Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan även hitta dem i jord och ofta där det är förmultnat trä, komposthögar och drivbänkar. Det tar ca 2 år för dem att utvecklas från larv till skalbagge.Det ser ut som noshornsbaggar. Larver och en puppa. De vuxna insekterna ser riktigt häftiga ut, med hanar som har horn på "näsan". De lever i gödselstackar och vad jag förstår helt ofarliga. Jag har massor i botten på min gamla gödselstack, nära där den bästa odlingsjorden ligger.
Den orangea är en puppa av noshornsbagge.Noshornsbaggar vet jag hur dom ser ut....
Vi har en död i ett vitrinskåp här hemma, den trillade ner död i sambons hår mitt på dagen när han klippte gräset....
Larverna i gödselstacken var tyvärr döda när vi hittade dom
Är det någon som vet något om den oranga insekten ?
Jag har bara hittat dem i min trädgård, aldrig i några gödselstackar.Woaw, vad häftigt
Men oj vad tråkigt att alla är döda
Har du någon aning om varför dom kan ha dött ?
Det är ju nyttiga insekter som man vill ha levande.....
Men himla konstigt att jag aldrig stött på larverna eller puppor tidigare under mina mer än 55 år med hästar
Men är du säker på att de är döda? Larverna ser inte ut att vara det tycker jag, de ser ut som de brukar göra när man hittar dem i jorden så här års, ofta hårt hopkrupna. Som döda antar jag att de borde vara "torra". Och om en puppa lever eller inte är ju jättesvårt att avgöra - vad tyder på det, är den trasig?Woaw, vad häftigt
Men oj vad tråkigt att alla är döda
Har du någon aning om varför dom kan ha dött ?
Det är ju nyttiga insekter som man vill ha levande.....
Men himla konstigt att jag aldrig stött på larverna eller puppor tidigare under mina mer än 55 år med hästar
Men är du säker på att de är döda? Larverna ser inte ut att vara det tycker jag, de ser ut som de brukar göra när man hittar dem i jorden så här års, ofta hårt hopkrupna. Som döda antar jag att de borde vara "torra". Och om en puppa lever eller inte är ju jättesvårt att avgöra - vad tyder på det, är den trasig?
Larverna skrumpnade ihop någon timme efter vi grävt upp dom.
Puppan bara låg där i gödselstacken men allt var borta nästa dag....