserligen gör/gjorde Briar så och får 9: or för den passagen så tja min definition kanske inte är så rätt då.
Annars i en fin passage så ser man att hästen bär sig mer och framförallt är rakare i kroppen med väl undersatt bakdel

Jag tror väl någonstans att alla hamnar i balanstravperioden i passagearbetet iom att hästarna är så unga nuförtiden i de klasserna som passage ingår from Int.II ?

Senast ändrad:

Jag tror inte hästen arbetar genom ryggen i balanstrav, den är då spänd i ryggen, och lyfter benen i "passagesteg" men som sagt utan ryggverksamheten man vill ha i passage. Balanstrav klarar också de flesta hästar inte minst i hagen men passage kräver att de bär och arbetar på ett annat sätt och är därför mer krävande.

Tror jag i alla fall, är ingen passageexpert precis:angel:

Passage är en samlad gångart där hästen arbetar genom ryggen med väl undersatta bakben, schwung och elastisitet.
Balanstrav är när hästen "sprätter" omkring utan ryggverkan eller elastisitet. Ser kanske för det otränade ögat flashigt ut men ack så fel man kan ha :crazy:
"gångarten" är ofta framtvingad av en ryttare med allt för hård hand och utan riktig känsla..
Det är vad som händer om man försöker pressa fram samling på en häst som inte är redo..

balanstrav gå heller inte att påverka i takt och tempo

Taget ordagrant från senaste numret av tidningen Equipage:

Passage Passage är en form av trav, där hästen genom ett förlängt belastningsmoment lagrar tillräcklig styrka i sina bakben för att sedan genom ett kraftigt påskjut få ett markant svävningsmoment. Hästen rör sig lite som i en piaff, men med mindre skankböjning och ännu mer skjutkraft. Skillnaden är också att hästen rör sig framåt och att den har ett större svävningsmoment. Det ser ut som om hästen studsar och sedan svävar fram, med stor elegans. Hästen sitter något mindre än i piaffen, men den måste fortfarande använda mycket bärkraft för att kunna utföra passagen. Passage kräver att hästen är välbalanserad och har riktigt bra koordination. Passagen förser hästen med muskulär träning, speciellt i bakdelen och ryggen tillsammans med psykisk träning såväl som den tränar ryggsvingen.
Balanstrav däremot är en felaktig, spänd typ av trav som kan förväxlas med passage. Men istället för som i passage landa med mjuka, fjädrande leder, landar hästen i balanstrav med spända ledgångar och studsar upp igen. Den utnyttjar inte heller trampmomentet till att bära upp och skjuta på.

Puuh, det blev långt :crazy:
Hoppas ni är nöjda :p

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 900
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar