Pass - värdehandling eller inte?

Sv: Pass - värdehandling eller inte?

Vi hade besök av länstyrelsen för drygt 2 veckor sedan, var tvugna att visa pass på alla våra inackorderingar. En av våra inackorderingar har kopierat sidorna i passena för sina hästar eftersom hon inte vill ha passena liggande i stallet, det var helt ok för inspektören så länge alla sidor fanns med.

Jag har mitt hästpass hemma och så kommer det att förbli!
Ska man åka på träningar och tävlingar och som jag, köra till ridhuset på dagtid så är det omöjligt att flytta passet mellan oss flera gånger per vecka.
Då måste all aktivitet utanför gården vara planerad i förväg, vansinne!

De får väl inte hålla kvar dig mer en typ 1 h utan direkta grunder (typ allvarligare brott)?

Ett smidigt sätt för studenter som cyklat utan lyse och inte har ID-handling på sig - håll käft en timme så får du ingen böter. Tror inte det är en myt faktiskt?

Tror faktiskt dom får hålla längre på väldigt vaga grunder. Vet inte exakt vart gränsen går neråt, men snatteri av ett vanligt tuggummipaket är tillräckliga grunder att hålla på obegränsad tid. Men är relativt säker på att det är en myt med att det skulle fungera att hålla käften i en timme.

/Camilla

Vi hade besök av länstyrelsen för drygt 2 veckor sedan, var tvugna att visa pass på alla våra inackorderingar. En av våra inackorderingar har kopierat sidorna i passena för sina hästar eftersom hon inte vill ha passena liggande i stallet, det var helt ok för inspektören så länge alla sidor fanns med.

Alla sidor?
Alla sidor som är ifyllda eller alla sidor oavsett information?
Gissar iof på det sistnämda!

Där ser man hur olika det kan vara. Jag hade besök av länsstyrelsen för drygt två veckor sedan (har vi läst det nyss???), inspektören frågade om jag hade pass till alla hästar, jag svarade "nej" och hon såg lite förskräckt ut. Sedan berättade jag att jag saknar pass till det fem mån gamla fölet.
Då slutade hon vara intresserad av pass. Ville inte se något av dem (och jag som satt dem i prydlig ordning efter födelseår i en alldeles egen pärm).

KL : Jag undrar varför det är så förtvivlat svårt att fatta att människopass och hästpass är två helt olika saker. Syftet är helt olika.

Jag blir verkligen så himla trött på tjafsandet om hur "farligt" det skulle vara att ha hästpassen i stallet. Inlåsta i ett säkerhetsskåp med kodlås kan man vara rätt säker på att passet inte försvinner någonstans.

Ni lämnar gladeligen hästen i stallägarens vård, olåsta dörrar till stallet (i de flesta fall) men ett j***la pappersdokument som man dessutom kan få ut dubblett på om passet försvinner, nej det är tydligen livsfarligt att ha någon annan stans än hemma. Hemska tanke att man ska behöva ta med sig passet till tävling!!! Tänk om det blir stulet :eek:

Allvarligt talat... Jag är rätt säker på att det inte har med passen att göra. Oviljan att förvara passet i stallet (eller i bostadshuset i anslutning till stallet) är bara trams. Snälla rara ni, välj era slag, det här är ju löjligt!

Du må tycka att det är trams, för mig är det inte det.

Jag förstår uppriktigt sagt fortfarande inte varför det skulle vara omöjligt med en respit på ett par timmar för att uppvisa passet, undantaget när man transporterar djuret.

Syftet i EU:s mening är endast för livsmedel, men vissa raser hade pass långt innan den förorningen kom och de passen fyller även andra funktioner.

Senast ändrad:

Du må tycka att det är trams, för mig är det inte det.

Jag förstår uppriktigt sagt fortfarande inte varför det skulle vara omöjligt med en respit på ett par timmar för att uppvisa passet, undantaget när man transporterar djuret.

Syftet i EU:s mening är endast för livsmedel, men vissa raser hade pass långt innan den förorningen kom och de passen fyller även andra funktioner.

Ja, du. Du får väl fråga de som skrivit EU-förordningen varför ma inte kan få ett par timmars respit då... Det är också den enda "myndigheten" som har något att säga till om i frågan. Övriga myndigheter är tvungna att kontrollera utefter den lagstiftningen, oavsett vad de tycker om det, oavsett om det passar respektive lands djurhållning eller ej. Att hästägare hänger upp sig på en sån skitsak visar bara att de inte har något bättre för sig. Att en lantbrukare måste skaffa larmanordning till sina kalvstall för dyra pengar bara för att det råkar vara en risk för övertemperatur i kalvstallen i andra delar av europa är en betydligt större anledning till att vara missnöjd. Passet i stallet eller ej är ett äkta I-landsproblem i min mening! Ja, jag tycker att ni gnäller!

Vid kontroll är det bara livsmedelssyftet som är det viktiga. Vad olika avelsförbund har och har haft för regler har inte med saken att göra.

Du får tycka vad du vill, gnälligt eller ej, jag ställde en fråga och undrade om någon kunde svara.
Uppenbarligen kunde du inte det, jag vet också att det regleras via EU, jag har läst förordningen.

Att bönder får installera larm pga att andra länder har problem är en flathet från politikernas sida som inte begär undantag, vad har det med min frågeställning att göra?

Inte svar på din ursprungliga fråga, men man har nu på Jordbruksverket "kommit på" att man nog översatt den ursprungliga EU texten, f ö på franska, lite fel. Istället för att man inte får kopiera passen för att kunna visa upp dem så ska det vara att man inte får duplicera passen, och det är en ganska stor skillnad. Man kommer nu att gå igenom texten i Jordbruksverkets instanser och troligen ändra det så att det blir OK att kunna visa upp en kopia på passet i framtiden. Fråga mig inte när detta kommer ske, verket mal oftast väldigt långsamt i Jönköping.

Jag håller f ö med om att hästpasset är en värdehandling för mig eftersom det är mycket krångel och kostar en del att fixa ett nytt om det skulle komma bort. Vill det sig illa får jag grunda om hästens med alla vaccinationer också, ytterligare en kostnad och troligen får jag då också avstå en del tävlingar innan det är ordnat. Somsagt kanske det inte är något värde i hästpass ur myndigheternas sida, men vi har då olika syn på vad som är något av värde.

Inte svar på din ursprungliga fråga, men man har nu på Jordbruksverket "kommit på" att man nog översatt den ursprungliga EU texten, f ö på franska, lite fel. Istället för att man inte får kopiera passen för att kunna visa upp dem så ska det vara att man inte får duplicera passen, och det är en ganska stor skillnad. Man kommer nu att gå igenom texten i Jordbruksverkets instanser och troligen ändra det så att det blir OK att kunna visa upp en kopia på passet i framtiden. Fråga mig inte när detta kommer ske, verket mal oftast väldigt långsamt i Jönköping.

Jag håller f ö med om att hästpasset är en värdehandling för mig eftersom det är mycket krångel och kostar en del att fixa ett nytt om det skulle komma bort. Vill det sig illa får jag grunda om hästens med alla vaccinationer också, ytterligare en kostnad och troligen får jag då också avstå en del tävlingar innan det är ordnat. Somsagt kanske det inte är något värde i hästpass ur myndigheternas sida, men vi har då olika syn på vad som är något av värde.

Där satte du huvudet på spiken. Det är en värdehandling för ägaren(!!!)

Kanon att de börjat rota i översättningarna av EU-förordningen. Ibland kan man undra om det är Google translate de använt sig av:angel:

Jag förstår inte vilken koppling "livsmedelssyfte" har med hästarna i stallet, kan du förklara?
Hästarna i stallet ska ju troligtvis inte gå till slakt bums när den ev. kontrollanten dyker upp. Kanske inte ens inom en 20 års period. Så hur hänger då "livsmedelssyftet" ihop med det hela och tvingar hästägaren att ögonaböj visa upp passet vid en kontroll?

Det där vore ju toppen.
Som stallägare hjälper det ju inte om hästägaren har hästpasset i sitt låsta skåp i stallet om jag inte får tag i henne/honom när det behövs. Jag kommer ju ändå inte åt att visa upp det, även om det ligger 1 dm ifrån mig.
Att ha kopia på det skulle underlätta oerhört.
Sedan gäller det naturligtvis att uppdatera kopiorna så att de är aktuella.

Det där med att kopiera vs duplicera flaggade jag för till både SJV och Länsstyrelse för 2år sedan när det tog mig 6 (sex!) månader att få rätt mot Lst när jag skickat passet för uppdatering till England och vid en kontroll påstod de att "eftersom jag bara kunde uppvisa kopia, så hade hästen inte något pass och eftersom hästen inte hade pass så bröt jag reglerna" och fick nedslag på att jag "inte hade foder- och medecinjournaler sedan 5år tillbaka" ~suck~

Efter eget grottande, och ha ringt till Gud och hela världen, så fick jag tillslut rätt och ärendet las ned. Det visade sig att ingen, inte insp och inte länsvet, visste om att det finns en paragraf som säger att man har rätt att skicka passet till utfärdande organ och att man kan be om ett intyg från det organet att passet finns och är föremål för uppdatering ;)

Jag läste själva förordningen på svenska, engelska och franska och gjorde jämförelser. Både i den franska och den engelska används ordet som korrekt översatt skulle vara duplicera.

Jag förstår inte vilken koppling "livsmedelssyfte" har med hästarna i stallet, kan du förklara?
Hästarna i stallet ska ju troligtvis inte gå till slakt bums när den ev. kontrollanten dyker upp. Kanske inte ens inom en 20 års period. Så hur hänger då "livsmedelssyftet" ihop med det hela och tvingar hästägaren att ögonaböj visa upp passet vid en kontroll?

Det enda jag kan förklara avseende din fråga är att enligt EU-förordningen så ska passet förvaras tillsammans med hästen. Inget som någon svensk myndighet hittat på eller har något vettigt svar på egentligen. Eftersom kontrollerna i Sverige ska ske oanmält så innebär det att det "teoretiskt sett" skulle gå åt en herrans massa tid att vänta in alla hästägarna som måste komma till stallet med sina hästpass eftersom de förvaras hemma hos hästägaren. Länsstyrelsen har krav på sig att kontrollera att alla hästar har pass, dock är det en fråga som inte är prioriterad i nuläget. Vi får hoppas på en omskrivning så att man kan kopiera alla sidor i passet och förvara dessa i stallet istället. Skulle vara enklare för alla parter (men varför ska saker vara enkla???)

Kombinationen "EU" och "regler" har väl aldrig någonsin varit kompatibla med ordet "enkelt" ;)

Det var inte ens länkat till den artikel jag tänkte den var länkad till, så det stod inget där hur mkt du än skulle letat!

Men såhär skriver Dalarnas Tidningar:
- Hästpasset ska alltid vara med vid transport, och det ska vara originalet. Inte en kopia. Den som upprepat trotsar kravet på pass kan föreläggas och till och med åtalsanmälas, framhåller Anna Sörlin.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3972417-har-ar-de-vanligaste-bristerna

Och hur många personer kommer att råka ut för att passet ska uppvisas så många gånger att det kan räknas som "upprepat trots".
Jag kommer att förvara passet hemma, avsett vad myndigheterna tycker.

Senast ändrad:

Håller helt med! Jag vill inte bli av med originaldokumentation på vaccinationer osv och och så länge jag inte löper överhängande risk att få betala dryga böter så stannar passet hemma.

Det enda jag kan förklara avseende din fråga är att enligt EU-förordningen så ska passet förvaras tillsammans med hästen. Inget som någon svensk myndighet hittat på eller har något vettigt svar på egentligen. Eftersom kontrollerna i Sverige ska ske oanmält så innebär det att det "teoretiskt sett" skulle gå åt en herrans massa tid att vänta in alla hästägarna som måste komma till stallet med sina hästpass eftersom de förvaras hemma hos hästägaren. Länsstyrelsen har krav på sig att kontrollera att alla hästar har pass, dock är det en fråga som inte är prioriterad i nuläget. Vi får hoppas på en omskrivning så att man kan kopiera alla sidor i passet och förvara dessa i stallet istället. Skulle vara enklare för alla parter (men varför ska saker vara enkla???)

Fast det här är inte riktigt svar på min fråga.

Du skrev att man måste kunna uppvisa passet direkt på plats i stallet i "livsmedelssyfte". Och då undrar jag hur "livsmedelssyftet" kommer in när det gäller fullt friska hästar, just nu bodendes i stallet. För mig kommer "livsmedelssyftet" in när hästen går till slakt, då man ju ska medföra pass.
Jag vet att du inte kan svara på hur myndigheterna resonerar. MEN, du nämnde "livsmedelssyfte" och då antog jag att du visste vad koppling var där.

För övrigt skulle det inte förvåna mig om man upptäcker ännu fler felöversättningar. Vi råkar ut för det ständigt på jobbet, direktiv från utländska kunder som översatts felaktigt och ställer till en hel del problem.

*kl*

Om man har hyrt ett bete över sommaren någonstans i obygden, måste man då införskaffa ett kassaskåp och gjuta fast det utanför hagen???

Passet är en värdehandling för mig, ENBART för att det kostar en massa pengar och onödigt arbete att skaffa ett nytt! Men det är tillräckligt för att jag inte skulle vilja lämna det i någon annans ansvar. Undantaget är om jag överlämnat hästen i annans ansvar till 100% tex till fodervärd eller transportör. Men inte om jag var en inackordering och själv ansvarade för mig häst. Ägarhandlingen för mig är reg beviset från registraturen i USA och inget annat, det är det enda jag kan göra ett ägarbyte med över huvud taget, utan att mitt namn står på det pappret så är jag inte ägare tiull hästen.

Jag kan inte jämföra att lämna ifrån sig passet med att lämna över kollen på en häst.
Dels är min häst fortfarande mitt ansvar och dels är det väldigt mycket lättare att tappa bort ett pass än en häst :angel:
Jag skulle också själv mycket hellre ta hand om någon annans häst än deras pass. Återigen, nu pratar jag inackorderingar och inte tex foder, leasing osv.

Jag förstår inte heller varför man måste ha passet med sig när man transporterar en häst tex till och från en träning -varför i hela friden är det så viktigt om anledningen till passet är att det ska finnas vid ev slakt? För att hårddra det hela borde isf pass bara vara relevant OM och NÄR hästen ska gå till livsmedelsproduktion och inte alls annars. Och varför i hela friden ska man kunna visa upp det omedelbums vid en vanlig transport då?

Dessutom, om passen endast är till för livsmedel så har dom misslyckats kapitalt med syftet eftersom det verkar vara väldigt ovanligt att någon veterinär ens efterfrågar och ännu mindre skriver in i passet när behandlingar sker.

Jag tycker mest det verkar som ytterligare en byrokratisk regel som ingen egentligen kan förklara syftet till alternativt har har man helt missat att komma på hur det hela ska fungera och genomföras praktiskt, eller så föreligger ett grovt missförstånd någonstans på vägen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka