Pass i alla gångarter??

kamomillo

Trådstartare
Jag var med en kompis och provred en islandshäst igår, och hästen var bara toppen :love:
Men... Jag som inget kan om isisar tycker att han gick i pass i alla "farter"!

I skritt såg han lite "stapplig" ut fram, i tölt hittade jag ingen tölttakt och galoppen kändes inte heller som en "riktig" galopp :confused:
Trav finns inte alls på denna kille, och från vilken sida jag än tittade, så såg det ut som pass i olika farter....

Svårt att förklara, eftersom jag är dålig på detta med gångarter, och inte ridit isisar på 5-6 år regelbundet.

Hästen är 18 år, och en toppenhäat att hantera, min kompis är ute efter kompisen med stort "K" och det tror jag att vi hittat i denna lilla filur.

MEN... går det att hitta tillbaka till "normala" gångarter?
(givetvis behöver vi kunnig hjälp då)
Kan det ha slitit på hans kropp att gå så här??

Tölt och pass har inte varit víktigt för min kompis, nu när hon letat efter häst, och det är ju hållbarheten som känns som det viktiga...

Den nuvarande ägaren har haft honom i 4-5 år, och tydligen inte alls brytt sig om att träna några gångarter, så det är kanske för sent :cry:

Snälla ni som kan detta om isisar på era fem fingrar
Hjälp oss!!!!

* Jenny *

Visades han riden också av sin ägare, och hur såg han ut då?
Hur upplevde ni att han var mentalt; spänd, avslappnad?
Hur ser han ut i kroppen?!

Det sliter absolut på en häst att gå i pass. En häst som gör det har balansproblem med allt som detta medför.
Var noga med att spattröntga hästen innan eventuellt köp.

Var noga med att spattröntga hästen innan eventuellt köp

Den var 18 år gammal, en såpass gammal häst har med stor sannolikhet förändringar i hasleden. Har dessa inte givit bsvär tidigare, bör det inte heller vara något problem nu.
Alla förändringar är ej heller spatt, inte när hästen börjar nå vissa åldrar. Den undersökning som gjorde på SLU ang spatt, de hästar som blev äldre än 15 år uteslöts i undersökningen därför att risken minskade radikalt på dessa hästar ju äldre de blev.

Iså fall ser jag risken för andra förslitningsskador som större, jag tänker på framben etc.

Förutom det som redan skrivits så går ju det mesta att förbättra, men det kan ju ta tid. Hur lång tid beror ju både på hur länge hästen ridits fel, om den någon gång har ridits rätt (alltså bra grundriden)och hur skicklig den nya ägaren är att rida till hästen rätt igen. I vilket fall som helst så måste ju muskler byggas om, förmodligen får man börja från början som på en oinriden häst med alla hjälper, så att hästen lär sig att bära sig rätt och bygga rätt muskler.

Det kan ju också vara så att hästen är riden rätt men att det är svårt att som "islandshästovan" att plocka fram det. Men då bör ju man få se hur nuvarande ägare kan plocka fram detta.

Så det är ju frågan om man fortfarande vill köpa hästen ändå. Att hästen är mysig i övrigt och lätt att hantera, det finns ju många islandshästar med bra lynne, så mitt tips är att åka runt och prova fler, så att man kan jämföra.

Att köpa en häst med så pass mkt gångartssvårigheter skulle jag passa mej för som första häst, det finnns ju så många trevliga :love: men som sagt det är ju en prisfråga också :confused:.

Å andra sidan om det är en kompis som hon är ute efter, och inte är så noga med gångarter så kanske det är ok, men det är ju vare sig roligt eller bekvämt med passaktig skritt ingen trav och passaktig tölt. För eller senare vill man ändå rida en häst med rena gångarter det är min erfarenhet :smirk:

Tack alla ni som svarat!!!
Vad gjorde jag utan er :confused:
Ska försöka svara på era frågor.
Ägaren ville inte rida honom, vet inte varför :confused:
Hon sa att vi redan sett allt han kunde.

Han var avspänd och trygg, utan att vara tråkig.
Kroppen är ganska rund och ryggen va platt, typ en soffa ;)
Han hade "ett ben i varje hörn" och kändes inte på något sätt vinglig att rida.
Det kändes som om "det var mycket häst att sitta på"

Han är spatt röntgad ua, dom papprena fick vi se.

Ägaren pratade bara om att hon brukade lägga han i pass... Att han har en underbar pass...
Att han gillar att passa...

Knäppt nog kom vi inte ihåg att be henne jaga på honom lite i hagen, så vi fick se honom röra sig i frihet :o
Vi är inte så vana hästköpare....

Törs jag fråga er vad en sån häst kan vara värd :confused:
Eller ska jag fråga det på ekonomi forumet :confused:

PMa mej i så fall, om ni har någon ide´

* jenny *

Svårt detta med priser på islandshäst. Har ni inte ngn riktigt van islandshästrttare som kan provrida pållen, och ge sitt utlåtande, det vore ju det bästa.

Ska försöka mej på lite priser ändå, utgår från våra egna Pållar :smirk:.
Mitt islandssto som är bedömt i andra klass med bra exteriör och medlegoda gångarter köpte jag för 50 000 kr som åttaåring, hon är svenskfödd och har inget exem. Var inte topptränad när jag köpte henne och hade lite svårt med ren trav, tölt (men jag visste ju att den fanns där, såg video från bedömningen)Super bra lynne!

Sambons islandssto köpte vi som 9 åring, svenskfödd, lättväxlad i gångarterna, 38 000 kr.

Generellt kan man säga att under 30 000 kr får man antingen köpa en oinriden unghäst/föl eller en äldre häst, exemhäst, eller probelmhäst. Men lättväxlade trevliga äldre hästar exemhästar eller rikrigt fina unghästar/föl kan också bli mkt dyrare än 30 000..... :o

Å andra sidan när det gäller inköpspris kan det ju vara värt att vänta tills man har råd till en hyfsad häst, det kostar ju också tid, energi och pengar, möda och besvär att köpa en häst med eksem, eller där man måste ta mkt lektioner för att överhuvudtaget kunna få en ridbar häst.

Å andra sidan kan man ju hitta riktiga kap för en biligare penning, då ägaren inte vet vilken guldklimp den har :d

Hej
Rent krasst - om din väninna är ute efter en häst att ha som kompis - varför titta på en islandshäst det finns raser som generellt sett är mycket billigare i inköp? Eller är det så att hon vill rida just en gångartshäst?

Om det är så att hon vill ha en gångartshäst - så tycker jag utifrån den beskrivning vi fått här att hon ska leta vidare efter något med mer separerade gångarter - det finns!

En 18 årig valack, utan separerade gångarter - visserligen snäll och trygg. Absolut max 15 000 helst ner mot 10 och då räknar jag med att den är eksemfri.

kotte - som vill se prisskillnader på hästar utifrån utbildningsgrad och gångartskvalitet.

Hejsan!

desto mer svar jag får från er, desto mer frågor har jag :crazy:
Nästa fråga:
Går det att besiktiga denna häst :confused:

Jag menar, man ska ju efterböjprov springa med hästen, och om då hästen inte kan trava... :confused:

Det hade ju varit bättre om denna häst inte varit trevlig... då hade vi ju avskrivit honom direkt :crazy:

Förresten en fråga till?
Vet någon hur man kommer i kontakt med islandshäst föreningar i västerbotten???

Tack än en gång! :bow:

* Jenny *

Under "Föreningar" på SIF www.icelandichorse.se kan du hitta alla lokalklubbar.

Apropå grisepassande hästar vid vetkontroll... Man ska ha tur att få en vet som har "öga". Vårt ena sto töltade bara, men vet såg ingen hälta efter böjprov, där blev det inga problem med försäkringen.

Andra stoet grisepassade och där ansåg inte vet kunna bedöma rörelserna, så hon fick försäkras med "undantag" (tills böjprov kunde göras). Där hade man ju kunnat backa ur köpet om man velat... Vi fick lära henne att trava.

Hejsan!
Tack för svaret! det lutar väl mer och mer mot att det inte blir något köp...
Tyvärr! för med hans lynne skulle han vara den perfekta hästen för min kompis :cry:

Det blir till att leta vidare efter den "perfekta" hästen :crazy:

Just nu känns det rätt tröstlöst!

* Jenny *

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat