Pass & Butta?

-Catherine-

Trådstartare
Jag kom att fundera på en sak idag då jag städade lite i mina hästars pärm:

När ponnyn var på klinik och fick sin fångdiagnos samt med denna en kur med butta med sig hem, borde inte detta blivit noterat i ponnys pass? Butta är det väl livstidskarens på?

Jag själv borde väl ha sagt till om detta, men det var så mkt annat att tänka på just då och så mkt andra frågor jag behövde ställa att detta med passet helt enkelt föll ur skallen på mig :(

Nu skall ponny iofs inte gå till livsmedel den dagen då han vandrar vidare, men ändå bör det väl finnas med i passet det här med buttan? Kan jag fylla i det själv eller måste jag upp till kliniken med passet?

Sv: Pass & Butta?

Jag tror att det här är en sak som det slarvas med generallt i hela landet hos många vetrinärer.
Jag vet inte hur många gånger och av hur många vetrinärer jag har fått butta till mina hästar inte en enda vetrinär har frågat efter passet. Och precis som du skriver så är man så uppe i allt annat som ska tas in när man är på kliniken att man helt enkelt glömmer av det med passet!
Och jag tycker faktiskt att det ligger i vetrinärens hand att be om passet innan dom ger en receptet.
Men som sagt så tror jag att det är ngt som slarvas med enormt mycket överallt!

Jag har ALDRIG blivit ombedd att visa pass någonstans så, nej, mina hästars butta-kurer står inte heller med...

Ok, det låter ju inte allt för bra att det slarvas med att fylla i passen :-(. Men vad kan man göra åt det i efterskott då? Måste jag ta med mig passet och åka upp till kliniken då?

Ok, det låter ju inte allt för bra att det slarvas med att fylla i passen :-(. Men vad kan man göra åt det i efterskott då? Måste jag ta med mig passet och åka upp till kliniken då?
Om jag varit du och inte hade jättelångt till kliniken så hade jag faktiskt åkt tillbaka. Ska vi hästägare se till att hästen har pass och ta med passet överallt, då ska bannemig veterinären göra det h*n är skyldig att göra också.

När min häst opererades så letade veterinären sida att skriva in alla mediciner han fick. Men i hans danska pass fanns inte nån sida som han tyckte stämde överrens med det han var ute efter. Eller så förstod han inte danska/engelska :D

Så min har heller ej inskrivet att han gått på butta. Och det enbart för att vetten inte hittade sidan i passet.

I min hästs pass finns det ingen sida att skriva in själva medicineringen på (vad jag kan minnas i alla fall). Däremot finns en sida där veterinären fyller i att hästen inte får användas till livsmedelproduktion. Ingenting om orsak behöver anges, utan bara veterinärens underskrift och datum.

När min häst fick butta så frågade jag själv veterinären om detta inte skulle skrivas in i passet. Och det skulle det ju. Tror inte att veterinären själv hade tänkt på det om jag inte sagt nåt.

kl

Två av mina hästar har ifyllt att de inte får gå till livsmedelsproduktion det står dock inget om vilken medicin som använts. Veterinärerna har i mitt fall varit noggranna och bett att få se passen och skrivit under i samband med medicineringen.

Senast ändrad:

Det spelar ju in hur gammal hästen är, om den inte haft pass hela livet så får den ju ändå inte gå till livsmedel eftersom den kan behandlats med vad som helst innan passtvånget. Vår veterinär var noga med att skriva in i unghästens pass när hon fick butta, men samma veterinär struntade i det på det äldre stoet. (Och då har hon ändå haft pass hela sitt liv (är fullblod), men hennes gamla dög inte utan hon behövde ett nytt när de nya reglerna kom, som då räknas som dublett.)

Senast ändrad:

Min ena isis fick fång för snart 2 år sedan och jag kan inte minnas att veterinären skrev nåt i passen angående buttan på honom heller.

Jag var inte hemma den dagen och mamma frågade aldrig vart hans pass var heller.

Hörde att butta? och några andra livstidskarens mediciner (ngn narkos eller?) Har bytt från livstid till ett HALVÅR! Någon som vet vilka karenser som blev ändrade?

*hugger min egen knapp*

Tack för alla svar, mkt intressant att höra att det är så pass vanligt ändå att det inte förs in i passen vad hästen ordinerats för sorts medicin, oroväckande men intressant.

Min ponny är gammal och har inte haft pass med en en bråkdel av sitt liv, så han kan alldeles säkerligen blivit ordinerad medicin som omöjliggör att han ingår i livsmedelskedjan. Dock så är väl det inte en anledning till att inte notera i passet den medicin han fått sedan passets utfärdande.

Jag kommer att ta med mig passet när jag åker in till stan nästa gång och be veterinären fylla i det, det känns riktigt att göra så även om jag kanske inte är tvungen till att göra det.

www.fass.se skrev:
Karenstider

Läkemedlet får endast användas till hästar som förklarats inte vara avsedda för livsmedelsproduktion, i enlighet med 2 kap 7 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2009:84) om läkemedel och läkemedelsanvändning, D9.

Samma som förut alltså.

Karenstider för slakt finns att läsa för varje läkemedel på www.fass.se

För hästar som ska användas för livsmedelsproduktion ges även enligt artikel 10, del 3 av direktiv 2001/82/EG, ändrad genom 2004/28/EG, möjligheten att använda vissa läkemedel som saknar MRL-värde. Sådana läkemedel finns med i en av EU-kommissionen fastställd förteckning över substanser som är väsentliga vid behandling av hästdjur (kommissionens förordning 1950/2006/EG med bilaga ("hästlistan"). Dessa substanser har åsatts en karenstid på sex månader. Sådana behandlingar ska antecknas i hästens hästpass. Förteckningen kan nås via Livsmedelsverkets hemsida (sök på hästlistan) eller Jordbruksverkets webbplats (www.sjv.se), välj ”Veterinär", därefter "Läkemedel för djur".

[/url]

Förstod inte riktigt den texten men, ska kolla på sjv om jag hittar just för butta. Det var en veterinär som berättade för mej om livstidskarenser som blivit ändrade till 6 månader.

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 368
Senast: Legolaz
·
M
Hästvård Vi funderar på att köpa en ponny som vi provridit 2 ggr och gillat till dottern. Ponnyn är 18 år och en läromästare som gått på ridskola...
2
Svar
34
· Visningar
2 787
Senast: kryckan
·
Hästmänniskan När jag köpte min ponny "hittade" inte förra ägaren hennes vaccinations intyg. Dock på vet. besiktningen innan köpet valde säljaren att...
Svar
13
· Visningar
1 532
Senast: Presto
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat