Parasiter - ta prov på marken

the_connemara

Trådstartare
Kan man göra någon form av provtagning på jorden och se om finns parasiter? Aldrig hört om men man kan ju gripa efter halmstrån ;)

Sv: Parasiter - ta prov på marken

Eftersom du griper efter halmstå'n så räcker jag över ett....:D

Ett sätt, om än lite bökigt och tidskrävande, är att göra en sk. populationsberäkning. Du behöver nog ett mikroskop eller en lupp, och du behöver nog vara påläst på hur du ska se alla parasiter - dvs. hur bra mikroskop du skulle behöva. Samt vilka parasiter du är intresserad av att räkna.

Först får du välja tex, en kvadratmeter på betet, spridda över hela betet - 5-10 rutor totalt. Varje kvadratmeter ska sedan delas in i ett rutmönster 10x10 cm. Sedan får du försöka ta hand om jorden i ca. 5 rutor och räkna levande mask i jorden.

Upprepa i samtliga kvadratmetrar du valt ut. Räkna samman ta ett medelvärde och du har en fingervisning.

En så'n här beräkning är mest användbar om man upprepar det år efter år och kan jämföra uppgifterna.

Kanske känner du någon lärare som kan i förtroende låna dig ett mikroskop/lupp. I övrigt är det bara tiden, papper, penna och behållare för jorden du behöver.

Vad för sorts maskar letar du då?

Hästarnas inälvsparasiter är antingen ägg som kläcks inuti hästen eller små nyckläckta larver på grässtrån. Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan hitta spolmaskägg i jorden men det är fortfarande bara ägg och inte maskar.

Vad för sorts maskar letar du då?

Hästarnas inälvsparasiter är antingen ägg som kläcks inuti hästen eller små nyckläckta larver på grässtrån. Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan hitta spolmaskägg i jorden men det är fortfarande bara ägg och inte maskar.

Nej jag har ingen aning. Jag tänkte mer generellt mask/parasiter. Frågan ställdes och jag gjorde mitt bästa för att beskriva hur man inom biologin vanligtvis gör populationsberäkningar.

Jag gjorde en tolkning att frågan ställdes lite ur desperation och att TS inte visste om det är möjligt.

Eftersom det rekommenderas att hårt använda beten skall ligga i träda någon säsong, tolkar jag att några av dessa äckliga parasiter överlever utanför hästkroppen.

Äggen överlever olika länge. Spolmaskens ägg kan ligga och vänta på att bli uppätna i mer än många år, 7 är siffran jag hört mest men kanske är det mer. Blodmaskens ägg räknar man med att efter 1½ år (två somrar och en vinter eller tvärtom) så ska ägg och larver vara borta. Styngflugans larver kommer ut och förpuppar sig och blir nya flugor.

De vuxna parasiterna lever inne i hästen (förrutom styngflugans larver då, men det är ju inte hästens egen parasit på samma sätt) och därför hittar vi dem inte i marken.

När spolmaskundersökningen 2007 (?) gjordes så togs markprover på något sätt.

*kl*

Okej, det verkade lite omständigt :angel: Jag tänkte typ a la vattenprov/maskprov.

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 491
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023