parning med perser/cornish rex

pinnen

Trådstartare
finns nu så många annonser med perser blandras och kom att tänka på om man parar perser med en cornish rex ,skulle då ungarna få lång krullig päls tro...:banana:

Men cornish rex genen är väl recessiv? Då borde ungarna bli korthåriga eftersom persen är lång och rexen förmodligen korthårig vid sidan av rexgenen.

Finns ju redan en krullig perserliknande ras vid namn Selkirk Rex :p

Men cornish rex genen är väl recessiv? Då borde ungarna bli korthåriga eftersom persen är lång och rexen förmodligen korthårig vid sidan av rexgenen.

Finns ju redan en krullig perserliknande ras vid namn Selkirk Rex :p
ok men lockiga pälsen då måste bägge föräldrarna ha den ?

Om jag minns rätt så har Selkirk Rex en rexgen som är dominant. Dvs bara ena föräldern måste vara av den rasen/ha den genen för att det ska bli lockiga katter, de är själva lockiga. (Antingen den rex genen eller den som La Perm har).

Cornish / Devon rex har som sagt en recessiv gen (tror inte det är samma recessiva rexgen när jag tänker på det nu, för cornish/devon blandningar blir släthåriga men kommer bära på både cornish och devon rex generna), för att det ska kunna bli lockiga ungar måste båda föräldrarna ha genen. Så säg cornish perser x cornish perser för att man ska kunna få lockiga (långhårs)katter.

Är inte helt 100% på det, men vet i alla fall så mycket som att cornish/devon är recessiva och att det finns rexgener som är dominanta.

var nu inne på katt.nu och läste om genetik.står där om man parar en cornish rex med långhårig så blir det lockig päls,ibland krusig päls.persern borde ju räknas som långhårig ras

var nu inne på katt.nu och läste om genetik.står där om man parar en cornish rex med långhårig så blir det lockig päls,ibland krusig päls.persern borde ju räknas som långhårig ras

Jag förslår att du läser en mer tillförlitlig källa, tex en genetikbok. Som @Sol skriver så blir den rakhårig och korthårig, det finns inga rexanlag hos persern och i princip inga långhårsanlag hos crx.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar