Parselen från hööks

Sv: Parselen från hööks

KNAPPLAN

Jag vill se bilder och beskrivningar pa varfor en sele ar skit el guld, :idea:

Jag med!! Snälla, någon som vet? Jag förstår inte vad som är dåligt med hööks maratonsele och finselen till exempel. Eller deras lokselar. Vill lära mig! Kom igen nu alla körproffs ;)

Jag med!! Snälla, någon som vet? Jag förstår inte vad som är dåligt med hööks maratonsele och finselen till exempel. Eller deras lokselar. Vill lära mig! Kom igen nu alla körproffs ;)

Det är inte deras maratonsele eller finsele det är fel på utan deras enkla billiga bröstsele. Anledningen till det är att bröstan sitter ihop med däckeln via en ring (där även skakelremmarna sitter), endast en gjord, ingen baksele och inga draglinor.
På enbetsbröstselar så ska bröstan vara helt lös från resten av selen och endast vara fäst vid draglinorna bak till vagnen. Däckeln ska ha två gjordar och skakelremmarna ska sitta på den ena av dem. Den ska dessutom ha en baksele (enda undantaget då du har broms på vagnen men det kan fortfarande vara bra att ha en för säkerhetens skull.
Kika på bilderna på hööks enkla billiga bröstsele och jämför dem med ALLA bilder på selar från driveout så lär ni enkelt själva se skillnaderna...

På lokselar heter det inte brösta;)
De går givetvis bra om man anpassar dem rätt.

Fast vad är då eg. skillnaden (bortsett från att det ena är brösta och det andra en loka och jag vet det, tack så mkt... :cool:)? Bägge sitter ju fast i däckeln. Borde vara lika illa, tycker man?

Jag frågar inte för att vara tyken, som du verkar tro, utan för att jag inte ser skillnaden (bortsett från dragläget som ändras). Med bägge selarna belastas ju ryggen på två punkter, då inte heller lokselar har särskilt bra bossor ju. Har inte sett något loksele som har en ordentlig däckel.

Det är inte deras maratonsele eller finsele det är fel på utan deras enkla billiga bröstsele. Anledningen till det är att bröstan sitter ihop med däckeln via en ring (där även skakelremmarna sitter), endast en gjord, ingen baksele och inga draglinor.
På enbetsbröstselar så ska bröstan vara helt lös från resten av selen och endast vara fäst vid draglinorna bak till vagnen. Däckeln ska ha två gjordar och skakelremmarna ska sitta på den ena av dem. Den ska dessutom ha en baksele (enda undantaget då du har broms på vagnen men det kan fortfarande vara bra att ha en för säkerhetens skull.
Kika på bilderna på hööks enkla billiga bröstsele och jämför dem med ALLA bilder på selar från driveout så lär ni enkelt själva se skillnaderna...

Ok! Tackar. Då var det som jag trodde då :)
Blev bara förvirrad när nån sa att alla selar från Hööks va skit :) inte för att jag planerar att köpa en, jag har redan en asbra sele :)

Senast ändrad:

Fast vad är då eg. skillnaden (bortsett från att det ena är brösta och det andra en loka och jag vet det, tack så mkt... :cool:)? Bägge sitter ju fast i däckeln. Borde vara lika illa, tycker man?

Jag frågar inte för att vara tyken, som du verkar tro, utan för att jag inte ser skillnaden (bortsett från dragläget som ändras). Med bägge selarna belastas ju ryggen på två punkter, då inte heller lokselar har särskilt bra bossor ju. Har inte sett något loksele som har en ordentlig däckel.

Jag tror att det är för att bröstan inte kan följa med i hästens rörelser om den sitter fast. Då blir det obekvämt och obehagligt för hästen att dra. En loksele används ju till helt andra saker, man drar timmer i långsamt tempo ute i skogen, ifall man inte skaffar lite nya delar till den så den får höga skackelfästen och draglinor, då kan man använda den till en rockard eller maratonvagn t.ex.
Säg gärna ifrån ni som kan ifall jag har sagt nåt fel :)

kl*

på deras Hemsida ser man nu bara tolksele, skitsele och en svindyr parsele som påstås vara toppkvalitet. betvivlar att tävlingskuskar köper selar från hööks, ....kan ha fel.
Selen de hade innan i enbet var ganska oduglig den med, har tom själv tävlat i den pga att min egna ideal ej hunnit komma med posten. Två tävlingar stod jag ut med skramlet från tilburytugsen, och remmar fick vi klippa av för de var feltillverkade. ?? Huvudlaget passade varken halvblod eller nordsvensk med litet huvud.

Jag påstår nu djärvt att alla selarna från hööks är kassa.
Sök sele hos en som kan körning! Jag har inte fått ett enda vettigt svar på fyra av butikerna i sverige hittills vad gäller körning, bett, sadlar eller inspänningshjälpmedel.

Märker ni att jag är smått irriterad på en viss affär :)

vill tillägga att selen inte belastas särkslit om draglädret och draglinjen är rätt inställt på en loksele, ej heller på en enbetssele om vagnen/rockarden är rätt invägd. 5 kilo är ingenting mot 80 kilo peter eriksson :)

Men det blir inget bygga om med den selen i alla fall, hon har lämnat tillbaka den. Var så mycket som behövde fixsas. Det var nog lika bra så slipper man hålla fixa med det. Så hon köper en från equilex i stället.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka