Sv: Paralell skiftning?
Om man antar att det är parallellförskjuten/parallellinskening som menas, så innebär det en avvikelse i benstället. Om det påverkar bero på graden av pf och individen. Behöver inte ge problem, spec om det är lindrigt, men kan ge problem.
Lite svårt förklara, lättare visa med en bild. Men om du tänker dig att du ställer upp hästen och tittar på dess framben rakt framifrån. Och så drar du en lodrät linje, från högst upp på benet, 'mitt på' benet, och drar den rakt ner till marken. På en parallellförskjuten häst så under knäet så ligger linjen inte mitt i längre, utan benet är förskjutet åt sidan. Jättesvårt förklara.
Ofta så hästar som biljarderar är pf.
En hopphäst har ju ganska stor påfrestning på sina framben ändå, så rent teoretiskt större risk det påverkar en hopphäst än en dressyrdito. Samtidigt så om den biljarderar eller nystar beroende på förskjutningen så är ju det inte heller bra.
Men, många många hästar är lindrigt pf ena eller båda fram utan problem. Men det är ett fel JAG gärna undviker om det är mer än obetydligt/mkt lindrigt.