Parning av marsvin

turbofling

Trådstartare
Jag tittade på vetrinärerna igår på tv. Där var det ett masvin som var 2 år som var dräktig. Veterinären sa då att ett marsvin ska paras första gången före 5 mån ålder. Jag funderade då lite på mina honor (de ska inte ha ungar) och de är nu 3 mån. Jag har mkt svårt att tänka mig att para dem inom 2 mån, de är fortfarande väldigt små och kommer väl knappast vara färdigvuxna om 2 månader?
Hur tänker ni?

Satan, det missade jag.

Marsvin ska ju paras innan de blir 1 år, då stelnar bäckenet. Men inte tidigare än fem månader heller :crazy:

Vetrinären hade fel men så är inte många veterinärer speciellt kunniga på smådjur.
Man sätter helst tidigast ihop dom när honan är 5 månader och honan bör ha fått första kullen vid senast 1 års ålder.

Jag tycker att det är skamligt att en veterinär kan stå och säga så i tv! Ska dom säga nått så ska dom vara 100% säkra på det, och inte "ha för sig att det var så". Folk tror ju på allt som sägs i tv och man kan ju bara gissa vad folk gör med sina stackars unghonor nu...

Blir så irriterad :devil:

Mina småttingar skulle ju aldrig klara att bli dräktiga nu, de är ju själva bara bäbisar. Storleksmässigt är de ungefär hälften av det som var på tv. När brukar grisarna vara färdig vuxna?

KAN stelna, iallafall. Och kanske itne så kul om hon inte får ut ungarna.. :(

FY! :mad:

Ja, om de inte har fått ungar innan vill säga.
Usch, tycker en vet som dessutom är med i tv borde veta innan man uttalar sig.... :crazy:

Är det fler som har hört att veterinären sa detta
eller kan det vara en som har hört fel?

Såg också det programmet.
Det stämmer att de ska få ungar första gången innan de blir 1 år, men jag tycker 5 månader låter tidigt. Kan bero på marsvinet förstås, en del mognar väl fortare än andra.
Mellan 6-10 månader har jag hört att de ska vara!

Fast 10 månader är lite för sent att sätta en hona i avel tycker jag , med tanke på att hon kanske inte "tar" sej på en gång....jag sätter för det mesta mina honor i aveln när dom är mellan 5 och senast 7 månader...lite beroende på utveckling....

http:/hem.passagen.se/ullesmarsvin

Ja det stämmer...han mår utmärkt...såret är omhändertaget och på väg att läka fint och han har ökat bra i vikt!

Var väl det jag tänkte :D

japp har hört det :) Helt perfekt :bow: Tack för hjälpen förresten, sa kanske inte det ;) Nervös för folk jag inte känner hehe :D

Satan, det missade jag.

Marsvin ska ju paras innan de blir 1 år, då stelnar bäckenet. Men inte tidigare än fem månader heller :crazy:

Mitt marsvin f ick ungar när var precis 1år. men jag fick reda på att om jag skulle ta fler ungar efter henne så skulle man göra det innom några månader!! :confused:
Är det sant? det var något om att beknet stelnar till igen efter någon månad..
tacksam för svar

Nej det stämmer inte! Får hon väl en kull innan 1 år så stelnar inte bäckenet nån gång....en hona bör få vila 3 månader mellan förlossning och parning eller få max 3 kullar per år. Får hon dom oftare så lever hon tyvärr inte värst länge eftersom det sliter rätt mycket på kroppen att vara dräktig och dia ungarna...

http://hem.passagen.se/ullesmarsvin

Nej det stämmer inte! Får hon väl en kull innan 1 år så stelnar inte bäckenet nån gång....en hona bör få vila 3 månader mellan förlossning och parning eller få max 3 kullar per år. Får hon dom oftare så lever hon tyvärr inte värst länge eftersom det sliter rätt mycket på kroppen att vara dräktig och dia ungarna...

http://hem.passagen.se/ullesmarsvin

vad bra :) då kan jag kanske ta fler ungar efter henne igen :love:
Synd bara att det är så slitsamt :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 926
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka