Parkörning med enaxlat?

T

tirnanog

Jag har byggt om en rockard för att även kunna köra par med den, två minishettisar 80 och 85cm höga med en parbröstsele. Jag har helt enkelt plockat bort skaklarna till rockarden och sedan tillverakt ett typ av "munstycke" som ser ut som en gaffel. Det är en mittstång svetsad på ett om ni tänker er ett E men utan mittstrecket i bokstaven. typ såhär:

här är rockarden där "gaffeln" ansluter
[___]
!
!
! utropstecknena ska försteälla mittstången men det blev lite förställt efter jag postade tråden ser jag!

Vad tror ni om det, är det livsfarligt eller? Balansen är schysst, när jag sitter i vagnen är mittstången lätt men inte så den vill dra upp i himlen, mer tung än lätt iallafall. Nackdelen är ju att det kan bli lite tyngd i mittstången för hästarna.

Jag har bara kört enbet innan och detta är bara ett försök, kan inte så mycket om körning egentligen =O

Hur vet man hur stort avståndet ska vara från hästarna till vagnen/svängeln utan att det finns risk att de tar i i galopp?

Hur fäster man bakselarna när man kör par? Är det bara den på insidan som fästs i stången och yttern sitter helt enkalt bara på hästen?

Har hört att man kan korsa dom under hästens buk och fästa framtill mellan frambenen i bröstan, men förstår inte vad det skulle vara bra för för då kan den rimligtvis inte uppfylla sitt syfte?!?!

Jag kan lägga in bilder om ni vill ha. Hoppas inte detta är omöjligt det känns litegrann som det är det, kanske är lika bra att köpa sig en redig fyrhjulsvagn? Svårt att hitta till mini dock och splitt nytt är så dyyyyrt =/

Tacksam för alla svar! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Parkörning med enaxlat?

Har bara ett råd att ge dig. Lägg ner projektet.
Antingen skaffar du en 2-axlad vagn eller så kör du tandem med 1-axlad.

LIA

har sett bild på det, och så kör man väl sån där gladiatorvagn med? Verkar funka skitbra när jag såg det på levade...ska hitta nån bild kanske.

tack för svaren,
jo jag har sett de där som kör med romarvagnar, ville helst haft en sån men blev att vi började bygga om rockarden istället i brist på ritningar och att jag inte hittade nga romarvagnar på nätet heller.

Vad är det mer exakt som är så vanskligt med att köra enaxlat? Hur lyckas de som kör med romarvagn?

tack för tipset :idea:
Vet du några bra sidor där man kan läsa om tandemkörning? Vet inte hur man kopplar ihop hästarna bl.a...

alltså andra bra tips på länkar om tandemkörning förutom det jag naturligtvis hittar här på buke då! :banana:

wow :) :) :) tusen tack!!!

faen va fin den blå var!!! Shit det kostar med vagn alltså! Men allt är ju relativt, men regeln att kvalitét kostar stämmer oftast med :)

Fast jag hade velat ha en röd med guldfärg uppepå kanten =) lite mer romarlikt. Vet däremot att det fanns o beställa på ett ställe för mellan 8000 och 12000kr och då fick man den specialgjord =) Men det är saftiga pengar!!!!
Har dock aldri glyckats hitta en ritning för att ev. bygga en själv =/

Har bara ett råd att ge dig. Lägg ner projektet.
Antingen skaffar du en 2-axlad vagn eller så kör du tandem med 1-axlad.

LIA

Wow, här imponerade du stort.

snigelfarmor skrev:
http://www.tidaholmsvagnar.se/begagnad,romarvagn..htm

http://www.aftonbladet.se/sport/rids...nskar/alf.html

titta vad jag hittade!!!

:bow: Kul med människor som inte ser begränsningarna, utan möjligheterna.

tirnanog:
Heja. Hoppet är det sista som överger en människa. Men du, VI VILL SE BILDER PÅ UNDERVERKET SEDAN. :D

kan ingen ta fram den bilden på två ponnyer som kördes i rockard o hoppade över ett hinder med vagn o allt, har sett den bilden här...

haha, denna hade jag i körbildsarkivet! Säkert nån engelsk tok som inte lyssnat på Lia :)

Kan man inte ha en stång, och sen bära upp stången genom att dra linor/läder från yttre skakelhållarna under magen, och inre skakelhållaren, till stången plus stångkoppel förstås? Då blir det ju lika vikt på däckeln tänkte jag...kanske tänker helt fel eftersom jag inte kört par. eller bara ha två väldigt breda skaklar..? Helt crazy idag..:rofl:

Den bilden kanske jag kan ha kvar på den andra datan, annars så tror jag att det va _L_ som la ut den.

hur lägger man in bilder? alltså en bild från hårddisken lr måste man ta bilder som ligger ute på en länk?

tack för det! testar här:

hstibil2.jpg

apropå nåt helt annat... finns andra sätt att transportera häst

...häftigt, fungerade ju =)

Liknande trådar

Q
Körning Jag ska köpa mig en liten vagn men jösses, det finns ju hur mycket som helst att välja på... Hur ska jag tänka? Ska användas till...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: _L_
·
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar