Parselen från hööks

Sv: Parselen från hööks

Skall köpa en sele till ett russ, blir lite orolig. vad är det för sele ni pratar om? Har Hööks inga bra selar? vad skall man passa sig för?:crazy:

Skall köpa en sele till ett russ, blir lite orolig, vad är det för sele ni pratar om som är sådan skit...Är alla hööks dåliga?:crazy:

Det är inte min tråd... Hade tänkt köra en mindre sulky på vägarna här hemma. Hade en sele från Hööks till shettisen innan med dubbla gjordar, som vad jag begrep var bra. Undrar nu om det är alla hööks selar som inte är bra, och så så fall på vilket sätt. hade ju tänkt köpa en till?

dom delarna måste väl hänga ihop med varandr med hjälp av dragringen.

Jo det går med en sele med dubbla remmar där den ena sitter i dragringen... OM inte skakelremmarna fäster i dragringen och om dragringens läge är justerbart i höjdled. Det bästa är en sele med helt lös brösta.
glöm inte draglinorna och bakselen...

Det är inte min tråd... Hade tänkt köra en mindre sulky på vägarna här hemma. Hade en sele från Hööks till shettisen innan med dubbla gjordar, som vad jag begrep var bra. Undrar nu om det är alla hööks selar som inte är bra, och så så fall på vilket sätt. hade ju tänkt köpa en till?

Har ni kört mycket innan så ni vet att ni vill hålla på med det? I så fall så tycker jag att du ska ta och satsa på en bra sele redan från början. Ska du bara köra någon enstaka gång i månaden så kan du ha kvar hööksselen. Sedan har du ju travsele att välja på med.

En sulky kommer du inte kunna köra med en bröstsele, och de är inte gjorde för att köras på vanliga vägar som ofta är något ojämna emd (hålor, stenar osv.) Dessutom sitter du väldigt oskyddad i en sulky om hästen skulle bli rädd för något.

ok, jag är INTE van att köra, gått en kurs, shettisen blev sjuk och kördes inte många gånger. vad är lämpligt att köra, har även en en större "sulky" med bildäck. Tingsryds "blå" vagn, är den för tung, (Får ju byta skaklarna då). Har väl tänkt att gå en kurs vid igångsättningen. Russet är inkört men vet ej i vilken nivå eller hur det gått tidigare..:confused:
Känner ni till kjällqvists selar, OK? ca pris 2000kr Hur vet jag att den är bra? Är det läderkvaliten eller finns det mer att titta efter?

Hej Underbar.
Det går mycket bra att använda en parsele till enbet, bara att kompletera med lösa skakelfästen.
God Jul önskar Fenton.

Vilken blå vagn, menar du chevysulkyn?

En sulky med bildäck? En sulky/sulkett/speedcart har något som närmast kan liknas vid cykeldäck.

Som Jag har lärt mig lite kort

travsele=sulky, sulkett, speedcart, ev lätt rockard, men isf ej QH
Bröstsele=Lättare vagnar
Loksele=tunga vagnar och "jobb" som typ timmerkörning och sånt

Alla gör som de vill men jag tycker att sulky, det kör man med på travbana för man sitter så oskyddat, slagrem eller ej.
Hemma kör man med rockard eller speedcart som minsta vagn. Sen finns det ju en massa större med.

Vi brukar använda oss av parselarna när vi kör in hästarna. Det funkar kanon när man ska börja med att dra inkörningsskaklar. Enkelt och smidigt när bröstan sitter ihop med däckeln. Har den även första gångerna vi drar vagnen med innan man vågar sätta fast draglinor och baksele i vagnen. Vi tar en skackelrem och drar igenom spännet där man i vanliga fall sätter fast draglinorna i. Nackdelen kan vara att skakeln kommer lite långt ner men så har vi enbart så vid inkörning och när man fortfarande har några som går brevid och håller i skackelremmen.

Vi brukar använda oss av parselarna när vi kör in hästarna. Det funkar kanon när man ska börja med att dra inkörningsskaklar. Enkelt och smidigt när bröstan sitter ihop med däckeln. Har den även första gångerna vi drar vagnen med innan man vågar sätta fast draglinor och baksele i vagnen. Vi tar en skackelrem och drar igenom spännet där man i vanliga fall sätter fast draglinorna i. Nackdelen kan vara att skakeln kommer lite långt ner men så har vi enbart så vid inkörning och när man fortfarande har några som går brevid och håller i skackelremmen.

Håller med dig. Parselen är toppen vid inkörning.
Men sedan måste man fästa skaklarna någon nnan stans och då är det lite pill med ombyggnad av selarna...

Förlåt begreppen jag menar troligen en rockard? Tack för info!

Alla selar där bröstan sitter ihop med däcklet är skit :( !

Men på hööks parsele sitter ju inte bröstan ihop med däckeln? :confused: Det fattar jag också att deras lilla enkla sele (med bröstan som sitter fast i en ring på däckeln) är dålig, men de har ju andra selar med baksele och draglinor också? Eller är de dålig kvalitet? Inte för att jag planerar att köpa en, är bara nyfiken :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka