C

canon_eos

Jag undrar när en honkatt blir könsmogen?
Hur gammal borde/kan en honkatt vara när hon får sin första kull?

När blir en han katt könsmogen?

Sv: Parning

jag har för mig att det är runt 8mån på en katt?

om det är det så skulle jag nog inte para förrens vid två-tre års ålder. eller?

En honkatt kan bli könsmogen allt från 6 månader och uppåt, likaså en hankatt.
En hona bör vara runt året när hon paras första gången, inte så mycket yngre. Helst inte över 3 år vid första kullen eftersom risken för kejsarsnitt är större då.

Är det en raskatt så måste hanen genomgå en del tester (likaså honan bör göra det) innan han får para. Är det huskatter tycker jag att du ska titta på katthemssidor och efter det avgöra om det verkligen behövs fler huskatter.

Tänk också på att kattavel kan bli dyrt. Ett kejsarsnitt på jourtid kan kosta uppåt 10.000:- , har du dom pengarna t.ex? Man ska alltid ha en buffert när man tar kull, det är inte alltid det går smärtfritt.

Senast ändrad:

ok..

Det är perser katter, regade med stammtavla.

Båda är föräkrade, honan är föräkrad för kejsarsnitt (även hanen, det ingick).
Jag är ny inom katter nämligen.
Men då vet jag, tack.

Perser brukar vara ganska sena, de flesta hanar är minst över året innan de parar och man bör kanske vänta tills honan är ca 1,5 år innan man parar. Det är bara dumt att vänta för länge, det ökar risken för komplikationer.

För att inte folk ska tro att det är riskfritt att ha okastrerade katter vill jag påpeka att det finns många katter som blir könsmogna långt tidigare än 6 mån, och många oönskade kullar som föds för att folk inte tror att det är dags än.

Okej. Innan man parar perser så är det bra om man DNA-testar mot cystor på njurarna, PKD. Finns på rasen och är väldigt enkelt att avla bort om alla testar sina katter innan dom får ungar. Även en hjärtsjukdom (både denna och PKD är dödliga och går inte att behandla) som heter HCM bör man scanna för, detta görs från 1,5 års ålder och sen vartannat år.
Hanen ska även ha godkänd testikelstatus, tidigast vid 10 månader tror jag och det ska stå inskrivet på stamtavlan. Även navelbråck ska kollas på båda om inte det är gjort vid veterinärbesiktningen.
På vissa raser blodtypar man för att vara säker på vilka blodtyper katterna har. Har honan en typ (minns inte vilken) och ungarna kan ha en annan så dör dom (ibland dör "bara" svanstippen) av råmjölken. Gör man en sån parning måste ungarna handmatas första 16 h tror jag det är.

Ska ungarna reggas i SVERAK måste också både hane och hona vara ID-märkta.

Vi är flera uppfödare här (SVERAK tror jag alla tillhör?) så bara fråga om du undrar nått. Jag har själv britter, vi kör i princip samma som perseruppfödarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 897
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama