Påskmat - hjälp!

Mimsan

Trådstartare
Jag är dålig på att hitta på påskmat. Jag brukar göra en örtfylld lammstek som i och för sig är onödigt god ( :d ) och så blir det väl nån sillrumpa och lite änglanuppar till lunch. Jag har totalebb i fantastin just nu. Vi ska inte ha gäster, utan det blir bara maken, jag och mormor med små gästinhopp av dottern med pojkvän.

Nåt i pajväg, kanske...? Inget krångel, för jag vill vara ute i trädgården mer än att stå vid spisen. Hjälp mig, snälla... :)
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Vet inte om jag är så mycket till hjälp, men jag hade tänkt göra några smårätter och servera. Bl.a. "laxpuddingpaté", klassiska ägghalvor (fantasifullt haha), småbitar av kycklingfilé som jag ska strö lite majsmjöl och sesamfrön över och steka upp med någon god krydda och kanske lite chilisås, minibiffar (har gjort dem idag, stekt en hel drös i ugnen) och några grönsaksrätter. Ett par sillar blir det nog också. Funderar på att göra mina små morotspajer med gräddfilsstanning. De är väldigt fräscha och lättätna utan att bli för pajdegsaktiga. Pappas nya fru är ju från Kina, så det blir en skål nykokt ris också. :)

Istället för tårta efteråt blir det nog små chokladmuffinsar med chokladglasyr och guldströsselminikulor (typ kärleksmums a la småmuffinsar).
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Småplock är ingen dum idé! Påsken är ju lång!
För några år sen gjorde jag en italiensk påskpaj med fyllning av spenatblad och ricottaost - sen gjorde man gropar och knäckte ägg i dem. Till det gjorde jag en helgskinka som var gratinerad med senap, färsk basilika, vitlök, riven parmesan och ägg.

Hmmm, det skulle man ju kunna göra igen... :idea:
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Mm den där helg skinkan är ju grymt god!
Sen anser jag att man bör ta alla chanser man har att äta gravad och rökt lax, alltså har den sin givna plats på påskbordet!

Och med barn i familjen så ingår givetvis även köttbullar och prinskorv! :D
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Åh, glömde att jag även köpt en liten påskskinka. Din helgskinka låter god! :d

Så här långt har jag kommit i matplaneringen, blir kanske nåt mer i sista stund:

Kokt ris
Helgskinka
Laxpaté med löjrom/creme fraichesås
Ägghalvor
Sill
Hemmagjord majonnäs
Morotspaj (med mördeg och gräddfilstanning)
Småbröd fyllda med feta och basilika
Tonfiskröra typ tonato (baserad på hemmagjord majo)
Småbitar kycklingfilé, panerade med maizena och sesamfrön + chilisås
Miniköttbullar (de är i alla fall färdiga!)
Div grönsaker/sallader
Frukt
Brie
Minimuffins med glasyr
Smördegsflarn m vaniljkräm och färska bär

Ska iväg och handla alldeles strax. :banana:
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Förmodligen kommer jag även att göra nån slags fyllda rullar på tunna enäggsomeletter som får ligga platta och kalla innan jag lägger på nåt och rullar ihop och skär i prydliga bitar. :)
 
Sv: Påskmat - hjälp!

Men herregud, människa! Aspirerar du på Mat-Tinas jobb, elllörrr??? Vilken meny!!!!! ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 650
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 204
Senast: Angel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 882
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp