Partner som jobbar natt

När jag jobbade natt sov jag också efter jobb. Jobbade 21-07 och sov ca 6 timmar, sen kunde jag lägga mig någon timme innan jobbet också. Och även om jag inte hade småbarn på den tiden så använde jag öronproppar pga lyhört lägenhetshus.

Om han är nattmänniska funkar ju inte sova tidig kväll så speciellt bra...
Då går det ju inte att tänka "morronmänniska" med deras rutiner dvs Sova - gå till jobbet - komma hem va vaken x timmar - sova osv...
Jag är nattmänniska tex... Är jag arbetslös eller på annat sätt långledig har jag INGA som helst problem att vända på dygnet och gå å lägga mej först kl 5 på morronen oavsett årstid. Dvs även sommartid då jag alltså går å lägger mej när solen varit uppe några timmar.
Nu har jag inga barn men bodde i en lägenhet med dagis/skola på samma gata när jag jobbade natt... Jobbade 20-07 dvs 11 timmar och gjorde det 7 nätter i rad för att sen va ledig 7 nätter osv. Jag åkte hem och la mej direkt. Så i säng ca 08 och sov till 15-16 beroende på vad jag hade å göra på kvällen. Iom att jag bodde hos min pappa då blev de ju middag som frukost, men har inga problem med att inte äta "frukostmat" till frukost utan kan äta vad som.

Nu hade jag dock samma tänk även när jag inte jobbade så jag försökte inte "vända tillbaka" dygnet. Som sagt är nattmänniska så la mej kanske 5 även när jag va ledig.

Att jobba 20-07 och sen va uppe hela dagen för att sova 12-19 (exempelvis) skulle ALDRIG funka på mej ...

Självklart är alla individer och alla funkar olika men om jag va du skulle jag nog ändå be honom prova att sova direkt efter jobbet. Det är ju inte så att han missar "mer" av sin tid med barnet för att han sover på dagen i stället, för hade han jobbat dagtid hade ju vardagen sett ut så iaf. Sover nattetid - går till jobbet - hemma runt 16-17 beroende på jobb. Och därmed va hemma och vaken 16-17 till 22 (eller när man nu lägger sej) .... Då kan han ju även hjälpa till i hemmet då barnet gått å lagt sej... Och ni får egentid.

Mjooo. Nu sover han 8-14 men tyvärr inte så mycket piggare
Sover han inget innan han sticker till jobbet? När jag jobbar nätter sover jag så mycket jag kan när jag kommer hem och de gånger det inte är 12-timmarspass lägger jag mig en stund på kvällen med.

Kommer jag ihåg fel eller hade han sömnproblem och/eller dåligt psykiskt mående redan tidigare? Var trött och orkade inte hjälpa till med barnet?

I såna fall tänker jag att ett sådant jobb är katastrof, men samtidigt hjälper ingen sömn i världen om det är andra problem som gör att han in orkar.

Kommer jag ihåg fel eller hade han sömnproblem och/eller dåligt psykiskt mående redan tidigare? Var trött och orkade inte hjälpa till med barnet?

I såna fall tänker jag att ett sådant jobb är katastrof, men samtidigt hjälper ingen sömn i världen om det är andra problem som gör att han in orkar.

Han åt rätt starka sömnmediciner i vintras men slutade med dem för över 6 månader sedan. Men kunde inte hjälpa till med nätterna då (och sedan sov han så djupt att han inte hörde ens fast sonen gallskrek)

Är det första gången han jobbar natt? Det tar ett tag att vänja sig vid dygnsrytmen. Sen får man ta sig i kragen och aktivera sig även om man är trött. Man blir piggare då.

Han har jobbat lite nätter innan som pa, men kunde sova mellan varven hos klienten.

Är lite de jag skulle vilja,att han tar sig lite i kragen trots tröttheten. Får väl vänta och se.

Jag undrat vad mannen själv tycker. Som sagt så a och o är att hitta det som fungerar för en själv. Tyvärr han nuvarande sovrutiner gör det? Har han några förslag på annat?

Sen är det som många säger viktigt att "ta tag i dagen". Man ÄR trött mellan två nattpass eller efter sista natten. Men om man har fungerande sovrutiner så brukar det gå bra att komma igång bara man sparkar sig själv över tröskeln

Jösses inte konstigt att han är trött, många behöver minst 8 timmars sömn och om han inte kan sova mer i sträck försök att han vilar några timmar innan han kör till jobb. Det gör underverk.
Det KAN funka men inte för alla. För mig funkar det katastrofdåligt. Jag sov typ 8-14 eller ibland ytterligare en timme eller två. Jag sov bättre och jag gick en rask promenad innan jag lade mig. Sov jag på kvällen före jobb var jag som en illamående zombie hela natten. Åh fy.

Det KAN funka men inte för alla. För mig funkar det katastrofdåligt. Jag sov typ 8-14 eller ibland ytterligare en timme eller två. Jag sov bättre och jag gick en rask promenad innan jag lade mig. Sov jag på kvällen före jobb var jag som en illamående zombie hela natten. Åh fy.
Fast börjar man så sent som kl 02 finns det ju gott om tid att sova några timmar utan att bli en zombie.

Okej. Men hur fungerar sömnen dagtid med att man har små barn hemma. Sonen är 10 månader så lite svårt att "smyga tyst". Man kan ju inte riktigt åka iväg varje dag (vaknar ca 6 och sover bara 2*30 min)
När min man jobbade natt och jag hade baby så gick jag ut på promenad om A skrek. Men han var ju så liten och förde inte så mycket oväsen annars. Sedan hade han föräldraledigt och efter det var det förskola så då var barn på dagis på dagarna. Utom på helger, men barn behöver ju ändå vara ute mycket på dagarna så jag gick ut mycket också, till lekparken.

Eller han jobbade inte natt utan treskift eller vad det heter. Dvs jobbade han X antal timmar som ibland var över natten, men betydligt fler än 8, sova, jobba sova jobba och sedan ett par dagar ledigt och ett nytt skift som var på fler än 8 timmar. Han fungerade i övrigt :D i hemmets uppgifter.

Men inte ska det väl behöva smygas? Min man är en ganska surmulen sovare, till och med haft sömnproblem, men han stördes inte av normala ljud ändå, bara av skrik och smällar. Flera barn kanske iofs skriker och smäller mer.

(Ganska snart fick han kontorstider så erfarenheten är inte så lång.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18