Sv: Pass

Jag skickade in i feb-06 o fick då ett brev att det skulle tqa 20-26 veckor innan passet blev klart. Jag har inte sett röken av något pass o inte hört ett ljud från dem... Har mailat tre gånger varav det sista med läskvitto men det verkar inte som de har läst mailet... Men det kommer väl!:p

*kl*

Jag vill inte störa eller nappa tråden.
Men min häst har finskt pass.
Gäller detta här eller måste jag göra om det till svenskt?
Importerades 2001 till sverige. Vbl-travare.
Hon är chippad och blodtypad. Allt sånt är i sin ordning.
Bara att passet är på finska.
Men finland är väl med i EU?

Ingen som har en bild på ett vanligt svenskt pass så jag får se om det ser likadant ut...:confused: :D

Tack på förhand!

// Ika77
Helt pass-okunnig

Jag tror inte att det inte skulle gälla. Låter som om det är helt korrekt. Dock har jag läst att ägarens namn ska vara med i passet :confused: Vilket det inte är i mitt pass.

Men min häst har ett tyskt, där ALLT står med. han är brännmärkt, men inte chippad. och jag måste nog skicka in mitt. jag är bara helt totalt förvirrad av allt gällande pass, så jag skjuter undan det hela tiden. Måste ju ringa en chipmärkare och idkollare. Ingen som vet vad en sådan kostar :angel:

Jag väntar på mitt än. Fick bekräftelse "Gula lappen" att de mottagit min den 5:e December 2005. Ska bli intressant att se när det dyker upp. Har ingen brådska men ibland tror man ju att det är bortslarvat eller nåt :crazy:

Jag skickade in Astrids papper ang. pass i januari -06 och vi har inte sett till dem ännu... Har mailat och efterlyst och fått svaret att de har allt, men att det kommer snart. De har lååånga snart på asrp för det är mer än 2 månader sen jag mailade.

Gira :banana:

Vår ena märr är tysk. (holstein) I fjol skickade vi in hennes pass till asvh där hon fick en stämpel och ett svenskt reg.nr i den tyska boken. De krävde en idkoll . Då hon ej var ritad i konturdiagrammet så gjorde kontrollanten det och bifogade sedan en svenk beskrivning på tecknen. Hon hade ju tysk beskrivn. samt är brännmärkt.

Vad jag vet så finns ingen "lag" på att man måste svenskrega, men vi vill det för avkommernas skull samt att vi ville stamboksföra henne här hemma.

Gira

Känns ju som om det inte spelar så stor roll om man skickar in det nu, eller om ett halvår. man lär ju få vänta på det ändå, kanske lika bra att vänta tills de har mindre att göra ;)

Får de mindre att göra ? Snart börjar ju alla årets föl komma och då ökar det ju på igen :angel:

Mitt pass hämtades av SCS (på posten) 20051229 och jag fick det hem på brevlådan 20061129... Viss väntan.

skickade in mitt i feb -06 och har inte hört ett ljud,inte ens bekräftelse på att ansökan kommit in.

Jag har inte ens fått "den gula lappen" från aspr ännu och jag skickade in passen för flera månader sedan :crazy: Bör kanske börja bekymra mig nu övet om dom ens kommit fram?

Jag har inte heller fått mitt som jag skickade in handlingarna till i dec 2005. Har mailat dem 1000 tals ggr men aldrig fått ngt svar. Tyvärr kommer jag alltid på detta på kvällen så jag har aldrig provat att ringa. Min ponny är 27 år och jag börjar fundera på om han fortfarande är i livet när hans pass kommer... :S

Har inte ens fått någon gul lapp... :(

Det ska vara ett pass av EU-standard. Dvs vissa saker ska finnas med. Nu var det så länge sen jag undersökte detta för egen del (slutade med att jag fick skicka in det till ASVH så att de fick titta på det), så jag minns inte exakt vad det var som skulle finnas med. Men travarna är det säkert ordning på! :)
Ring ASVH och fråga!

Jag skickade in mina papper i mitten av OKTOBER 2005, och har fortfarande inte fått passet! :mad: :crazy: Har ringt och tjatat hur många gånger som helst, men det händer inte mycket. Får bara höra någon ny "väntetidssiffra", men nu förväntar jag mig att det ligger i brevlådan vilken vecka som helst! Orkar inte ens räkna efter hur många månader jag har väntat nu...?

(knapplån9 Jag skickade in gammelponnyns (23 år) reg bevis till asrp för att få det utbytt till pass i november -05. Har inte fått varken pass eller den gula lappen som flera av er nämner. Börjar bli lite orolig, då ponnyns lilla skötare gärna vill rida div 3 dressyr till våren, och då behöver jag ju chippa henne (gjorde inte det, då jag trodde hon tävlat klart, men då hon är pigg o fräsch o skötaren gärna vill vara med i laget, så varför inte?) och komplettera passet med chip nr.

suck...

Det ska vara ett pass av EU-standard. Dvs vissa saker ska finnas med. Nu var det så länge sen jag undersökte detta för egen del (slutade med att jag fick skicka in det till ASVH så att de fick titta på det), så jag minns inte exakt vad det var som skulle finnas med. Men travarna är det säkert ordning på! :)
Ring ASVH och fråga!

Hmm.. jag mailade till asrp eftersom min häst är en tysk ridponny, och de sa att jag var tvungen att registrera honom i sverige, för det är han tydligen inte :confused:
så jag måste chipmärka honom, för det har de kommit på att det är bra :crazy: blir så trött, ibland känns det som om de bara vill tjäna pengar, även om det säkert är jättebra.

KL
När jag tog in vår ena hingst till Sverige med danskt pass så skickade jag bara in passet till min rasförening, fick en stämpel i passet och ett svenskt registreringsnummer. Orginalpasset fick jag sedan åter.

Ingen rasförening tjänar pengar på att hästen måste chippas. Det gör bara chipmärkaren;)

Jo, men när jag frågade dem sa de att jag var tvungen att chipmärka honom, även om han är brännmärkt. Och nu vågar jag inte göra det på ett tag eftersom han just har vart sjuk :(
Så jag får väl ringa en chipmärkare om några veckor.
Men så som du gjorde låter ju mycket bättre, eftersom de redan har ett funktionsdugligt pass med allt som som ska stå, står med. Känns ju väldigt onödigt att behöva "göra om" allt igen

Skulle tro att det enda du behöver är att få ett svenskt registreringnummer till din häst och sen få det inskrivet i passet, precis som jag gjorde med min. Chippa ponnyn måste du ändå göra för att få slutmäta honom.

Men han är nog slutmätt, han är 17år i år så det skulle jag nog tro :crazy:
Men det var ju konstigt att de sa annorlunda på rasföreningen. och när jag har läst där har det stått att man var tvungen att chipmärka dem och ID-kolla dem igen. :confused:
jag blir alldeles snurrig.

*KL*

Suck, då får man ju vänta ännu längre än de utlovade 25veckorna :angel:

Undra vilka som de tar först? Om de bara tar någon i "högen" eller har alla sorterade och tar där efter i tur och ordning. Har dom inte så börjar jag undra vad dom verkligen har för system :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Motionscykel?