Paralell skiftning?

Marina_s70

Trådstartare
Hej!
Jag undrar vad paralell skiftnin är förnågot som är på ena fram benet? Och fall om det är skadligt?

MVH Marina

Sv: Paralell skiftning?

Ne det var i en annons jag såg det och då skrev hon så. :crazy:

Men det kanse var det. Men vad är det och är det skadligt för hoppning och så?

Sv: Paralell skiftning?

Om man antar att det är parallellförskjuten/parallellinskening som menas, så innebär det en avvikelse i benstället. Om det påverkar bero på graden av pf och individen. Behöver inte ge problem, spec om det är lindrigt, men kan ge problem.

Lite svårt förklara, lättare visa med en bild. Men om du tänker dig att du ställer upp hästen och tittar på dess framben rakt framifrån. Och så drar du en lodrät linje, från högst upp på benet, 'mitt på' benet, och drar den rakt ner till marken. På en parallellförskjuten häst så under knäet så ligger linjen inte mitt i längre, utan benet är förskjutet åt sidan. Jättesvårt förklara.

Ofta så hästar som biljarderar är pf.

En hopphäst har ju ganska stor påfrestning på sina framben ändå, så rent teoretiskt större risk det påverkar en hopphäst än en dressyrdito. Samtidigt så om den biljarderar eller nystar beroende på förskjutningen så är ju det inte heller bra.

Men, många många hästar är lindrigt pf ena eller båda fram utan problem. Men det är ett fel JAG gärna undviker om det är mer än obetydligt/mkt lindrigt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka