• Avel
  • Trådstartare Trådstartare blindabelinda
  • Startdatum Startdatum
B

blindabelinda

jag har en arab, en nordsvensk och en liten ponny (korsning) ingen av dom är reggade eller har pass, vilka lagar och regler gäller då och vad skulle detta kunna kosta? ingen av dom har stamm, förutom korsningen, men då är handskrivet av uppfödaren, så detta är ju inte att lita så mycket på. alltså blir även hon utan härstamning, eller???

Ponnyn kan du registrera hos ASRP i deras register för ponnyer som saknar stam eller inte har "godkänd" stam.
Nordsvensken tror jag att du får registrera hos SH, eftersom den inte är av halvblodstyp. Araben (om den är över ponnymåttet) kan du registrera hos ASVH.

Priser vet jag tyvärr inte...

Nej, nej, nej...araben skall inte allas registreras hos ASVH!!!
Den skall registreras hos ARAB (Arabhäst Registratur AB).

Vad är det för ålder på araben Du har? Kön?
Ring ARAB 046 - 25 55 51 eller så maila mig carina@cesamarabians.com så skall Du få besked om arabhästens reg. och pass

Men hon hade ju ingen stam på den? Hur kan man då vara säker på att det är en arab? Visst kan man DNA-testa men det är väl lite svårt när man inte har något att gå på...

faktiskt lite grann samma funderingar som jag har. nu vet jag ju att det är en arab, MEN jag kan ju aldrig garantera att han är helt renrasig.

Efetrsom ALLA rena Arabiska Fullblod är antingen (tidiagre) blodtypade) och DNA-testade (numera) så kan man verifiera stammen genom att ta ett blodprov.
Och visar det sig då vid en reg.ansökan hos ASVH så skickar de omdelbart handlingarna till ARAB för reg. av hästen som Arabiskt Fullblod.
Det samarbetsavtalet har ARAB med ASVH, så att inga araber reggas hos ASVH.

Eftersom det misstänks vara en arabhäst så är det ju helt solklart att en reg.ansökan i första hand skall gå till ARAB och inte till ASVH (eller någon annan registerande förening).

Nej, Du kan enbart garantera det när en blodtypning har gjorts. För då utsesluter denna om det är en korsning eller berifierar om det är en renrasig arab.
Så kontakta Du förra ägaren/ägarna och uppfödaren för att få de papper DU behöver, som jag skrev i PM:et till Dig.

Jo, sedan blodtypningen infördes så stamtavleverifieras ALLA arabiska fullblod med förr då blodtypning och numera DNA. Det går alltså inte att lura sig till en hästs stam inom arabhästarna och påstå den är arab, för det kan ALLTID kontrolleras.
Och den enda säkra med 100% säkerhet att det verkligen är ett Arabiskt Fullblod är en Registrerad arab! Alla icke-registrerade "araber" får EJ kallas Arabiskt fullblod (eller slentrianmässigt arab).
Likaledes kan man kontrollera Partbred Arabernas (d.v.s. det man tidigare kallade Arabkorsning) och se vilka arabhästar som finns i stammen genom uteslutningsmetoden.
En Partbred Arab innehåller minst 12,5% Arabblod men kan alltså ALDRIG någonsin innehålla 100% arabblod. En gång inkorsat annat blod, för alltid en korsning, oavsett hur många rena araber man lägger på den....

ARAB's kansli svarar gärna på frågor om reg. av rena Arabiska Fullblod och Partbred Araber. Ring 046 - 25 55 51 eller maila info@arab.se
Anglo-Arabiska Fullblod reg. av SAAF.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar