Påskpyssel

vindvissla

Trådstartare
Jag kanner mig helt fantasilos! Min trearing ar helt opysslig sa vi haller aldrig pa med nagot sadant. Jag kan redan nu forestealla mig vad som skulle handa om vi skulle mala agg.... Vad har ni gjort /ska ni gora for paskpyssel eller annat skoj? Nagon skrev aggjakt i tradgarden, later kul.

Men in med alla era paskpyssel, stora som sma! Jag vill forsoka! Egentligen ar jag valdigt pysslig sjalv men nar det tar 10 minuter att plocka fram, 2 minuters lekande och experimenterande och 10 minuters forstorande och slangande pa golvet och det resulterar i 20 minuters stadning for mig, sa kanns det inte lika lockande.

Sv: Påskpyssel

Sax, papper, klister, snören, klistermärken och pinnar. Enkelt, skräpar inte så mycket, går fort ;). Vi gjorde jättefint påskris med fjädrar, sönderklippt reklam som limmades lite sporadiskt. Speciellt om man skriver ut små kort med bilder på dem själva, det är extra kul att klistra med!

Vi pysslar mycket, även om det ofta blir som du beskriver... men det blir lite bättre med tiden inbillar jag mig :D. Men att göra något planerat som 'såna här kycklingar som består av de här tretton delarna' funkar inte på min treåring... men får hon själv gå lös med glitterlim så!

Något som inte är så pyssligt är ju att färga kokande ägg :) med tex lökskal. Inte så jobbigt att plocka fram och kul om än inte överpyssligt.

ja färga ägg hade funkat, men det tar ju inte så lång tid. Dessutom är ingen av oss några fan av hårdkokta ägg, funkar det med löskokta? Hur gott är det efter ett par dagar?

påskris hade kunnat funka, ska plocka lite i skogen nästa gång.

Fler kul tips?

Här ska vi göra påskkort imorgon, eftersom de ska gå påskkärringar på kvällen. Mer pyssel än så blir det nog inte i år, för vi är mitt uppe i en flytt. (Förhoppningsvis sover vi första natten i nya huset imorgon natt.)
Jag tänkte iallafall att de ska få klippa ut lite kycklingar i gult tyg som de får limma på korten och sedan måla näbbar, fötter o ögon. Och så blir det ett ypperligt tillfälle för Idun att lära sig att skriva glad påsk.

Det där med påskris med sönderklippt reklam lät ju som en kul idé iochförsig, så det ska jag tipsa barnen om. Så pass lätt pyssel fixar de på egen hand, och vårt nya hobbyrum är färdigt för invigning. :bump:

åh vad jag skulle vilja ha ett hobbyrum som inte blev förstört!!! Min marodör klättrar upp överallt och river ner det han kan, slänger resten på golvet och bryter pennor, tar sönder papper mm.

påskkort var ju kul, men sam skulle aldrig kunna klippa efter ett mönster. men klippa är kul. jag kan klippa kycklingar och han kan klippa sönder dem.

idag har han ritat 20 teckningar till mig med tre trassliga drag av pennan på allihop.

Men gör tvärtom, låt Sam måla det gula (tex) med vattenfärg och bred pensel så att det går fort, och så klipper du ut figurer av det han har målat. Så kanske ni tillsammans kan klistra upp det på ett papper sedan? Han kletar på lim och du placerar på rätt ställe eller efter hans anvisningar?

Det här hobbyrummet är nog inte oförstörbart på något vis. Problemet med mina barn är dock inte att de river och förstör, utan att de är så hiskeligt kreativa och pyssliga, så det är bra om pysslandet kan begränsas till ett bestämt område. Annars översvämmas hela huset av små pappersbitar, tejpremsor och garnstumpar.

Ett större projekt som sonen har gjort på dagis var en höna/tupp av tidningspapper och tapetklister. :D Och ytterst gult papper, men det går ju även att måla. Huvudet är ett toapappersrör och en större flörtkula. Sonen pratar om det lite då och då, trots att den har varit färdig i flera dagar. :D

Så är det med barn, ta vara på tiden, de 2 minuterna är ju jätte värdefulla och kommer ju att långsamt öka. Ställ inte för höga krav på ngn av er! Vi har köpt färdiga äggvästar i plast, blir jätte fint. Och om han bara är 3 år så räcker väl de förslag du fått? Lycka till!!

Våra tjejer har gjort mestadelen av sitt påskpyssel på förskolan och har sedan fortsatt själva hemmavid. De har limmat fast små "stanspluppar" (såna man får när man hålar papper) på grenar som vintrigt påskris, klistrat fast paljetter och målat på "ägg" se klippt ut från ett papper med mallar, klippt ut tuppformade pappersobjekt etc.

På vårt museum har de pyssel varje söndag i olika former, perfekt att ta en promenad dit och så får de pyssla sig less! Museumet står för allt material man behöver och man behöver inte dammsuga själv, toppen!:D

Blev det något pyssel?
Annars har jag ett bra tips till pyssel för små barn... på Panduro typ har de 'färgade majskrokar'. Om man fuktar dem kan man bygga ihop dem till massa saker. Jag tar en kökssvamp och fuktar den, så kan hon dutta krokbitarna mot den och sedan "limma" ihop dem. Utan slabb och kladd!

Så kan man klippa bitar också. Och det är inte farligt OM man har barn som stoppar i munnen (även om de inte ska ätas såklart).
Här är från i julas när min dotter lekte med dem (uhm, titta inte på oredan i bakgrunden, och hon hade klätt på sig själv därav den lustiga tröjkombinationen ;) )
DSC_7053.jpg

Oj, ja det dar sag ju kul ut! Jag far kolla pa panduros hemsida.

Nej, det blev inget pyssel. Inte ens en liten kyckling. Kanske nasta ar. Jag tanker att jag borde ova med dem (Sam mest) oftare for att oka intresset, men vi verkar prioritera annat istallet (som involverar fysisk aktivitet). Han har borjat fa ett intresse for bokstaver, han kan hitta ett O pa golvet och saga M t ex, och han raknar till 13. Men nej, han har liksom noll intresse for att rita/mala/pyssla. Klippa ar kul, mala naglarna med tusch ar kul.

Naja, det kommer kanske.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 196
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 781
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod