N

Nortra

Har inte TR här, men jag undrar om man får tävla på lokala tävlingar med pannband med hästens namn och ett pannband med en "kedja" med diamanter?

Sv: Pannband

I hoppning får du ha praktiskt taget vad du vill. I dressyr måste pannbandet vara av läder (dvs. inte enbart bestå av en kedja) och får endast ha "diskret dekor". Vad som sedan räknas som diskret är väl en tolkningsfråga antar jag... Har i alla fall ett litet strasshjärta på pannbandet till ungponnyn och det är det ingen som har sagt något om (hittills).

Egentligen borde man väl inte fåtävla med dom fin fina schumacher pannbanden som är så populära nu (iallafall hemma här)

Jag tävlar iallafall med ett som är extra brett med två rader med kristaller på varsida om en rad med "spegelblankafyrkanter" väldigt PIMP :D :rofl: :D och det är ingen som nånsinn sagt nått - men det kasnke är en tids fråga

Däremot vet jag en som blev tillsagd för att hon hade en enkel kedja. jag tror inte det och hästens namn är så populärt annars kan man nog ha det mesta!

(I dressyr)
Nej, pannband med hästens namn på ska inte vara godkänt, känner en familj som frågade en överdomare om det och fick svaret nej.
Pannband med kedja är inte iheller tillåtet.

Annars så är det faktiskt inte särskilt sträng, man kan ha mkt dekorerade pannband nu för tiden:) , men man får nog se upp, jag är rädd för att om dom inte ändrar på regeln inom ett par år så lär de säkert bli tuffare med att kontrollera pannbanden.

varför skulle inte pannband med hästens namn vara godkänt? sålänge pannbandet är av läder borde ju namn = dekor och om den är "diskret" är det ok.......

Åtminstonde denna överdomaren tyckte att det var för odiskret - i annat fall kan man hoppas att en annan överdomare inte tycker det o gå och fråga :p . Fast jag hoppar nog helst det där med att fråga, för risken för ett nej är överhängande, och är inte överdomaren petig med regler så lär h*n förhoppningsvis inte stoppa en när man rider.

Som dessa V-formade GG-pannband som nästan är så odiskret det kan bli - men så länge ingen går o frågar och får ett nej så måste överdomarna inte ta tag i det :P

då är det alltså en tolkningsfråga vad resp öd tycker......inte för att jag nånsin skulle komma på tanken att ha ett sånt pannband men ändå, det är lite löjligt att ha så luddiga regler tycker jag

Tolkningsfrågor är svåra. Man vet ju inte hur domaren tolkar saker och ting. Alla tänker ju inte likadant tyvärr. :(

Jag har länge undrat VARFÖR man inte får ha kedja i dressyr...? Någon som vet?

Jag har länge undrat VARFÖR man inte får ha kedja i dressyr...? Någon som vet?

Har undrat detsamma faktiskt. När jag tävlade ponny (för ett antal år sedan) var de i alla fall tillåtna. Sedan är det naturligtvis en smaksak vad man gillar i pannbandsväg, men det hade varit intressant att veta varför vissa saker (som inte egentligen har någon inverkan på själva ridningen och uppvisningen) är tillåtna och andra inte...? Kan ibland tycka att dressyrTR är fullt av regler "för reglernas skull", inte för att det är något som verkligen påverkar varken häst, ryttare eller prestation.

Upptäckte själv en ny liten regel nu när jag ska börja tävla ungponny igen. Spölängden på ponny får numera inte överstiga 100 cm (inkl. "flärpen", vilket i praktiken betyder att spöet inte kan vara längre än 90 cm). Varför då!?! Vad kan 10 cm hit eller dit göra för skillnad? Om du hade tänkt slå din ponny kan du göra precis lika stor skada med ett hoppspö på 30 cm skulle jag tro...

*kl*
Den som bäst kan svara på dessa frågor är väl den som är ansvarig för TR på ridsportförbundet. Maila dit och fråga, de brukar svara!

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 874
Senast: sweep
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka