Pass - värdehandling eller inte?

Sv: Pass - värdehandling eller inte?

Ja jag håller ju med, men ibland blir jag bara så trött på byrokrati och krångel och skulle önska att resurserna lades på bättre grejer...

I vilket fall är jag glad att jag har mina hästar hemma och inga inackorderingar (förutom leasinghästar och deras pass :D )men jag skulle säkert åka dit om jag blev stoppad och passet efterfrågades på någon tillfällig resa... och jag vet ju hur irriterad jag skulle bli :o

Det beror nog på vilken veterinär det är. Jag fick inskrivet i passet att hästen hade livstids karens pga narkos, innan livsmedelssidorna ens fanns. ;)

Där ser man.

Jag har på senare år tvingats anlita såväl DV som ett av landets största djursjukhus till en av hästarna. Operation har gjorts. Smärtstillande har getts. Inte en bokstav står om detta i hästens pass.

Inte svar på din ursprungliga fråga, men man har nu på Jordbruksverket "kommit på" att man nog översatt den ursprungliga EU texten, f ö på franska, lite fel. Istället för att man inte får kopiera passen för att kunna visa upp dem så ska det vara att man inte får duplicera passen, och det är en ganska stor skillnad. Man kommer nu att gå igenom texten i Jordbruksverkets instanser och troligen ändra det så att det blir OK att kunna visa upp en kopia på passet i framtiden. Fråga mig inte när detta kommer ske, verket mal oftast väldigt långsamt i Jönköping.

Jag håller f ö med om att hästpasset är en värdehandling för mig eftersom det är mycket krångel och kostar en del att fixa ett nytt om det skulle komma bort. Vill det sig illa får jag grunda om hästens med alla vaccinationer också, ytterligare en kostnad och troligen får jag då också avstå en del tävlingar innan det är ordnat. Somsagt kanske det inte är något värde i hästpass ur myndigheternas sida, men vi har då olika syn på vad som är något av värde.

Spännande. Vem har du pratat med på Jordbruksverket som har sagt det? I övrigt, har det någon betydelse i vilken grad hästpasset får kopieras eftersom det knappast kan räknas som en korrekt handling ändå? Räcker det med en kopia av körkortet vid en kontroll?

För övrigt finns det ytterligare skäl till hästpasset förutom livsmedelssäkerhet och det är smittskydd. I de nya hästpassen finns det möjlighet att upphäva passets giltighet för förflyttning i samband med vissa sjukdomar. Flera av de sjukdomarna finns i delar av EU idag och vi vill definitivt inte får hit dem...

David

Spännande. Vem har du pratat med på Jordbruksverket som har sagt det? I övrigt, har det någon betydelse i vilken grad hästpasset får kopieras eftersom det knappast kan räknas som en korrekt handling ändå? Räcker det med en kopia av körkortet vid en kontroll?

För övrigt finns det ytterligare skäl till hästpasset förutom livsmedelssäkerhet och det är smittskydd. I de nya hästpassen finns det möjlighet att upphäva passets giltighet för förflyttning i samband med vissa sjukdomar. Flera av de sjukdomarna finns i delar av EU idag och vi vill definitivt inte får hit dem...

David

En vidimerad kopia är en korrekt handling i andra sammanhang, varför inte i detta?

Det brukar faktiskt räcka med någon form av ID-handling, t o m att en passagerare som kan identifiera sig intygar vem man är, när man kör bil :)

Det är väl bra om passet fungerar för smittskydd, men det du säger ovan står ju inte i något som helst motsatsförhållande till att inte ha orginalet tillgängligt i stallet vid alla tidpunkter.

En vidimerad kopia är en korrekt handling i andra sammanhang, varför inte i detta?

Problemet lär ju vara att det kan ha tillkommit uppgifter i passet sedan kopian togs. Om du visar en kopia som är flera månader gammal så har ju inte kontrollanten en aning om vad som hänt hästen från dess fram till nu.

Problemet lär ju vara att det kan ha tillkommit uppgifter i passet sedan kopian togs. Om du visar en kopia som är flera månader gammal så har ju inte kontrollanten en aning om vad som hänt hästen från dess fram till nu.

Nej, jag ser inte problemet :)

Ponera att hästen fått medecin, jaha, så länge den inte ska ätas upp just då är ju det inget problem.
Är hästen undantagen från livsmedelskedjan, så spelar det ju ingen roll alls.
Vilka andra händelser i passet menar du skulle ha betydelse? Vaccination?

Ditt argument faller iom att man har rätt att skicka passet för uppdatering till stambokförande organ och i gengäld bara få ett intyg. Där ser ju kontrollanten inte heller om något "hänt hästen" :)

Varför behöver kontrollanten veta det??? Kontrollanten ska väl bara kontrollera att hästen HAR ett pass?
I vilket syfte skulle denne behöva veta vilka behandlingar som ev gjorts osv (vilket då ändå inte står där i :angel:) just där och då i stallet eller för den skull vid väggrenen?

Nej, jag ser inte problemet :)

Ponera att hästen fått medecin, jaha, så länge den inte ska ätas upp just då är ju det inget problem.
Är hästen undantagen från livsmedelskedjan, så spelar det ju ingen roll alls.
Vilka andra händelser i passet menar du skulle ha betydelse? Vaccination?

Det beror väl antagligen på vad kontrollanten ska kontrollera. Dessa byråkrater kan ju få för sig de mest knäppa grejer. Sen kan det ju vara så att det där intyget från stambokföraren är det enda undantag som byråkraten godkänner.

Tyvärr har myndigheterna infört ett idiotsystem och att sen förvänta sig att de ska hantera systemet vettigt är nog att ha för stora förväntningar på dem.

Det enda positiva med greklandskrisen är väl att det kanske leder till att EU läggs ner så man slipper fler liknande passregler.

EU är en koloss på lerfötter.

Grundtanken är god, och hade alla kunnat hålla sig till den hade det förmodligen kunnat bli riktigt bra :devil:

Nu vet vi ju alla att makt föder makt och att politikers klåfingrighet inte vet några gränser, så vi sitter nog fast.

Jag måste erkänna att jag inte alls förstår myndigheternas envisa påstående att hästens pass inte är en värdehandling :confused:

Vårt eget pass är ju en identifikation ---> värdehandling
Hästens pass är också en identifikation ---> ingen värdehandling

Hästpasset identifierar hästen som en viss individ, det är ju inte så att det finns ett centralt register där man kan kolla ett chip eller en id-beskrivning.

Man bryter mot lagen om hästen inte har ett pass och man inte kan uppvisa det vid:
- transport
- i stallet
- på bete
- inom 3 timmar om man är ute och rider
- slakt

Dessutom har ju de flesta ALLA hästens vaccinationer i passet och det är ju tydligen väldigt viktigt att man kan uppvisa huruvida hästen ska gå till livsmedel eller inte och i det förstnämnda fallet vilka medeciner hästen fått.

Vi blir uppmanade att förvara våra pass väl och hålla god uppsikt, men hästens pass ska man glatt lämna ifrån sig till någon annan eller förvara i ett stall?!:confused:

Tillägg: Som jag ser det finns det en väldig motsägelse i resonemanget.

(Jag vet att det diskuterats tidigare, men ingen har egentligen kommit med en motivering till själva resonemanget. Jag startade tråden med anledning av nyheten om att många kör olagligt.)

Eftersom passet ska vara med hästen så måste det verkligen göras en lagändring med passen. Inte vem som helst ska kunna slakta ens häst enbart för att dom har tillgång till passet. Det måste komma någon ny lag att om en annan person kommer in med hästen och passet på ett slakteri och inte står som ägare så ska ägaren på hästen ha skrivit ett intyg att hästen får slaktas av denna personen så ska personen visa ID.
Det är en lucka i lagen verkligen......... Men något sådant måste verkligen införas om passet ska vara där hästen är annars riskerar många hästar att råka illa ut.
Gå gärna med i min grupp på fb - "Inför nya regler ang hästpass! - Stoppa oskyldiga hästar till slakt!"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka