Pass i skritten

Blueberry

Trådstartare
Hur ska man göra för att undvika det?
Vad kommer det av från början? Är det ett sätt att komma undan, eller driver man för mycket, eller går det för långsamt?
Jag har inga tidigare erfarenheter av hästen börjar passa.
Upplys mig, bukefalos :bow:

Kort bakgrund:
Importerad häst under utbildning, knäcker gärna på nacken och bockar in nosen bakom lod utan att arbeta. När ryttaren får upp den i en bra arbetsform börjar den oftast passa, blir tung att arbeta med och hittar på första bästa ursäkt för att få "knäcka av" igen.

Några idéer?

Sv: Pass i skritten

Jag har en islänning som tidigare var helt hopplös att grisepassa. Det kallas det när de går i pass i skritt och trav. Min häst är en islänning och det är ju vanligare bland dem än bland andra hästar med tre gångarter.

Hos min häst berodde det mycket på stelhet och på obalans, jag tror att det är en ganska vanlig orsak. I skritten var det inte så farligt som i traven, men när man satte lite press på honom kunde han lätt få lite bråttom och började passa.
Då gällde det att ta det riktigt sakta, ett steg i taget och se till att han fick in rätt takt igen. Jag föreställer mig att det inte är helt annorlunda på en annan hästras.
Jag skulle börja på lite längre tygel och jobba långsamt. Inte för mycket av något. Är hästen oblanserad så jobba inte med för mycket böjning utan gör stora volter i början. Låt hästen hitta balansen och jobba mot en kortare form efterhand, och försök hela tiden att behålla takten i skritt. Så fort du märker att hästen glider över mot pass, gör halt och börja om med lite lättare jobb.

Grispass är inte bra för hästen, det gör dem bara stelare.

Att rida mycket i terräng är också bra, så att hästen får lyfta ordentligt på fötterna. Jobba på styrka och balans, öppnor och slutor har jag tyckt funkat bra för att jobba med böjning och balansen.

Kommer inte på så mycke mer konkreta tips just nu, men du kan titta på islandshästforumet, där finns massa tips. Jag fick massa bra tips där, nu går min häst jättebra i skritt och väldigt sällan i grispass i trav. Men det som funkat bäst är att skritta i väldigt långsamt tempo, annars glider han iväg i pass. Att jobba mycket med lång tygel är bra, då får hästen själv hitta balansen.

Min förra travhäst gjorde det i början innan hon gick ordentligt i form. Sedan kunde hon få för sig att göra det när hon stressade i skritten (också när hon släppte på formen), då töltade hon även ibland.

Min islänning har pass som främsta gångart - och det är inte alltid så kul :devil:

Förr hade han lätt att få passtaktig skritt, nu har det dock blivit bättre.
Han blir passtaktig om han är stel, framtung eller stressad samt går i felaktig form. När han formar sig rätt, trampar under sig med gott övertramp, är avslappnad, mjuk och lugn då går han med ren takt och i bra balans.

Skritten skall vara avslappnad och energisk men inte överilad, då blir det passtakt direkt.

Kanske något tips som hjälper?

Detta är ett ganska vanligt problem för oss islandsmänniskor, tyvärr är det många som inte tränar på själva skritten vilket är synd både för en själv hästen och för eventuella tävlingsresultat.
Skritten är mycket viktig.

Jag & min häst har höjt skrittpoängen från 3,0 till 5,5 så det är himla kul :D

Jag har fått lära mig av min tränare att många hästar med stor och bra skritt kan få en passgångsartad skritt om de spänner sig (rids fel) när man börjar korta upp dem och försöka arbeta dem i form. Detta för att ryttaren fokuserar mer på att rida med handen än att rida framåt för skänkel och säte. Hästen blir då spänd, och har den ett väldigt bra övertramp från början kan spändheten också vara i kombination med att den är rädd för att trampa på sig själv (om den fått erfara det tidigare i samband med spändheten). Detta syns extra tydligt när ryttaren ger hästen långa tyglar och hästen direkt återfår en bra och stor skritt med bra övertramp. Jag vet inte om detta är något rent allmänt, men det har iaf stämt in på de hästar jag mött som fått en passgångsliknande skritt när man kortar upp dem.
Tyvärr är min häst än av dessa. Han reds under många år av en handryttare (förra ägaren), och började spänna sig varje gång man tog tyglarna i skritten. Detta är ju något som är väldigt svårt att vänja honom av med, och det är lika irriterande varje gång när han först skrittar så sjukt bra på långa tyglar, och sen när man börjar korta upp så blir han spänd som en stålfjäder och övergår till något passliknande. Men det blir allt bättre och bättre, så länge man är mjuk i handen och tydligt driver framåt så slappnar han av så småningom.
Jag kan tänka mig att hästen du pratar om inte har tillräckligt med styrka för att orka arbeta under längre tid i en bra arbetsform, och därför övergår till "passgången". Försök stärka hästen och rid med en mjuk hand som ändå erbjuder stöd, och driv framåt med säte och skänkel. Bli inte spänd om hästen blir det, utan försök bara fokusera på att återfå en lugn och ren skritt.

Det är tyvärr ganska vanligt hos hästar med bra (större) skritt och beror nästan till 100% på att ryttaren låser den framtill med handen.

Enda sättet att få hästen att skritta istället för att passa är att rida den korrekt bakifrån och fram med en bra hand.

En kompis till mig hade en tvååring som vid premiering fick bedömningen "något passartad skritt". Bara som ett ex att det finns hästar (halvblod i detta fallet) som kan gå i pass även om de inte blivit påverkade av en ryttare.

kl

En annan sak jag undrar, varför heter det "grisepass" på islandshäst språk? Jag jobbar med grisar och har då aldrig sett en gris gå i pass :p

Ingen aning, borde ju heta kamelgång eller kamelpass. De går ju så.

Har aldrig sett en gris som passar heller, men ändå är ju uttrycket grispass ganska spritt, står ju till och med i böcker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 257
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 285
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 017
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation