panikslagen häst

ullass

Trådstartare
Vi vet inte vad vi ska göra med vår D-ponny.
Han är en import på 8 år.Trevlig att hålla på med men misstänksam mot främlingar.
Vi köpte honom när han var 5. Han har från början visat rädsla för när man sitter upp, men har lugnat ner sig betydligt. I början fick han panik direkt när man kom upp i sadeln och skenade i väg helt okontrollerat.Han blir rädd när man rider med jackor,eller rör sig konstigt i sadeln, sitter snett osv.
Vi har förstått att något hemskt måste ha hänt honom tidigare i livet. I höstas hände en olycka som gjorde att han blev panikslagen och for iväg i sken.Han skadade sig inte men tappade sitt självförtroende lite grann. Han har sen dess varit rädd för mycket fler saker än tidigare. Vi har förstått att han är en enmanshäst. Han kan fortfarande fara iväg i panik men det går att få stopp på honom efter några sekunder. Nu till det stora problemet, vi ska sälja honom och det visar sig att han accepterar ingen annan ryttare än min dotter.Han får spel direkt och blir panikslagen och en fara för sin omgivning.Tyvärr sitter dessa skenfärder i långt efteråt och det blir att börja om varje gång med att bygga upp förtroendet.
Vad ska vi göra?:rofl: :o

Sv: panikslagen häst

Ta hjälp av en duktig tränare! Det låter helt klart som att ni inte klarar denna hästen på egen hand, och då är det klart läge för en duktig tränare att ingripa innan det händer någon svår olycka. Har nu kollat honom så att han inte har ont i ryggen? Du säger ju att han kan bli panikslagen om ryttaren sitter snett, vilket i mina öron låter som att han måste ha väldigt ont i ryggen? Kollat hans tänder? Passar utrustningen och sitter den som den ska?

Hej
gud det var som att läsa om min häst.
Jag är tränare till/inrider islandshästar o ponnier. Fick förra året in en så kallad galen Islandshäst som varit i proffsträning men tränaren klarade inte av honom så hans sista chans var hos mig.
Han tillät mig endast på ryggeno alla andra skena han med och ibland kunde han fara någon m med mig med men så fort jag lättade mig ur sadeln stanna han. Jag köpte ut hästen och åkte till kotknackare med honom. Det visade sig att hästen av en olycka fått tre kotor i ryggen ur led o bäckenet blivit snett. Det fixade detta på hästen o han blev helt ridbar efter ett par månader då de satt i länge. du förstår att varje gång en ryttare hoppade på så gjorde de så ont att han inte visst vägen ut men den han litade på ville han inte skada mig då! Så kolla gärna upp hans rygg hos väl kunnig kotknackare men efter de lär ni få jobba massa vid marken med honom

camilla

Utrustningen passar, tänderna är kollade och ryggen verkar han inte ha ont i. Jag tror det sitter i skallen på honom.Det vi har kunnat se är att han är bakskygg .Han är väldigt misstänksam mot nya människor.När min dotter sitter upp i sadeln har hon en speciell procedur som bygger på samspel och förtroende. Hon tar det väldigt lugnt och en sak i taget. Tidigare kunde hon inte spänna sadelgjorden eller länga stiglädren när hon satt i sadeln.Det går nu.
Men hela tiden så får inget gå för fort utan allt görs med respekt för att ponnyn är osäker och misstänksam.Lugnt och sakta. Ridningen går jätte bra för henne och hoppning likaså.Det är sällan problem. Tidigare när ponnyn vägrade vid ett hinder och min dotter kom i obalans i sadeln fick han frispel och drog iväg. Det är mycket bättre idag. Vi tror helt klart att ponnyn har en traumatisk upplevelse bakom sig som gör sig påmind när han känner något ovanligt och konstigt på ryggen.

det kan säkert stämma att hästen har varit med om något riktigt hemskt med sadel elelr ryttare på ryggen, vilket gör han rädd när likande saker uppkommer,

Tycker endå,..... vad skadar det att åka med hästen till ett bra djursjukhus och kolla upp ryggen med mera?? jag skulle aldrig vilja ta på mitt samvete att sälja en sådan häst, och så som det låter nu som han betersig skulle jag inte ens vilja köpa han, så som seriös häst ägare kolla upp hästen ordentligt och se om det är något annat som stör den?! :idea: :smirk:

Hej
jag håller med dig.
Man kan inte bara tro att hästen inte har ont i ryggen, du förstår de trodde inte jag heller o inte en vanlig vet heller som var här o klämmde o kände men jag åkte till en av dom mest häftigaste o duktigaste kotknackare som insåg problemet o hjälpte mig:)
Jag håller även med om att hästen kan ha fått dessa besvär för att de gjort så ont tidigare när ryttaren rört sig.
Jag tycker ni bör kolla upp honom innan ni säljer honom så ni är säkra för det är erat ansvar mot hästen.
Se min häst han hamnade i 14 olika stall innan mig o alla spöa skiten ur honom för att han var värdelös och jag lovar er att de vill ni inte ha i hans liv om han redan haft det så jobbigt.
När man har en sådan häst kan man oxå sätta ndras liv på spel

Den kan ha sadeltvång. Eftersom du skriver att den känslig för hur man sitter, och att den kan fara iväg direkt när man sitter upp.

I övrigt är det för mig en självklarhet att vara 100% säker på att allt står rätt till fyskiskt, jag skulle absolut kolla hästens på klinik.

Ja det blir väl så. Men han funkar jätte bra med min dotter visar absolut ingenting utan går som hästar ska göra. Det är det som talar emot att han skulle ha ont.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel