Parning jackrussel/lågställd

JackRss

Trådstartare
Vart man kan söka om parnings villiga honor?
Vi har en Jackrussel hanne, lågställd, halvt strävhårig. mörka och ljusa färger, som vi tänkte att det kanske är dags för han att få "komma till snart":D han blir 1 år i Januari 2014

Mvh

Sv: Parning jackrussel/lågställd

Självklart inom rasklubben. Där ni också säkert får förfrågningar under tiden ni meriterar hanen.

Det är väldigt få tikägare som parar sin tik med en hane för att hanen ska få "komma till", seriös avel är lite mer komplex än så. Än så länge är han ung, vänta tills han har fyllt ett. Har ni varit på utställning? Har han några andra meriter? Ska ni göra en MH eller BPH? Har han något att tillföra rasen?

Hundar får inte "komma till" för än dom är två år gamla enligt gällande regler.

Det är inte helt korrekt. SKK har ingen nedre åldersgräns för när en hane får användas i avel, även om formuleringen ”3:3 att inte i avel använda hanhund/tik förrän vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende” antyder att det kan inträffa först kring 18-24 månaders ålder. Däremot tror jag aldrig att SKK har stängt av någon för att ha använt en t.ex. en 12 månader gammal hane i avel.

TS: Jack Russel-klubben har en hanhundslista. Här hittar du några kriterier för vad hunden ska uppfylla för att finnas med på den (bl.a. ck på utställning): http://www.jackrussellklubben.se/hanhundslistanregler.html

Många sjukdomar uppträder relativt sent i livet. Din hund är än så länge för ung för att både meriteras och för att hälsotestas.

Ge det några år, gör relevanta hälsotester och meritera hanen. Utvärdera efter det.

Hundavel/uppfödning bygger på mycket mer än att varje hane ska få komma till. Man vill hela tiden förbättra rasen; hålla den frisk och bevara rastypiska egenskaper. Därför gäller det att utvärdera avelsdjuren så mycket det bara går först, och även kunna vara kritisk nog att se och acceptera att ens egen hund kanske inte är bra nog.

Du har rätt, kikade runt och insåg att det är min rasklubb och inte SKK som har 2års-rekommendationen. :)

Jordbruksverket sa 18 månader.

*kl*

Är det bara jag som får rysningar? TS har en hanhund på 9 månader, och söker "honor" (det heter TIKAR, bara uttrycket honor säger mig att detta är någon som inte vet något om varken hundar eller avel) för att han ska få "komma till"... hoppas vid Gud att detta är ett troll! :wtf:

Jag tänkte också på det, vi kan ju hoppas på att det är ett troll men risken finns ju att det inte är det tyvärr.

Med tanke på hur vanliga liknande annonser ändå är på blocket så...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 710
Senast: Fruentimber
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka