Pannluggen växer inte

Norna

Trådstartare
Denna tråd har kanske hamnat fel, så flytta den gärna till rätt platsi sånt fall.

Jag har en väldigt tjock och fin man på min valack, däremot så känns det inte som om pannluggen växer någonting alls. Jag var tvungen att klippa till den för ca 5 år sedan då det var kardborrar över hela hästen och allt gick inte att få bort.

Så nu ser det lite underligt ut, med en kort puffpannlugg och en lång och tjock man.
Jag har testat att fläta, knoppa och bara låta den vara, men då jag inte tycker att det händer någonting så har jag mest låtit den vara det senaste året.

Är det någon som har några tips på hur man får pannluggen att växa till sig?

Så här ser den ut för tillfället.
picture-052_106260185.jpg

Sv: Pannluggen växer inte

Vet inte om, det går att få den att växa. Däremot vet jag att inte alla hästar har så mycket pannlugg och att det är så är medfött. Så jag tippar på att din häst hör till dem.
Tror att enda chansen att få tjockare lugg blir med extensions ;) :rofl:

Välkommen i klubben, hörrudu! :D

Här är min kuse. Hans fjuttiga lugg blir inte längre än så här vad jag än gör...men han är ju rätt söt ändå. :love:
131.jpg

Min häst kallas påskkycklingen i stallet... :o Hans lugg är bara några tunna fjun som spretar. Resten av manen är silkig men lång och växer som ogräs. Bilden nedan är tagen förra året. Nu har han man som täcker hela halsen, men luggen har inte förändrats ett dugg :p

5529_104196888498_563608498_2264470_5008360_n.jpg

Har en islandshäst som går här i hagen. Han är 25 år och jag har känt honom i nästan 20 år. Han är en inackodering.
Han har alltid haft samma "bollpannlugg". Den bara växer inte. :grin:

Tro mig jag har testat det mesta:D Och det enda som fått pannlugg, man och svans som slutar vid hasen att växa liiiite är en välbalanserad foderstat. Men som hon ser ut nu är max, sen växer det inte en millimeter till.

036-1.jpg

Jag tycker dessutom din pålle har massa pannlugg:cool:

Jag har nästan gjort så! Han har varit rakad precis i nacken innan, nu har jag låtit manen där växa ut så att en del lägger sig framåt :p Om ett år eller så så har det väl växt sig så långt att det är längre än själva luggen... Och då kan man åtminstone låtsas att han har pannlugg.

Sambons häst har knappt nån lugg alls.
Jag klippte av manen förra vintern och den blev ok, men manen är inte så tjock :p

2009

28000377.jpg

I år:

31762150.jpg

Min häst 2009:

29007388.jpg

I år:

31918775.jpg

Så vissa har väl som oss människor, lite svårare med tillväxten och kvaliten :)

Ojojoj.. Vad många svar! Tack allihopa för att ni velat dela med er :D

Vi är omringade av långmanade hästar med pannluggar ner till mulen, så jag antar att jag har blivit lite blind över hur pass "kort" han pannlugg är.

Det som jag tycker är lite underligt däremot är att om man lyfter på de längre stråna i pannluggen så är fölmanen kvar, alldeles puffig och lite småkrullig. Kanske den är boven i dramat?

Praefatio:
Jag har gjort samma sak som du, slutade raka bakom öronen och den delen har växt som sjutton!

Såhär ser den ut från sidan.
picture-1515_119441179.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär...
Svar
6
· Visningar
897
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 788
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 792
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 429
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka