Pass/passtakt

S

Skrauti

Idag när jag var ute och red med en kompis så red vi på en väg, ganska rak och Kjarkur vart väldigt, väldigt pigg av att dels vara på hemväg, dels ha en kompis bakom sig och dels för att han älskar att springa. Så det var meningen att det skulle bli tölt på vägen. Men busen hade andra tankar och satte iväg i galopp [ tur att det inte är en riktig bilväg ] Så när jag lyckades få honom att sluta gick han väldigt konstigt. Min kompis sa att han såg väldigt passtaktig ut i tölten, men det gick så fort ( han brukar inte kunna tölta så fort ) så jag misstänker att det vart pass (möjligen grisepass då:crazy: ) och inte extremt passtaktig tölt. Men jag är inte säker, vad är egentligen skillnaden på grisepass och extremt passtaktig tölt? Ska väl tillägga att han är fyrgångare, men som sagt jag vet inte vad jag ska tro om det:angel:
Spelar ingen roll för mig iaf om han är fyr eller femgångare.

Sv: Pass/passtakt

I grisepass gungar man väl fram och tillbaka i sadeln.

Nä grisepass, är väl som en felaktig pass utan sväv? Så det borde väl nästan vara bekvämare än pass?

Har aldrig hört någon som sagt att grisepass är bekvämt,
eller blandar jag ihop det? Finns det ingen passexpert här?

Grisepass brukar gunga sida till sida och vara väldigt obekväm(på de flesta hästar) Flygande pass däremot är inte alls "skumpigt" för det går så fort :) När jag har ridit pass har det barit väldigt behagligt ;)
Om jag har fel så rätta mig gärna !

Jag kan inte uttala mej om hur det känns eftersom jag aldirg ridit i grisepass. Men vad man har hört så ska det vara hemskt obekvämt.

Det är verkligen inte skönt att "rida" grisepass.
Min rygg tål det inte riktigt, vilket iofs är bra, för när hästen blir passtaktig i tölten, så säger ryggen ifrån och då är det bara försöka hitta tillbaka till den rena takten.
Mycket praktiskt ;)

Riktig pass däremot, är det roligaste/härligaste jag någonsin varit med om! :love:

*knapplån*

nu blir jag himla förvirrad..

På en av hästarna jag brukar rida så är det så att mina höfter rör sig lite i "sidled" eller uppner eller hur man ska säga när hästen går ganska rent,när han grisepassar så studsar jag mest.. är jag helt ute å cyklar nu? :crazy:

oj grissepass kan visst vara hyfsat bekvämt.
Grisepass är oblanserat och tvåtaktigt, passtaktig tölt är bryten fyrtakt och bunden mer tvåtaktig än fyrtaktig, trefjärdedelstakt tror jag att det blir...

Den skillnaden jag ser på grisepass och flygande pass är att grisepass är på bogarna utan sväv och känns som nedförsbacke medan flygandepass är lättare och en känsla av uppförsbacke...

Det beror ju också på vilken sort häst man rider, hur grisepass / Flygande pass och tölt känns.

Riktigt bra flygande pass ser ju inte ut att vara så bekvämt... :bump:

/Emma

Det är ju för att dom hästarna har ett väldigt bra sväv,
därför blir et guppigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30