Långt och delvis vid sidan av!
Jag VET inte, men jag kan gissa! ASVH är en avelsförening och har givetvis avel enligt de egna riktlinjerna som huvudintresse. Att registrera ett föl med "rätt" härstaming kostar 1000:-, sedan stiger priserna med åldern på hästen och med "avvikande" eller ingen härstamning.
Självklart vill man ha koll på resultaten av aveln så snart som möjligt och lika självklart är man mindre intresserade av hästar som kan ge mindre eller inget alls för avelsvärdering.
SH:s grundpass togs från början fram för att vara ett billigare alternativ för "gräsklippare", lektionshästar, gamla skogsmullar och andra hästar som man måste skaffa pass till men som ingen egentligen var intresserad av att registrera i något rasregister. Från början gick det inte att lösa tävlingslicens med enbart grundpass (tävlingsresultat kan vara intressant för avelsfolket...) men den begränsningen har tagits bort.
Som jag ser det har man kokat en soppa på ett flertal saker (t ex registrering/avelsvärdering, möjlighet att tävla och uppföljning av tävlingsresultat, myndighetsintresse att få veta hur många hästar det finns, livsledelshygien och möjligen har man också mer eller mindre medvetat blandat in lite moralfrågor som om man verkligen ska äta hästar och om man ska kunna avla hur man vill).
För renavlare och de som tävlar dessa hästar är det givetvis intressant och bekvämt att få passet "på köpet" när ett rasföl registreras, men om man skulle se det hela ur konsumentperspektiv (nästan svindlade tanke...) är det förmodligen inte det optimala sättet att få en billig hästbiff utan läkemedelsrester på tallriken!
Nä, hade jag fått bestämma skulle alternativat för tidigare oregistrerade hästar varit nåt liknade den frivilliga märkningen på katt. Veterinärna chippar och anmäler till Kennelklubbens hästregister (deras kattregister verkar faktiskt fungera i motsats till regisren för vissa andra djur
) . Så behöver man väl en lite bättre bok än den man får med katten, men varför i hela fridens namn krävs det ålderskontroll och ritning på virvlar på en märkt häst?! Spelar det nån roll om det står Putte eller Pelle på namnraden och om det är en skäck eller en fux med mycket tecken om målet är att avgöra om hästen ska få bli biff eller inte?
Nåja, passen är väl i alla fall bättre än plastbrickor i öronen!