pass och åter pass...

M

maac

Har en fundering som jag måste klara ut... Jag har en halvblodsvalack utan papper som jag ska skaffa pass till. Kollade ASVH och där skulle passet gå lös på 2500 kr :eek: ... Sen såg jag någon som tipsade om pass hos Svenska hästavelsförbundet, där skulle det inte kosta mer än 400 kr... Vad är skillnaden på dessa pass och kan jag skaffa vilket jag vill? :confused: :confused: :confused:

Sv: pass och åter pass...

det är nog bäst att du ringer till dom och frågar. 2500 låter alldeles för mkt?

Lazio skrev:
det är nog bäst att du ringer till dom och frågar. 2500 låter alldeles för mkt?

Nix pix. Det betalade jag för några år sedan på ett hbl. sto utan hästammning. Dom har vett att ta betalt kan man säga.

Hakar på här istället för att starta en ny tråd.

Fick häromdagen hem passet för vårt ena halvblod (med stam, kostade totalt 300:-)
Döm av min förvåning hur slarvigt det var gjort! Papprena sitter snett och är olika stora, verkar som man bara "rafsat" ihop papprena och stämplat ihop dem. Lång tid tog det dessutom....

Nä, man är väl bortskämd med shettisarnas pass som är klara på två veckor och alltid i det skick som passen borde vara (eftersom det är så viktigt att de finns :smirk: )

Senast ändrad:

Ingen som vet vad skillnaden är på dessa två pass hos ASVH och hästavelsförbundet... är ju en hel del skillnad i priset..?

Senast ändrad av en moderator:

Tror att det hos SH blir en registrering med okänd härstamning, och att hästen då räknas in bland jorsningar och övriga hästar, men jag är inte helt säker :confused:

Långt och delvis vid sidan av!

Jag VET inte, men jag kan gissa! ASVH är en avelsförening och har givetvis avel enligt de egna riktlinjerna som huvudintresse. Att registrera ett föl med "rätt" härstaming kostar 1000:-, sedan stiger priserna med åldern på hästen och med "avvikande" eller ingen härstamning.

Självklart vill man ha koll på resultaten av aveln så snart som möjligt och lika självklart är man mindre intresserade av hästar som kan ge mindre eller inget alls för avelsvärdering.

SH:s grundpass togs från början fram för att vara ett billigare alternativ för "gräsklippare", lektionshästar, gamla skogsmullar och andra hästar som man måste skaffa pass till men som ingen egentligen var intresserad av att registrera i något rasregister. Från början gick det inte att lösa tävlingslicens med enbart grundpass (tävlingsresultat kan vara intressant för avelsfolket...) men den begränsningen har tagits bort.

Som jag ser det har man kokat en soppa på ett flertal saker (t ex registrering/avelsvärdering, möjlighet att tävla och uppföljning av tävlingsresultat, myndighetsintresse att få veta hur många hästar det finns, livsledelshygien och möjligen har man också mer eller mindre medvetat blandat in lite moralfrågor som om man verkligen ska äta hästar och om man ska kunna avla hur man vill).

För renavlare och de som tävlar dessa hästar är det givetvis intressant och bekvämt att få passet "på köpet" när ett rasföl registreras, men om man skulle se det hela ur konsumentperspektiv (nästan svindlade tanke...) är det förmodligen inte det optimala sättet att få en billig hästbiff utan läkemedelsrester på tallriken!

Nä, hade jag fått bestämma skulle alternativat för tidigare oregistrerade hästar varit nåt liknade den frivilliga märkningen på katt. Veterinärna chippar och anmäler till Kennelklubbens hästregister (deras kattregister verkar faktiskt fungera i motsats till regisren för vissa andra djur :angel: ) . Så behöver man väl en lite bättre bok än den man får med katten, men varför i hela fridens namn krävs det ålderskontroll och ritning på virvlar på en märkt häst?! Spelar det nån roll om det står Putte eller Pelle på namnraden och om det är en skäck eller en fux med mycket tecken om målet är att avgöra om hästen ska få bli biff eller inte?

Nåja, passen är väl i alla fall bättre än plastbrickor i öronen!

Hej - ASVH registrerar halvblodshästar och för att få registrera din häst som renrasigt halvblod krävs normalt blodtypning. Det är detta som kostar. ASVH är ju en avelsförening som vill att man registrerar föl efter godkända föräldrar så därför är detta billigt och att registrera vuxna djur är dyrt.

En häst av halvblodstyp kan du registrera på SH så att den får sk grundpass. Det kostar 400. För att lösa sådant pass krävs att hästen är chipmärkt, att det finns konturdiagram utfärdat av godkänd id-kontrollant och ett åldersintyg utfärdat av veterinär. Du måste också styrka att du äger hästen.

Chipmärkning och konturdiagram c:a 400 som du betalar till id kontrollanten.
Ålderintyg som du betalar till veterinären (jag betalade 300 då vi tog det när vet ändå var i stallet)
registrering och pass - 400

Summa för min häst blev 1100 alltså.

Du kan lösa hästlicens om hästen är reggad i SH.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka