Parselen från hööks

Underbar

Trådstartare
En kompis har köpt den till sin häst, men det är meningen att hon inte ska ha den på två hästar samtidigt utan en och en. Kan man det med den selen?
Och vi förstår inte hur skakeln ska sitta....

Någon som vet ?:smirk:

Sv: Parselen från hööks

det finns inga skakelhållare på en enbet och den funkar ju som en skitsele så det verkar vara en dålig idé. ...

Nej, den selen är gjord för att köra par med. Inte enbet. Till det har man enbetssele.
Att ni inte förstår hur skakeln ska sitta förstår jag för där finns inga fästen till skaklar då man oftast inte använder skaklar vid parkörning.
Ska ni använda selarna till enbetskörning får ni hitta delar att modifiera däckeln med. ni måste få dit skakelfästen+ rem från skakelfästena ner till gjorden och gjorden ska bytas så du kan fästa däckel och bukgjorden i den. i Parselen fäster du ju endast en rem
Bröstan får ni lämna till en sadelmakare för att ta bort remmarna som ska gå till däckeln och under magen.
tömmarna har hon ingen användning för..
Varför köpte hon inte två enbetsselar istället???
Hade blivit både enklare och billigare...

Men går den att ha till bara en häst ? Funkar som en skit sele ?? men det har jag draglinor och lösbrösta ? Och det hade bruna tömmar ;)

Nej, den selen är gjord för att köra par med. Inte enbet. Till det har man enbetssele.
Att ni inte förstår hur skakeln ska sitta förstår jag för där finns inga fästen till skaklar då man oftast inte använder skaklar vid parkörning.
Ska ni använda selarna till enbetskörning får ni hitta delar att modifiera däckeln med. ni måste få dit skakelfästen+ rem från skakelfästena ner till gjorden och gjorden ska bytas så du kan fästa däckel och bukgjorden i den. i Parselen fäster du ju endast en rem
Bröstan får ni lämna till en sadelmakare för att ta bort remmarna som ska gå till däckeln och under magen.
tömmarna har hon ingen användning för..
Varför köpte hon inte två enbetsselar istället???
Hade blivit både enklare och billigare...

Oj detta låter jobbigt, får prata med henne igen om selen måste kunna lösa på något lättare sätt.
Men tack så mycket :banana:

Oj detta låter jobbigt, får prata med henne igen om selen måste kunna lösa på något lättare sätt.
Men tack så mycket :banana:

Hade jag varit hon hade jag försökt få lämna tillbaka den. Och köpt enbetsselar. Det tjänar hon mest på...

det finns inga skakelhållare på en enbet och den funkar ju som en skitsele så det verkar vara en dålig idé. ...

Finns det inga skakelhållare på enbet??? :confused:

Väldigt hjälpsamma och trevliga svar du ger.
Är ju i och för sig alltid trevligt med trevliga svar :idea:

sanningen svider ibland. Varför hymla?

Hööks lyckas inte sälja dyrare selar än skitselarna, pga att personalen tror att en skitsele fungerar lika bra för "så många köper ju dem" Citat från butiker överallt i sverige. Sundsvall, malmö, stockholm.

Och nu ska okunniga köpa parselarna som reas ut till 75% och använda dem till enbet?

Förresten kan man använda en parsele till enbet, om man vet vad som ska ändras. Har sett tävlande ekipage använda sig av den nödåtgärden pga bristande ekonomi. Men jag skulle inte rekommendera en nybörjare att börja mixtra med sånt.
GoatLover vet vad hon pratar om!

Senast ändrad:

Tur att dom har kunnig personal i Borås då. Du får lära dig att handla i rätt butik snigelfarmor.......

Underbar: Det är mycket bök med att göra om den. Be din vän att byta den mot en annan sele. Det är det enklaste. OM hon inte är kunnig. Men det verkar ju inte så.

Borås? Bara dialekten hindrar mig från att gå in där :)

Men de säljer skitselar i borås med? Är det inte därifrån själva hööks utgår? Borde inte de sk kunniga stoppa resten av sverige från att sälja selen till andra okunniga? Givetvis kan inte du svara för dem, men jag betvivlar att borås skulle vägra sälja skitselar till folk. Jag hoppas! *håller tummarna*

Jag har haft telefonkontakt/mejl med försäljningschefen i borås ang körning, och där är man helt ovetandes om den skadliga effekten en skitsele har. Den säljer ju som smör och inga hästar har dött...
men hööks säljer ju även "soft correktion rein".. så jag förväntar mig inte så mycket av dem.

:) /jenny

Min vän ska i dagarna få hemskickat extra utrustning till sina parselar som kallbloden har.
När man köper parselar ingår det nämligen extragjord och snabbskakelhållare samt baksele i priset. En kombisele.
Equus driving säljer den. Det gör ju även idealharness. OM hon vill ha parselar som går att bygga om lätt alltså.?

Dom gånger som jag har varit i Borås så har jag inte ens sett selen där. Så jag antar att dom inte säljer den. Lagret skall öppna i mars tror jag det var.

Dom gånger som jag har varit i Borås så har jag inte ens sett selen där. Så jag antar att dom inte säljer den. Lagret skall öppna i mars tror jag det var.

Jo jag har sett skitselen där. Samma prylar och lika dåligt utbildad personal där som på alla andra ställen...

Jaha ok, den var väl slutsåld då jag var där kanske. Eller så såg jag den bara inte.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka