sthu

Trådstartare
Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset.
Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och ugnsbakade med färs.

Gärna något trevligt som står sig längre.
Visserligen älskar jag paprika, men det kan bli för mycket även för mig.

En stor favorit från affären är Plivit bankad grön paprika. Någon som vet hur man gör sån röra?
 
Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset.
Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och ugnsbakade med färs.

Gärna något trevligt som står sig längre.
Visserligen älskar jag paprika, men det kan bli för mycket även för mig.

En stor favorit från affären är Plivit bankad grön paprika. Någon som vet hur man gör sån röra?
Har du gurka också koka Bostongurka.
 
Jag brukar grilla halverade paprikor i ugn, lägger på ett fat när de har svartnat med folie över så att det blir enkelt att dra av skalet.
Förvarar i ren burk med olja som täcker, vill man så har man i tex chili och vitlök i burken för smaksättning, eller så mixar man paprika med olika kryddor, soltorkade tomater (jag brukar ha hellre mindre än mer kryddor) blandar med olja och i ren burk.
Gott att ha i röror eller äta med tex fetaost ihop med något annat eller doppa persiskt sesambröd i (barbari).
 
Visst kan man strimla eller hacka färsk paprika och frysa den så att den går använda i wok och grytor och liknande?
 
Tappar den inte spänst då? Jag har massor så jag kan testa.
Jag har inte provat produkten annat än i sådana där påsblandningar med ärtor och majs och morot och där spelar det ingen roll tycker jag, men jag har sett att man kan köpa fryspåsar med bara strimlad paprika. :)
 
Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset.
Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och ugnsbakade med färs.

Gärna något trevligt som står sig längre.
Visserligen älskar jag paprika, men det kan bli för mycket även för mig.

En stor favorit från affären är Plivit bankad grön paprika. Någon som vet hur man gör sån röra?

Vi gör ibland pljeskavica och har i rejält med färsk paprika utöver ajvaren. Gör typ som detta:

https://www.arla.se/recept/pljeskavica/

Att grilla paprikor fyllda med fetaost/kryddor etc tycker jag är gott.

Mojo Rojo kan också vara gott till rätt mat.
Vi har tänkt prova göra Romesco-sås men inte hunnit. Kanske kan vara ngt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 223
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 307
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 374
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 999
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp