Pass - värdehandling eller inte?

Trix

Trådstartare
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår myndigheternas envisa påstående att hästens pass inte är en värdehandling :confused:

Vårt eget pass är ju en identifikation ---> värdehandling
Hästens pass är också en identifikation ---> ingen värdehandling

Hästpasset identifierar hästen som en viss individ, det är ju inte så att det finns ett centralt register där man kan kolla ett chip eller en id-beskrivning.

Man bryter mot lagen om hästen inte har ett pass och man inte kan uppvisa det vid:
- transport
- i stallet
- på bete
- inom 3 timmar om man är ute och rider
- slakt

Dessutom har ju de flesta ALLA hästens vaccinationer i passet och det är ju tydligen väldigt viktigt att man kan uppvisa huruvida hästen ska gå till livsmedel eller inte och i det förstnämnda fallet vilka medeciner hästen fått.

Vi blir uppmanade att förvara våra pass väl och hålla god uppsikt, men hästens pass ska man glatt lämna ifrån sig till någon annan eller förvara i ett stall?!:confused:

Tillägg: Som jag ser det finns det en väldig motsägelse i resonemanget.

(Jag vet att det diskuterats tidigare, men ingen har egentligen kommit med en motivering till själva resonemanget. Jag startade tråden med anledning av nyheten om att många kör olagligt.)

Senast ändrad:
Sv: Pass - värdehandling eller inte?

Hästens pass ska förvaras tillsammans med hästen för att kunna identifiera hästen. Då funkar det inte att ha det inlåst i ett bankfack.
Hästens vaccinationer är intressanta för dig som ägare, men myndigheterna struntar strängt taget i om du har vaccinationerna i passet eller på vaccinationskort eller inga vaccinationer alls.
Läkemedlen ska vara införda i passet - för att avgöra om hästen får användas till föda. Har inget med värdehandling eller inte att göra.
Du är skyldig att hålla ordning på hästpasset och ha det tillgängligt. Sedan var du förvarar det, är upp till dig själv.

Numera är ditt pass en ID-handling men det är faktiskt inte så länge det varit så.
Du ska ha körkortet med dig när du är ute och kör bil. Är det förvaringsmässigt lika problematiskt för dig som att ha med hästpasset (jag brukar glömma hästpassen när jag är ute och åker till träningar och liknande, men det är slarv från min sida)?
Tror inte det finns någon svart marknad för hästpass, däremot säljs det svenska pass på svart marknad.
Du är för övrigt skyldig att kunna identifiera dig själv också inom rimlig tid (vet inte om det finns någon specifik tidsram, dock).

Det jag reagerar emot är resonemanget att det måste förvaras med hästen.

Som hästägare borde man få hålla koll på passet själv och ha en viss tid på sig att uppvisa det.
Jag har hästpasset med mig när jag kör till träningar osv, precis som jag har plånboken med körkortet i.
Körkortet är du dessutom inte skyldig att ha med dig, bara du kan identifieras/legitimera dig ;)

Har reglerna ändrats de senaste åren? Såvitt jag vet är man som svensk medborgare inte skyldig att kunna legitimera när som helst sig i Sverige.

Senast ändrad:

KL

Hur många är de som fått visa upp passet?
Funderar på detta när man åker på träningar, jag har aldrig mitt pass med mig vilket är slarv.
Men jag vet ingen häromkring som fått visa upp det, och vi har mycket hästfolk här.

Passet har varit ID handling länge, sen var det några år det inte var det, o nu är det det igen.

Trix, sedan när behöver man inte ha körkortet med sig när man är ute o kör bil?

Vad händer om man inte har med passet vid transport ?

Är det någon som fått böter för det ?

Mia

För att hästpasset och kravet på att kunna visa upp det har med livsmedelssäkerheten att göra i första hand. Sedan använder man passet som id-handling vid tävling osv, men det är inte det primära syftet med hästpass.

Detsamma gäller när t ex. nötkreatur flyttas från en gård till en annan. Detta ska registreras i en databas för att man ska kunna spåra smittor och annat som kan innebära en risk för människans hälsa. Därav deras gula brickor i öronen ("kopass").

Om jag inte missminner mig så är det böter som gäller om man inte kan visa upp körkortet när man kör bil.

Körkortet är du dessutom inte skyldig att ha med dig, bara du kan identifieras/legitimera dig ;)

Har reglerna ändrats de senaste åren? Såvitt jag vet är man som svensk medborgare inte skyldig att kunna legitimera när som helst sig i Sverige.

Körkortet har man i alla så länge jag haft det varit inte varit tvungen att ha med sig, utan är bara tvungen att att kunna bevisa att du är du. Fungerar till och med om en passagerarna legitimerar och sedan intygar att du är du.

Angående att du är tvungen att kunna identifiera dig är det inget som är ändrat har varit så i alla tider att polisen har rätt att kvarhålla dig fram tills din identitet är fastställd, tror inte ens det finns någon tidsgräns hur länge du får sitta kvar i väntan på att identiteten fastställs. Och det behövs heller inte något direkt anledning för att be dig legitimera dig.

/Camilla

I hästarnas pass ser jag inte mer värde i än vad det kostar att få ut ett nytt om jag slarvar bort passet och så klart att betala för ny grund för inflensa så man kan tävla.

Men hästägarbivisen har väl inlåsta bland vapnen.

Antar att det beror på vilken/vilka raser man har.

Kram

De får väl inte hålla kvar dig mer en typ 1 h utan direkta grunder (typ allvarligare brott)?

Ett smidigt sätt för studenter som cyklat utan lyse och inte har ID-handling på sig - håll käft en timme så får du ingen böter. Tror inte det är en myt faktiskt?

För att hästpasset och kravet på att kunna visa upp det har med livsmedelssäkerheten att göra i första hand. Sedan använder man passet som id-handling vid tävling osv, men det är inte det primära syftet med hästpass.

Detsamma gäller när t ex. nötkreatur flyttas från en gård till en annan. Detta ska registreras i en databas för att man ska kunna spåra smittor och annat som kan innebära en risk för människans hälsa. Därav deras gula brickor i öronen ("kopass").

Om jag inte missminner mig så är det böter som gäller om man inte kan visa upp körkortet när man kör bil.

Ja, Knorrevångsfallet visar ju hur säkert det var ;)

Allvarligt, kor registreras i databaser - hästar är det ingen som har koll på var de finns. (Nu kör man ju inte runt och tränar och sånt med kor till vardags, men ändå)
Om en fullt frisk häst är i hagen eller i sin box, så lär den ju inte slaktas inom de närmaste 2-3 timmarna, förmodligen inte heller öht samma dag :devil:
Det är ju vid slakt som det är viktigt att köttet är spårbart för livsmedelssäkerhetens skull, så jag tycker fortfarande att argumentet haltar.

För fullbloden är passen en ID-handling, som även används vid betäckning, skeppning utomlands osv
Även för avelsmärrar av halvblodsras, som en identifikation av att det är rätt sto som betäcks, såvitt jag kan förstå.

kl
Ang "det är bara att skaffa ett nytt pass", visst med alla kostnader och krångel som det innebär!
För min del skulle det bli:
- Veterinär med behörighet att id-beskriva fullblod
- Ny ansökan om pass som skickas till England (bara själva passduplikatet kostar drygt 1000 SEK)
- Har man otur och det nya konturdiagrammet inte stämmer överens med orginalet kan man få blodtypa
- Ny grundvaccination influensa (förhoppningsvis har man noterat när stelkramp gavs senast)
- Se till att man får någon form av intyg från England om att hästen är i processen att få ett nytt pass

Ovanstående gör att för mig är passet en värdehandling, eftersom du är skyldig att ha ett.

Senast ändrad:

Det var inte ens länkat till den artikel jag tänkte den var länkad till, så det stod inget där hur mkt du än skulle letat!

Men såhär skriver Dalarnas Tidningar:
- Hästpasset ska alltid vara med vid transport, och det ska vara originalet. Inte en kopia. Den som upprepat trotsar kravet på pass kan föreläggas och till och med åtalsanmälas, framhåller Anna Sörlin.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3972417-har-ar-de-vanligaste-bristerna

Den enda delen som jag ställer mig emot, är att man måste kunna visa upp passet inom tre timmar om man är ute och rider. Det händer att jag är tre ridtimmar från stallet med hästen, när jag rider. Visst, det är inte jätteofta, men det händer. Att köpa en sadelväska och ta med passet ut på långturer (där det riskerar att bli dränkt i vatten om regnet bestämmer sig för att överfalla oväntat och ordentligt - hände mig häromdagen...), känns inte speciellt hållbart.

Jag ser passet som en värdehandling. Jag ser också sadeln som en värdesak, och den förvaras i en låst sadelkammare - följaktligen har jag inga problem med att förvara passet i mitt låsta skåp i nämnda sadelkammare.

En rimlig lösning, skulle i mina ögon kunna vara att man som hästägare får t.ex. en timme på sig att kunna visa upp hästens pass, vid kontroll i stallet. På så sätt bör iaf majoriteten (en lösning som passar alla är nog tyvärr omöjlig) kunna förvara sina pass hemma/där de nu vill förvara det.

*KL*

Ett av argumenten för att vi skulle gå med i EU var ju att man skulle slippa pass i EU-området.

Det är ju nästan lite komiskt att effekten blev att hästar blev tvugna att ha pass.

Nu börjar ju EU krackelera, men passkravet på hästar lär nog tyvärr överleva EU då det är en sådan sak som alla byråkrater får våta drömmar av. Snart lär det väl bli passkrav på hundar, katter och marsvin med.

*KL*

Ett av argumenten för att vi skulle gå med i EU var ju att man skulle slippa pass i EU-området.

Det är ju nästan lite komiskt att effekten blev att hästar blev tvugna att ha pass.

Nu börjar ju EU krackelera, men passkravet på hästar lär nog tyvärr överleva EU då det är en sådan sak som alla byråkrater får våta drömmar av. Snart lär det väl bli passkrav på hundar, katter och marsvin med.

KL : Jag undrar varför det är så förtvivlat svårt att fatta att människopass och hästpass är två helt olika saker. Syftet är helt olika.

Jag blir verkligen så himla trött på tjafsandet om hur "farligt" det skulle vara att ha hästpassen i stallet. Inlåsta i ett säkerhetsskåp med kodlås kan man vara rätt säker på att passet inte försvinner någonstans.

Ni lämnar gladeligen hästen i stallägarens vård, olåsta dörrar till stallet (i de flesta fall) men ett j***la pappersdokument som man dessutom kan få ut dubblett på om passet försvinner, nej det är tydligen livsfarligt att ha någon annan stans än hemma. Hemska tanke att man ska behöva ta med sig passet till tävling!!! Tänk om det blir stulet :eek:

Allvarligt talat... Jag är rätt säker på att det inte har med passen att göra. Oviljan att förvara passet i stallet (eller i bostadshuset i anslutning till stallet) är bara trams. Snälla rara ni, välj era slag, det här är ju löjligt!

Jag tror att långtifrån alla stallägare är beredda att investera i ett säkerhetsskåp. Dessutom är det inte helt enkelt att få en kopia av passet och framför allt kan det bli dyrt. Jag har gjort det eftersom den som sålde min häst till mig hade tappat bort hennes papper. Det var mer än sju år sen och på den tiden kostade bara själva kopian 3 500:- plus id-kontrollant och sen tog det mer än fyra månader. Gäller halvblod.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka