Paranoid till tusen!!!

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Måste bara kolla med lite andra kloka människor om det är så att jag bara är sjukt paranoid eller det kanske ligger något i hur jag tänker.

Ska börja från början, Jag står i ett stall med 30 hästar. nu har den tredje hästen fått diagnos pålagringar. Av dom tre som fått det har två fått tas bort.

Nu är det så att jag är sjukt rädd för att min häst också ska få det. Han har aldrig varit halt men det har inte dom andra heller innan..

Så nu till frågan. Tycker ni att jag ska börja med något förebyggande tex backontrack el glycosamin el liknande. Om det nu går att förebygga. Hästen är en welsh cob som är 13-16 år. (13-14 enl tänder och 16 enl pappren, imp)
Han går medelsvår dressyr och vi har börjat piffa och puffa lite smått. Han är överbyggd bak och går därför gärna lite på bogarna. Detta jobbar vi naturligtvis på hela tiden. Han har under hela sin livstid haft en förkärlek till att stegra sig. Både högt och mycket. Jag har haft honom sen han va 3-5 år och ridit in honom själv. Plus att jag är nog inte den lättaste ryttaren i världen.

Så vad tycker ni? ska jag sluta stirra eller börja förebygga? Om det nu går.

Sv: Paranoid till tusen!!!

Fast dom hade nog fått pålagringar även fast dom stod i ett annat stall !?
Hej från Hambo

Du kan nog sluta oroa dig, pålagringar smittar inte.
Allting beror ju på hästen, är du orolig så åk in och röntga. Din häst kan säkert ha pålagringar, men det är inte ovanligt om man har en gammal häst heller och de har levt ett liv där de inte blivit ridna på rätt sätt eller något annat som kan ge pålagringar.

Jag tycker alltid man ska förebygga skador och sjukdomar. På enkelt sätt, ingen speciell utrustning, medicin, mirakelkur... Tillgodose hästens naturliga behov: äta/söka föda minst 14 h per dygn, stor yta att vistas på större delen av dygnet bland annat. Dessutom att rida hästen i bra form, rida ut mycket i skog och mark och inte rida för mycket på ridbanan!! Även om hästen är välutbildad som din verkar vara, kanske den ändå inte har exteriören på sin sida (överbyggd ger förstås ännu mer vikt på frambenen vilket ju inte är bra, ännu mer viktigt att flytta tyngdpunkten bakåt när man rider).
Kolla upp hästen om du känner dig extremt paranoid. Det är inte farligt att vara paranoid (bättre det än motsatsen), men det är ju bättre om du känner att du mer bara är: mån om hästens bästa och lite orolig att den ska skada sig. :D

Klart att det inte spelar någon roll i vilket stall hästarna står. och jag tror inte att det smittar :D.

Tanken va bara att dessa tre har alla ridit som vanligt helt ovetande och så helt plötsligt utan någon som helst förvarning så har dom bara varit halta en dag. Och kort därefter fått avlivas.

Ellyne Håller med dig om allt du skriver och försöker variera ridningen så mycket som möjligt. Tror på det om man vill ha en häst som håller. Men sen vet man ju aldrig. Ska nog sluta stirra lite. Hästen är ju trots allt jätte fin nu. :laugh:

Rider ni på bra underlag (för tjockt sliter på pållen)? Pålagringar tar i och för sig lång tid att få men underlag är inte att leka med.

Ja det tycker jag. vi har en dressyr bana med grus/kvistmassa, en hoppgana med grus och ett litet ridhus med grus/spån plus en vall med gräs. Lagom fast i alla inte tungt. ridhuset snarare lite för fast pga storleken (10*35m). försöker variera alla plus att rida ut. Fast det är lite knepigare på denna halvan av året. jobbar till sex varje dag så det är ju rätt så kolmörkt när jag kommer till stallet. Blir till att på med pannlampan och ut och skritta. pollen är inte överförtjust över skogen i skenet av en fjuttig pannlampa, men det går.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 981
Senast: Buzzter
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar