Påse under magen?

Spiteful Spirit

Trådstartare
En av våra katter har som en påse som hänger under magen på henne. Den känns liksom tom, men undrar ju ändå vad det kan vara?
På denna bild syns den vid bakbenen:
DSC_0210.JPG

Sv: Påse under magen?

Det var inget jämfört med min Pippi, hon är inte överviktig men magen är som en påse som skvalpar när hon springer! ser jätte kul ut...men det måste vara obekvämt!

Jag kikade i gamla trådar, och även okastrerade kan ha sån där kängurulook ^^ Vår katt är inte kastrerad än.

Vad beror det på, då? Är det ärftligt?

Det är en evolutionär kvarleva. I den påsen kan katten lagra både fett och vätska. Ärftlig? Ja, det skulle jag påstå. Ungarna i min senaste kull fick alla ungarna denna påse. Mamman har den (hon har alltid haft den beror absolut inte på fetma eller kastrering för hon har aldrig varit tjock eller kastrerad ;) ) men inte pappan.

Påsen är dock som regel inte så himla stor hos en vuxen katt i bra form. Den kan däremot verka enorm på en kattunge och en tjock katt... ja, en tjock katt kan lagra fett i påsen. :D

Om det är ärftligt, vet någon om det räknas som fel på en raskatt, om de har en sån? Vår Russian Blue har nämligen en påse, och eftersom det ska föreställa en elegant och smidig katt enligt rasbeskrivningen så förhöjer det ju inte hennes utseende direkt...

Nja. Mina har det, hon förlorade med 2-3 i panel en gång. Däremot hur pass domaren tycker att det påverkar det allmäna utseendet är ju en annan sak, men det är absolut inte diskvalificerande.

Om det är en katt i övrigt bra kondition kan jag bara tänka mig att det är en nackdel om den ställs mot en exakt likvärdig katt. Jag har burit mer än en fet katt i panel, det brukar vara värre om de är för tunna.

Lite OT, men ni som är lite mer utställningsvana, är det meningsfullt att ställa ut en katt som har ett skönhetsfel som inte är i enlighet med rasstandard? Eller är det så pass svårt att få fram en perfekt katt att mindre fel är ok?

I det aktuella fallet så har hon en liten knöl på nosryggen, ryssar ska ju ha en helt rak profil egentligen.

Om det är ärftligt, vet någon om det räknas som fel på en raskatt, om de har en sån? Vår Russian Blue har nämligen en påse, och eftersom det ska föreställa en elegant och smidig katt enligt rasbeskrivningen så förhöjer det ju inte hennes utseende direkt...

Det ska inte räknas som ett fel, men det kan ju förstöra helhetsintrycket hos en ras som ska vara slank så ställd mot en annan individ utan påse kan påsen vara en nackdel. Påsen på min avelshona har dock aldrig vänts till hennes nackdel, hon är IC, blivit BIV och nominerats, trots sin påse.

Lite OT, men ni som är lite mer utställningsvana, är det meningsfullt att ställa ut en katt som har ett skönhetsfel som inte är i enlighet med rasstandard? Eller är det så pass svårt att få fram en perfekt katt att mindre fel är ok?

I det aktuella fallet så har hon en liten knöl på nosryggen, ryssar ska ju ha en helt rak profil egentligen.

Sådana småsaker kan man komma undan med. Är katten bra i övrigt kan det definitivt vara värt att ställa ut katten. Alla katter har småfel. Så länge det inte är en jättebula eller en knöl som beror på någon sjukdom så handlar det inte om något diskvalificerande fel.

Det går alltid att ställa ut en gång och höra vad domare och andra rasentusiaster har att säga om katten. Man brukar få en rätt bra bild av om det är värt att fortsätta ställa ut eller inte.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar