Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Jag har också fått frågan om pappan är barnvakt.
Och folk som undrar var barnen är när jag är själv nånstans.
Brukar svara att de är hemma själva såklart.

Föräldrar kan inte vara barnvakt åt sina egna barn. Man umgås med sina barn, även om man kanske får vakta lite också beroende på ålder.
Annars är ju jag barnvakt dygnet runt nästan.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Håller med! Pappan är ju PAPPA till barnet, inte barnvakt.

Isåfall var min sambo (som är pappa till sonen) barnvakt hela sommaren när jag jobbade heltid...

Vi har också delat lika på det mesta men ändå är sonen grymt mammig för tillfället men det är väl nån period antar jag.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

kl
En släkting till mig, manlig, säjer att han är barnvakt på fullt allvar när han är hemma med sitt barn. Sorgligt tycker jag.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Om jag vet att jag trivs med att ha fullt upp, alltså lite mer mentalt än att pyssla med en bebis, så inte sjutton ändrades det i ett trollslag så fort jag blev mamma.
*riktiga citat*:

"Jomen du vet; du kommer att känna att en kort period inte räcker.... "

"Jaså?! Du vill inte vara ledig längre? Jag skulle aaaaldrig ha orkat börja jobba redan efter 6 månader!"


(Mina svar:
"Ja, det är möjligt att jag kommer känna för att vara hemma längre; jag skulle nog kunna tänka mig vara hemma i flera år. Men, nu är vi två föräldrar och HAN vill också vara hemma."

"Vill och vill... jag skulle kunna vara hemma väldigt länge, men vi är ju två stycken och han vill också vara hemma lika länge som jag"

Jag är förundrad över att man inte orkar jobba efter 6 månaders fl (om man inte har ngt medicinskt fel = är sjuk).Nu är vår son 4 månader och inte handlar det om "ork". Däremot kommer det bli tufft att vara ifrån honom hela dagarna, men det är en annan sak. Det handlar ju om mina känslor och att jag kommer sakna honom på dagarna.)
 
Senast ändrad:
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

"Byter han bajsblöjor frivilligt?". Eh???

:crazy:
När sambon kom till jobbet efter sina 10 pappadagar så frågade en man (50-talist) på fullt allvar:
- Jaha, har du bytt någon blöja än då?
- Eeee, :crazy: ja, det kan man väl lugnt säga, sa sambon (han bytte den första blöjan på sonen, eftersom jag var snittad)
- Jaha, ja, det var ju bra. Annars blir det ju lätt att man bara står bredvid och tittar på....

Herreminje! Vad TROR folk? Hemma i 10 dagar utan att byta en blöja på sitt nyfödda spädbarn?!?

(Till och med min mamma höll på att dåna. När mina föräldrar fick mig så var det självklart för dem båda att pappa också bytte blöjor, Och då fick de ändå barn ungefär 10 år före denna man)
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

kl

*räcker upp handen*
Jag har en sån man, som är barnvakt åt sitt eget barn. Eller ja, typ. Jag måste be honom om jag vill iväg utan Sam. Han säger såklart alltid ja, men ibland kan han bli lite sur för att han har saker att göra (vi bygger hus) och jag vill typ bara upp i bergen och rida.
Men å andra sidan är jag hemmafru och han jobbar och försörjer mej. Mitt "jobb" är att ta hand om hus och barn.
Sen tror jag det kommer ändra på sej när Sam är stor nog att följa med och enklare att ha att göra med. Det är lite jobbigt eftersom jag ammar och Sam inte alltid tar flaskan, så sambon blir så nervös om jag inte är där och Sam blir hungrig.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

*knapplån

Jag tycker det saknas ett bra ord för att vara den som har ansvaret för barnets tillsyn just i stunden. Vi använder nog oftast ordet "passa".

Hos oss är det alltid någon som passar barnen. Även när båda två är hemma är det någon av oss som har ansvaret, så att den andre kan koppla av eller göra andra nödvändiga sysslor.

Jag tycker faktiskt att man kan använda ordet barnvakt lika väl som "passa".

När jag går ut till stallet passar pappan barnen. När han går ut och klyver ved passar jag barnen. Ibland passar vi varsitt.

Det låter konstigt att säga "kan du umgås med barnen medan jag..." eller "nu får du vara pappa medan jag..."

"Du får ha barnen på måndag för då ska jag..." låter kallt, tycker jag. En del tycker "passa" låter kallt, men jag tycker det är ganska fint. Man ser till att barnet inte skadar sig och att det får vad det behöver. Man har sin uppmärksamhet riktad mot barnet, helt enkelt. Så tolkar jag ordet passa.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Ja vi använder oxå passa barnen här hemma, och jo vi frågar varandra om det är okej att vi åker. Men det gör vi åt båda håll, dvs jag frågar om det är okej att jag åker bort en hel kväll och tittar på en häst åt barnens kusin, han frågar om det är okej att han åker och fiskar en hel kväll med sin kusin. osv, vi för hela tiden en dialog med varandra och kollar av vad den andra har plannerat.

Jag har inte hört någon förutom hans mamma som tycker att han gör något storartat när han tar hand om barnen när jag rider lektion en gång i veckan. Men hans mamma fyller 80, och anser att han är storartad bara han tar barnen i knät. :crazy:
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Nej, jag håller med dig. Det låter som att pappas roll är ett yrke så fort mamma inte är hemma.
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Ja, det där har jag reagerat på många gånger med, och häpnat över ordvalet. När jag åker till jobbet på morgonen kan jag väl inte påstå att min sambo är hemma och "barnvaktar" Von Dregel? Han är hemma och är FÖRÄLDRAledig med sitt barn, medan jag jobbar.



En annan sak som i sammanhanget retar mig är att han är "så duktig som är hemma med Von dregel när mamma jobbar". Samma kommentar fälls sällan, kanske aldrig, när mamma är föräldraledig, eller har jag bara missat det tro? Jo, pappa är så duktig på att barnvakta barnet, det kommer ju inte alls naturligt för honom likväl som för mamma:cool:


Ja det där fick jag höra med:angel: -åhh vilken tur du har att pappan vill vara hemma och passa ditt barn:confused: Jag svarade -ähhh ja nu är det ju så att det är vårt barn, och han är ju lika mycket förälder som jag...

*Kl*

Nä jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vara barnvakt åt sitt eget barn, jag är inte ens barnvakt åt andras barn, jag har äran att få låna dem en stund:love:
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Nej, jag håller med dig. Det låter som att pappas roll är ett yrke så fort mamma inte är hemma.

Ja varför finns det inget motsvarande "at homemom" i Sverige? det är ju verkligen det viktigaste jobbet som finns att ta hand om sina barn:love:
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Ja!

Och att både mina föräldrar och makens föräldrar och släkt pratar kläder med mig. De frågar inte min man vad hon skulle tänkas behöva utan kräver att få tala med mig om det :-D
Även om min man står bredvid så vänder de sig till mig enbart.

Vi skickade in dagiskö-anmälan i min mans namn och fick bekräftelsen i MITT namn!

Jag har även fått frågan när jag varit ute själv om jag har haft barnvakt...."nej, barnet är hos sin far" har jag svarat då:)
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

Detta kan driva mig till raseriutbrott....
Detta när pappor sägs "passa sina barn"!!

Varför i hela fridens namn liksom....:eek:

Nä, dags att gå ut i solskenet ett tag......
 
Sv: Pappan är väl för tusan inte barnvakt?!

*KL*

Nu fick jag ytterligare bekräftelse på folks trångsynthet i frågan. Sambon hade (ovetandes om min tråd) pratat med en kollega om att jag skulle iväg en sväng ikväll. Hon hade ställt sig helt frågande till vem som skulle se till att vår dotter överldevde kvällen och frågat om han skulle vara barnvakt.
Han förklarade att han i allra högsta grad inte var barnvakt, och frågade även henne om hon var barnvakt åt sina barn om hennes man skulle iväg på något. Och nej, då var hon ju inte barnvakt.
Det behövs nog planteras ut sånna här tankeställare lite varstans.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Modest
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 077
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 449
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp