Parkörning med enaxlat?

Sv: Parkörning med enaxlat?

Ärligt talat... Allt går ju som bekant. Jag vet att Åke skulle dra skottkärran om jag satte för han framför den, jag vet... MEN jag håller mig nog till dom grejerna som är avsädda för rätt ändamål. En enaxlad rockard är jusst för en häst. Satsa på en med 4 hjul eller mer om du skall köra par.

Det fungerar bra att köra enaxlat med par om man är "medveten om vad man gör".

Se till att stången inte blir för tung. Det är också viktigt att hästarna har tillräckligt bra anläggningsyta på "nacken" eftersom även den minsta tyngd i stången ger en stor påfrestning på hästarna. Har du en brösta med smal rem skulle jag rekomendera att lägga under ett underlägg.

Angående bakselen kan det bli svårt att få en enbetssele att passa på denna typen av ekipage. Sätter du i bara ena sidan får du troligen en sned belastning. Jag skulle satt den som en bruksele för att hästen skall kunna bromsa "genom" bröstan, fungerar dock enbart om du har en typ av "skitsele".

Att sätta remmarna under magen är ett väldigt effektivt sätt att använda baksele. (Vi kallar det "string" efer ett visst klädesplagg) det gör att hästen kan använda hela sin kropp då den bromsar. Den ser dessutom till att hålla stången i läge så att den inte slår ut tänderna på hästarna om vagnen kommer i obalans (tex hastiga inbromsningar, branta backar etc)

Jag har dock ingen erfarenhet av att köra enaxlat utan framvåg så har du inte det vet jag inte om detta gäller.

Appropå körning med par bör du vara försiktig om du (som du skrev) inte är så erfaren. Sätt INTE in hästarna för enaxlat det första du gör utan vänj dig själv och hästarna vid det nya först.

Och börja med att skritta innan du överhuvud taget funderar på att trava med denna anspänning efetrsom det kan vara obehagligt både för dig och hästarna och de lätt blir oroliga om stången skulle börja slå. Har aldrig galopperat med förställ men skulle nog inte rekommendera det om inte hästarna har väldigt jämna och "orörliga" gångarter då vagnen och stången lätt kommer i svängning, vilket är väldigt obehagligt.

Lycka till!

tack för svar, jag förstår vad du menar!

undrar en sak till, hur stort ska avståndet mellan häst och vagn vara baktill för att de ska kunna röra sig fritt? Finns det ngt speciellt sätt man mäter ut det på?

Hej,
några internetsidor ang tandemkörning har jag inte på lager. Du kan väl googla och se vad du hittar.

Däremot finns en bok som jag köpte från Hööks för några år sedan, och som bl a behandlar utrustning, förspänning och körning av tandem. Den heter "BDS, Bok om Körning". Däri finns mycket matnyttigt.

Bäst att jag lägger till, att körning med tandem är svårt, svårare än par, och att man därför ska ha ordentlig körvana med enbett innan man ger sig på det.

LIA

Liknande trådar

Q
Körning Jag ska köpa mig en liten vagn men jösses, det finns ju hur mycket som helst att välja på... Hur ska jag tänka? Ska användas till...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: _L_
·
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar