Para varje eller varannan dag?

F

Francess

Min tik är i höglöp nu och igår kväll åkte vi till hanen. Efter ca en timmes förspel (eller vad man ska kalla det?) lät hon hanen hoppa upp, men varje gång han skulle till ordentligt gick hon hon några steg framåt och han ramlade av igen. Hon var en aning tveksam, men helt klart intresserad, så vi ska dit vid lunch igen idag.

Om det nu blir en riktig parning av idag har jag tänkt låta hundarna få en paus på ett par, tre timmar och sen ge dem en chans igen (vi åker en sväng med tiken o går på IKEA).

Men sen, hur gör man då? Ska man para varje dag som tiken vill eller räcker det med varannan? :confused:

Första gången för både mig och tiken! Hon är 22 månader och en riktig mödis. Hanen har varit med förr och var en riktig gentleman, tack och lov.

Ingen som vet hur man brukar göra? Om det är som med hästar eller inte... :confused:

Jag brukar ta varannan dag eftersom spermierna lever ett par dygn inne i tiken.

Räcker med varannan dag, spermierna lever länge. Du skrev att tiken klev undan lite när han skulle para, du kanske skulle hålla i henne lite så att hon förstår vad det handlar om. En oerfaren tik kan tycka att det är otäckt när hanen ska in. Lycka till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 974
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar