Sv: Pass

Ja, det är ju lite skumt det där. Känns som om de borde ha gjort klart ganska många redan, det har ändå gått lite mer än ett år.
De måste ju ta de första de får in, först. Annars känns det j som om de har ett krångligt system. Men sen kanske de har en avdelning som gör iorning utländska pass, och en som gör nya pass, och sådär.
Id-kontrollerade du din häst? är det privatpersoner som gör det, eller jobbar de bara med det :confused:
Vågar inte ringa och störa, så vilken tid ska man ringa liksom? Känns som om man ringer på deras privata lediga tid. Och om de jobbar, kanske man ringer och stör de i arbetet. Riktigt jobbigt. Det är nog därför jag inte har kommit igång och fixa iordning allting. Fick papper av asrp härom dagen i alla fall, som jag skickade efter i november :p

Sist jag var i kontakt med dom så sa denne att de hade tagit över en bunt med ansökningar från någon handläggare och att det skulle vara på väg men min brevlåda är tom!

Jo, man tycker det. Kanske finns det någon här från asrp som kan förklara hur dom gör? Jag är väldigt nyfiken på deras system :angel:

Jag tog ut en veterinär som chippade och idkontrollerade ponnyn. Dessutom vaccinerades hos samtidigt vilket inte var särskillt populärt. Nästa gång veterinären kom för att vaccinera försökte ponnyn gå iväg med mej - "nej tack matte, jag vill inte ha en spruta till!" :D

Jo, det känns som att man stör dom oavsett vad man gör. Det tar ju tid att svara på alla frågor. Men som sagt, ingen som känner någon från asrp som kan svara på frågor kring passen?

Haha. Gör veterinärer sånt? Det visste inte jag. Kunde jag ju fixat det när de ändå var här och vaccinerade om honom. Suck. men de tär pinsamt att inte ha något pass, hatar att ljuga och säga att det är på gång :angel: Vill inte få de att tro att jag är slapp, även om jag är det ;)

Men de kommer väl dit och kollar på hästen :confused: ?! Kan man ju ta frågorna då istället :D

Tycker också någon kan svara på deras system, maila. Har du tur kanske svaret kommer innan midsommar :p

Vad kostar det att beställa ett pass? Har precis köpt ett fullblod utan pass...

2 minuter i 4 idag fick jag tag på asrp och dom svara mig då att dom håller på med december 05 nu samt att de övertagit "nån" annans handlingar om ponnyer och där var de i jan 06 (det är där jag är alltså) Skulle ringa om jag inte hört nåt i slutet av jan, skulle kosta mig 400 för passet på ett oreg. shettis sto, billigt tycker jag iaf.

20 Oktober 2006 skickade jag in till ASRP, fick en lapp om att de skulle ta 25 veckor, Men jag antar att jag kommer få vänta längre.
Men jag har ingen nytta av passet ändå,han ska varken säljas, åka utomlands eller tävla.

*knapplån*

Vet ni hur långt de har kommit nu? Hittar ingen info på deras hemsida!

Jag skickade in min ponnys passansökan i dec 2005. Var sedan tvungen att komplettera den någongång på våren. Sålde henne sedan i juli 2006 och meddelade ägarbyte. Tror ni att min passansökan åkte ner till "juli 2006"? Varken jag eller nya ägaren har fått något pass ännu...

December -05 var de sist i när jag hade kontakt med dom och det var i Januari. Jag har inte fått något än och mitt mottog dom 5:e December 2005. Så det är ju inte säkert din har hamnat i Juli 2006-högen istället...

Väntar fortfarande på mitt som de fick den 5:e december 2005...

*kl*
Det är olika på raser....

Jag skickade in ägarbyte och passansökan till ett vbl ( STC ) och jag fick det på mindre än en vecka. Men det är klart, med travhästar som ska tävla måste det ju gå fort. ;)

Vad skönt att jag inte är ensam för ibland vandrar tankarna att de kanske tappat bort mitt men det är väl bara att vänta...

undrar hur lång tid det kan ta för min arabs pass att komma? jag skickade in det tillsammans med ägarbytet i februari i år. efter en vecka så fick jag faktura på ägarbytet men det stod inget om passet. jag kanske skulle ta och ringa och kolla så att det har kommit till rätt ställe... skickade alla papper till samma adress. är det ngn som vet?

Varan Timon ( korsningsponny utan stam) har foljande pass status

Allting skickades in hosten 2005. Sommaren 2006 kom ett brev med bifogad ANSOKNINGSBLANKETT, dar jag skull fylla i mitt namn adress telenr och personnr.

Jag skickade in detta med vandande post och nu i mars 2007 har fortfarande inget hant.

Nu ar Timon 5 ar och kan inte lanas ut till nagon liten tavlingsryttare pga av att han inte har nagot pass.

Jag tycker det ar forbaskat daligt! Egentligen skulle dom ge hastagarna passen GRATIS om man fick vanta mer an en 6-8 manader pa passet.

/KT

*KL*
Vår historia om ASRP

Papper på sto och avkomma skickas in samtidigt till ASRP. Efter 3 månader ringer ASRP och frågar om avkommans färg som enligt henne står så slarvigt skrivit att det inte går att läsa. Jag som är rel rutinerad i dessa sammanhang plockar fram min kopia och tittar på id-kontrollantens handstil, som är mycket prydlig. Jag funderar på varför hon ringt, men men... Avkommans papper kommer efter 8 månader. Stoets däremot dröjer och det är ju henne som vi ska tävla. Ringer upp tjejen som ringde mej om avkomman och får ett märkligt bemötande. Det slutar iallafall med att hon inte är ansvarig för hon har bara föl/unghästar. Mitt stos papper finns hos annan handläggare.
Jag ringer denna andra person som säger att inga papper kommit in. Jag är ganska envis men det hjälper inte. Efter en månad får jag ge upp och skaffa nya papper (det kostar. Ska tillägga att pappan till stoet är icke gdk hingst och avkomman olycksfall i arbetet enlig uppfödaren). Mäkta irriterad skickar jag dessa till personen som ska hand om äldre hästar. Ytterligare tid går. Efter ett halvår ringer jag och frågar och får till svar att hon inte har dessa handlingar. De finns hos "första tjejen". Ringer henne och får till svar att hon inte har några papper.
Nu ska de vara glada att de sitter ett antal mil bort. :devil:

Jag ringer SH och påpekar vad som sker och ber om hjälp. Efter en vecka blir jag kontaktad och de lovar att hjälpa mej. Hon ska givetvis fixa det här. Fast eftesom jag har kopior får jag faxa upp dem, för hon hittar inte originalhandlingarna. :eek:

Jag gör så. Efter en månad får vi papper på stoet. Två år efter insändande får vi alltså passet.:eek:
men det är inte slut här.

Efter ytterligare ett halvår kommer det ett postförskott med pass på min häst, igen. Fast inte samma passnr. Nu har de hittat originalhandlingar nr 2. Nu får jag spel och kräver att de ersätter mej för de extra utlägg jag haft. Jag fick rätt.

Slut? Nädå. Avkomman säljs och vid ägarbyte ett halvår senare så dyker originalpapper nr 1 upp. Fast denna gång ringer de och frågar om vi vill ha dem:crazy: . Noll koll alltså. (Jag hade nog aldrig erkänt att de dök upp...:o ) Då var stoet också sålt. Nån som vill köpa pass?
(Jag tog kopia och sände sedan tillbaka passet, vill ha bevis :angel: )

TIPS! Kopiera ALLA handlingar

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte min häst julen-06 med "passet på gång" och passansökan har kommit in till asrp 28/12-05 så jag ringde dom för ca 3 veckor sen och fick då svaret att det skulle ta minst 3 månader till att få passet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar