Partner som jobbar natt

vinkelina

Trådstartare
mannen har fått ett vikariat som innebär nattjobb 02-07. Ger lika bra betalt som 8 timmar på dagen och vi behöver en inkomst

Men jag känner att de sliter nått fruktansvärt på oss. Nu går han och lägger sig runt 16 varje dag. Han har flyttat in i gästrummet.

Trots de vaknar jag på nätterna när han stiger upp (han dricker bara kaffe och har laddat kokaren på "kvällen")

Positivt att han är hemma dagtid men orkar ändå inte hjälpa till så mycket. Vilket gör att sonen ligger på mitt ansvar ca 18-20 timmar dygn.

Dessutom jobbar han 6 dagar och 2 dagar ledigt.

Någon som har bra tips för vardagen?

Jag jobbade natt 22-06, kom hem, rastade hunden, åt frukost, sov fram till 15. (okej oftast vaknade jag tidigare men målet var sova till 15.)
Så jag hade ungefär lika mycket hemmatid som när maken jobbade till 16-17. Nu har vi inga barn, och visst blev jag hemskt trött på ett annat sätt av att jobba natt motför dag men jag förstår inte riktigt meningen med att vara vaken till 16..

mannen har fått ett vikariat som innebär nattjobb 02-07. Ger lika bra betalt som 8 timmar på dagen och vi behöver en inkomst

Men jag känner att de sliter nått fruktansvärt på oss. Nu går han och lägger sig runt 16 varje dag. Han har flyttat in i gästrummet.

Trots de vaknar jag på nätterna när han stiger upp (han dricker bara kaffe och har laddat kokaren på "kvällen")

Positivt att han är hemma dagtid men orkar ändå inte hjälpa till så mycket. Vilket gör att sonen ligger på mitt ansvar ca 18-20 timmar dygn.

Min man är polis och jobbar treskift. Han sover också när han kommer hem från nattjobb. Slutar också 07, då sover han till 14-16 (beroende på om han ska vända tillbaks dygnet efter den natten eller jobba flera) och sen är han med resten av familjen. Tror att det skulle slita mycket mindre på er än så som ni har det nu?

Okej. Men hur fungerar sömnen dagtid med att man har små barn hemma. Sonen är 10 månader så lite svårt att "smyga tyst". Man kan ju inte riktigt åka iväg varje dag (vaknar ca 6 och sover bara 2*30 min)

Okej. Men hur fungerar sömnen dagtid med att man har små barn hemma. Sonen är 10 månader så lite svårt att "smyga tyst". Man kan ju inte riktigt åka iväg varje dag (vaknar ca 6 och sover bara 2*30 min)
Är inte barnen hemma på kvällen då?
Håller med om att det är bättre att gå och lägga sig direkt efter jobbet.

Vilket märkligt upplägg. Varför sover han inte när han kommer hem (och dessutom bör han hinna sova några timmar innan jobbet) och gör sin del med hus, hem och barn övrig tid? Det finns utmärkta öronproppar att använda och barnet lär väl knappast vara tystare från kl 16?

När jag jobbade natt 20.00-07.00 gick jag och lade mig när jag kom hem. Sov 6-8 h och sen fritid innan jobb igen.

Hörselproppar och lägga sig efter jobbet skulle jag ge som förslag :)

Jag jobbar natt 18.45 till 07.15 eller 19.45-07.15. Har en h restid enkel väg.

Inför första natten försöker jag sova ca 4 h innan men det brukar inte gå. Sover sen ca 8.30-9.00 till 15-16. Dvs sover mina timmar direkt när jag kommer hem.

I ditt fall borde sambon kunna göra lika. Sova mellan 08-16 t ex ger 8 h sömn, och han kan vara med i familjelivet från middag till läggdags plus vuxentid innan han ska åka och jobba efter du somnat.

Har ni pratat om det? Vad gör han sin vakna tid? Varför "orkar han inte hjälpa till" på dagen? Okej att natt sliter, men det du beskriver låter som betydligt mer än så?

När jag jobbade som tidningsbud och började 0400, så lade jag mig senast 22 på kvällen, gick upp senast 0330 (hade 100 meter till mitt område), och när jag kom hem strax efter 6 snåret sov jag till 9-10 på fm. Att lägga sig tidigare dödade effektivt alla sociala aktiviteter.
Tror du har fått bra råd i tråden.

Man måste hitta sin egen rytm om man skall orka jobba natt. Jag har jobbat natt större delen av livet 21 - 07. När jag var yngre kunde jag sova 10 - 16 ca. På äldre daar när jag var singel sov jag 11-12 till 17-18.
Vilade på em innan jag gick på o försökte hålla mig vaken när jag gick av.

Det är som beskrivits viktigt hitta "sitt sätt" med sömn och mat osv.

Men det TS beskriver låter endera som en ego sambo. Eller som hans nuvarande rutin inte är den bästa (om den innebär att han av blott 6 h nattarbete är så trött att han inte orkar hjälpa till dygnets övriga h). Nu behöver 6 h natt aktuell tid inte vara mindre slitsamt än 8 h förlagd 22-06 etc vilket är viktigt att komma ihåg. Olika människor har också olika lätt vända och vända om dygnet. Men jag hävdar ändå att endera finns ett sätt som ger mer ork och bättre familjeliv - eller så tillhör mannen en av de som helt enkelt inte "klarar" att jobba natt. De finns och det är inte deras fel och de är inte sämre människor!

/Alex - som är helt död efter 2 dagpass 8-18, men utan problem gör 4 nätter 19.45-07.15. Vi är alla olika.

Det är som beskrivits viktigt hitta "sitt sätt" med sömn och mat osv.

Men det TS beskriver låter endera som en ego sambo. Eller som hans nuvarande rutin inte är den bästa (om den innebär att han av blott 6 h nattarbete är så trött att han inte orkar hjälpa till dygnets övriga h). Nu behöver 6 h natt aktuell tid inte vara mindre slitsamt än 8 h förlagd 22-06 etc vilket är viktigt att komma ihåg. Olika människor har också olika lätt vända och vända om dygnet. Men jag hävdar ändå att endera finns ett sätt som ger mer ork och bättre familjeliv - eller så tillhör mannen en av de som helt enkelt inte "klarar" att jobba natt. De finns och det är inte deras fel och de är inte sämre människor!

/Alex - som är helt död efter 2 dagpass 8-18, men utan problem gör 4 nätter 19.45-07.15. Vi är alla olika.

han är i grund och botten en nattmänniska. Nu är de första veckan så extra press plus att de är 100% bilkörning som gäller (dela tidningar på landsbygden)

Just för att våra rutiner inte känns så bra tänkte jag släng in en fråga här, tror det var hans chef som rekommenderade denna rytm just pga små barn. Han försöker nog hjälpa till här hemma, men de går inte så bra just nu.

Sonen somnar oftast senast 19 så därför är de kortare tid på kvällen som vi stör, och vi brukar hänga ute i någon park en timme/alt sköta nått ärende på stan

Min sambo jobbar natt då och då 22-06. Som mest tre dagar i veckan. Kommer hem runt kvart över sex, äter frukost och kollar lite på tv tills han somnar ibland så sent som 9 och vaknar senast 15, då väcker jag honom.

Våran 9 månaders bebis är allt annat än tyst men han får helt enkelt lära sig sova igenom hennes skrik plus att jag stänger dörren till vardagsrummet. Vi brukar gå ut och handla, alt hälsa på någon, åka till mormor eller gå till farfar. Mycket beror på vilket humör bebis är på.

Jag klarade aldrig av att varva ner efter jobbet när jag tvingat mig igenom nattpassen, kräktrött cå jag var rädd at köra av vägen. Eller jo, ibland sov jag nån timme i personbilen för att våga köra till lägenheten men väl där var det kört. Tolvtimmarspass många gånger, upp till sex st på raken med ett och ett halvt dygn emellan.

När jag körde tidningar så brukade jag sova en timme eller på kvällen sen sov jag på morgonen, från 7- 12 kanske.

Min sambo jobbar natt (22-07) och jag är hemma med vår 3.5-månaders. Han sover 8-14.30 och det funkar bra trots att han är lättväckt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar