Pass, ägarbevis

Mixess

Trådstartare
Om tråden ligger fel, får moderatorn gärna flytta på tråden.

Står lite handfallen. Köpt en ponny på aktion idag, när jag fick passet sen så är det tyskt och hästen reggad som en pinto-pony i detta. Den stod skriven som en welsh i papprena för aktionen, och ser helt klart ut som en.

Frågan är nu, hur gör jag med ägarbeviset??
Fick ju med det men det är också från tyskland, ägaren som är reggad finns i danmark enligt papprena och jag vet inte vart jag ska vända mig. Finns det nått svenskt avelsförbund man kan ringa och prata med?

Väldigt tacksam för svar, om ni har några :)

Sv: Pass, ägarbevis

förresten, förbundet ponnyn är reggad i i tyskland heter
european coloured horses association, om det gör nån skillnad :)

De flesta avelsförbund i Sverige är väldigt hjälpsamma när man ringer dit och är förvirrad :)

Jag skulle tro att:
Om du vill regga hästen i Sverige (och alltså få ett svenskt pass) behöver du nog kontakta en avelsförening i vilket fall. Har hästen stam, och är renrasig welsh är det i så fall lättare att regga den i till exempel SWF. Annars är det ASRP som gäller.

Som det låter på din beskrivning så ska du bara skicka in ägarbeviset påskrivet med dina uppgifter till det tyskaförbundet som utfärdat passet. Inte konstigare än så. Spelar ingen roll att du är svensk och förre ägaren dansk.

En häst ska bara ha ett pass och är den tysk från början ska den själklart då ha ett tyskt pass. Man byter inte pass bara för att hästen flyttar till ett annat EU-land utan passet ska följa hästen livet ut.

Nej det låter juh absolut logiskt men det står inte vart jag ska skicka det. Ingen adress eller hemsida eller nått. Och när jag gogglar allt möjligt som "ras" han e reggad i o förbundet så hittar jag inget sånt. Så jag vet ju inte ens vart jag ska skicka det.

Det hade varit lättare med om man kunnat få ett svenskt ägarbevis också måste jag säg :) men det är bara en önskan.

Och i sverige så behöver juh ägaren (alltså förra ägaren) också skriva under ägarbeviset innan man skickar in det. Men det har jag ingen möjlighet till.

Senast ändrad:

Eftersom du köpt på auktion så bör det räcka med att du skickar med köpehandlingarna från (ja kopia på dem förstås).
Vem står som utfärdare av passet?
Finns säkert någon här som kan hjälpa dig med adress i Tyskland.

Ett hand skrivet kvitto har jag. det är ECHA, european coloured horsrs association. Finns det nån motsvarighet i sveríge öht? Kanske man kunde hört med dom isf.. Men jag har aldrig hört om det. Passet är ganska nyligen utfärdat, 15/1-2011

OK som jag fattar det är det ett europeiskt förbund med säte i Tyskland som registrerar hästar med "roliga" färger. D v s de som avlar på bara färg och inte bryr sig om härstamning kan regga sin avkomma här. De har också under organisationer i vissa andra länder bl a i Danmark.
Leta lite bland länkarna här på deras hemsida och se om du hittar den info du behöver.
http://www.echa-esv.de/

Hittade denna länken
http://www.echa-esv.de/html/ansprechpartner.html

Ja ja har också lyckats komma in på den sidan o läst lite. Skickat iväg mail, men inte fått nått svar..

Läste också det om roliga färger. Detta är en fux, så inte så ovanligt eller roligt kanske, men himla söt iaf.

Tack iaf för länkarna :)

Låter lite som Svenska HästAvels Förbundet här hemma, registrerar dom som inte har någon godkänd stam.

Ring till dom och fråga om råd!
Jag har fått väldigt bra bemötande av dom när jag fick pass till shettisen (ute i skogen uppfödning)
0511-67230

Kan man göra så då? Även om den har ett tyskt pass att man registrerar den i sverige istället? Det hade ju varit enklast :)

Kan man göra så då? Även om den har ett tyskt pass att man registrerar den i sverige istället? Det hade ju varit enklast :)
Är man ärlig och håller sig till sanningen så kan man inte göra så. Hästen ska ha sitt pass med sig hela livet. Det får med andra ord inte bytas mot ett annat och kan inte heller göras utan att man ljuger och säger att hästen inte har något.

Den enda gången man kan få ett annat pass är när originalet kommit bort. Men då handlar det om en kopia på det första passet och inte ett nytt.

Menade inte att dom skulle registrera den här utan att dom kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga så att allt blir rätt alt hänvisa dig till någon som vet.

Lite OT men min veterinär var ute hos en ponny som skulle chipas inför registrering.
När hon scanade ponnyn så hade ponnyn redan ett chip så de skulle ju kunna spåras och bör ju vara registrerad någon annanstans.
Givetvis vägrade hon att sätta in ett nytt chip.
Både ägaren och den förening där ponnyn skulle registreras tyckte att ponnyn kunde få nytt chip och ny identitet :eek:

Så det verkar ju inte var helt omöjligt att faktiskt ge den ett svenskt pass.

Ja ja menade inte att den skulle ha ett nytt pass utan det är bara ägarbeviset jag är ute efter. Letar o letar men kommer ingenstans. Men jag ska försöka ringa någon förening i sverige och se om dom kan hjälpa.

Bude Sea Straße 20, 26.835 Hesel

Hittade jag som adress när jag googlade.
Skriv ett brev på tyska om du kan annars så borde engelska fungera.
Säg att du köpt en ponny och skulle vilja göra ett ägarbyte.
Ge dom så mycket information som möjligt.
Alla regnr, passnr mm som du kan hitta, namn på förra ägaren (förklara att du ej får kontakt) namn,adress och telefonnr till dig + mail.

Dom kanske inte tycker att det är så viktigt med ägarbytet?!
Bara här hemma blir jag ju fundersam.
Halvblod med pass från ASVH står jag som ägare i med stämpel från dom över namnet, har inget separat ägarbevis/ägarbytespapper.
Shettis med pass från svenska hästavelsförbundet, inga ägaruppgifter i passet men separat ägarbevis/ägarbytespapper (är ju lätt hänt att det kan komma bort)

Senast ändrad:

Tack så mycket :) Kan alltid pröva. Får nog bli engelska dock, tyskan har jag glömt bort att lära mig :angel:

Jag har verkligen ingen aning om hur dom gör med ägarbyten.
Jag har ju ägarbeviset från den förre ägaren (om det är senaste ägaren kan jag juh inte veta) men det ser inte ut som de jag sett i sverige. Där man kan skriva under ägarbyte. Det finns inte på denna lappen.

Men tack tack, jag ska försöka :bump:

Ska bara berätta hur det gick till slut. Jag får registrera ponnyn i sverige (som korsningsponny), den behåller sitt pass alltså, men registreras här för att få ut svenskt ägarbevis. Behöver bara ta ut en veterinär som kollar chippet och intygar att det är rätt häst.

Tack för svaren alla!!

Mvh

Liknande trådar

Hästhantering Har ett 11-årigt svenskt halvblodsto (90% fullblod), av den lite hispiga typen. Hon har varit i mina ägor i snart 5 år och fram till för...
2
Svar
32
· Visningar
4 905
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Är på gång och ska byta ett sto från Holland (KWPN) mot en unghäst.Nu fick jag ett mail av dom som vill ha henne och dom undrade om...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Skogstroll
·
  • Låst
Avel Jag fick hem lillans pass idag. Bara det att det som kom från Tyskland (pappan är tysk) var i rosa papper? (ska vara grönt) som man får...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 647
Senast: ameo
·
R
Hästmänniskan Vet att det finns många trådar om pass, men efter att läst o sökt så har jag fortfarande inte kommit underfund med det här än... Vi...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Rio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka