Panikskrik på natten

taccotad

Trådstartare
Vet inte hur många gånger han gallskriker ett eller två vrål för att sedan bli tyst igen. I natt rusade jag in där och då ligge rhan på rygg med händerna bakom huvudet, alldeles stilla, och sover. Antar att det är drömmar eller nåt sånt men fy vad obehagligt det är!

:cry:

Hur är era småttingar om natten? Emil är nu 13 månader, bökar som en tok när han sover. Ligger, sitter, står, pratar, skriker osv. Men han sover iaf för det mesta.
 
Sv: Panikskrik på natten

Filip (11,5 månad) har också haft sådana perioder. "Vaknar" och gråter hysteriskt och kan inte tröstas.. jättejobbigt.

Nu sover han riktigt bra *peppar peppar*. Han vaknar till en/två ggr natt, men somnar om ifall han hittar en napp. Ska försöka vänja honom av med nappen när sömnrutinerna på nätterna är lite mer befästa...
 
Sv: Panikskrik på natten

Så brukar Nova (4,5 mån) åxå göra ibland. Fast nästan bara i början på natten när jag å sambon fortfarande är uppe. Men det blir bara ett eller två skrik. sen e de tyst. har åxå sprungit in för att kolla vad son händer, men då sover hon så sött=) Mardrömmar antagligen.
Annars sover hon hela natten lång utan avbrott för mat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Panikskrik på natten

Kallas väl för nattskräck?? Man ska inte försöka väcka dom utan bara hålla om och lugna.....
 
Sv: Panikskrik på natten

Nattskräck? Tror du det? Kan vara allt från noll gånger/natt till 3-4 ggr som det kommer några såna riktiga illvrål. Smyger man in så är han inte vaken utan ligger och sover. Lugnar sig bara han får sin mjukiskatt och napp. Är över på några få sekunder.
 
Sv: Panikskrik på natten

Ja det låter som det... inget farligt iaf, bara hålla om och trösta!! Inte väcka!! Det brukar gå över efter något år. Eller två... :smirk:
 
Sv: Panikskrik på natten

Det är inte drömmar, det är när de går ur djupsömnen, skre oftast en eller ett par timmar efter insomnandet.

Barn kan få det när de sovit lite under dagen, eller när de varit uppe länge på kvällen. Man kan avhjälpa det genom att väcka barnet en kort stund en stund innan de brukar vakna och vara ledsna, då har barnet redan vaknat och gör det inte igen.

Man behöver inte trösta eller vjyssa, eftersom barnet inte är vaket, man kan förvärra beteendet just då och en del barn värjer sig mot kontakt. Men man kan gärna vara närvarande eftersom en del barn kan slå sig.

Min son har haft det i ett halvår drygt. Iblan vaknar han fem-sex gånger per natt. Och är riktigt ledsen och hulkar och gråter. Sedan somnar han igen. Ibland sover han hela nätterna.

Det växer nästan alltid bort.

Sök på "nattskräck" på vardguiden.se så står det mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag, mitt i natten, gick brandlarmet på hotellet. Efter att ha stuckit ut huvudet genom dörren fick vi höra att det var lugnt, falskt...
Svar
8
· Visningar
2 218
Senast: cambodia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 103
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 065
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp