Panikångest

Problematisk

Trådstartare
Ge mig era absolut bästa tips mot panikångest! Både hur man förebygger en attack, om det går, och hur man kommer ur det på bästa sätt när det kommer.
Har börjat få skiten allt oftare, i snitt 2-3 attacker/dag, det är en väldigt ovanlig och väldigt bra dag om jag inte får NÅN panikångest. Får dem nuförtiden även i stallet, när jag rider ut osv, då slapp jag förr. Jag VET att man inte ska begränsa sig av dem men jag varken orkar, vågar eller vill göra nånting längre snart :(
Angående medicin så har jag Theralen, men hatar att ta det eftersom jag blir helt borta i ett dygn, så det är bara i extrema undantagsfall som jag tar.

Andas!
Gör andingsövningar när du inte har ångest så du får in det så det känns naturligt. Andas i fyrkant, titta på något samtidigt som du andas. Härda ut, tillslut går det över.
Annars kan du försöka avleda ångesten när du känner att den är på gång, ta en promenad, sätt på musik eller något annat. Du kan också ta isbitar och hålla i händerna, eller en plastpåse med is och lägga mot bröstkorgen.

Jag har också mycket panikångest, men tar stesolid tre gånger om dagen nu så det är under kontroll. Men får jag ändå panikångest så gör jag andningsövningar eller tar en promenad.

Andas, starkt ut så du tömmer lungorna och sen in.
Meditation är bra att kunna och sen vid panikångest kunna slå över till det och bara blunda och andas igenom det.

Hör med din läkare om det finns ngn annan ångest medicin som du kan ta. Jag är jätte nöjd med min och behöver nästan inte ta den sen min anti depp börjar funka :).

Bästa är dock när jag passade hund som beslöt sig för att bryta min panikångest attack med pussar och kramar ^_^.

Andas!
Gör andingsövningar när du inte har ångest så du får in det så det känns naturligt. Andas i fyrkant, titta på något samtidigt som du andas. Härda ut, tillslut går det över.
Annars kan du försöka avleda ångesten när du känner att den är på gång, ta en promenad, sätt på musik eller något annat. Du kan också ta isbitar och hålla i händerna, eller en plastpåse med is och lägga mot bröstkorgen.

Jag har också mycket panikångest, men tar stesolid tre gånger om dagen nu så det är under kontroll. Men får jag ändå panikångest så gör jag andningsövningar eller tar en promenad.

Okej, jag kanske får ge andningsövningar ett försök då. Har alltid undvikit sånt eftersom jag brukar få ångest av att fokusera "inåt" liksom, men det kan väl knappast bli värre iallafall :meh:

Avleda är ju så svårt när jag t.ex. är i stallet. Sitter jag till häst/går med hästen/longerar etc är det ju så svårt att bryta och göra nåt annat. Brukar försöka fokusera på det jag gör bara, och visst klingar det av efter ett tag men det är jävligt jobbigt :crazy:

Jag tycker också att andningen är viktig. Jag har haft problem att andas i fyrkant, men tycker att långa djupa andetag på yogiskt vis funkar bättre. Man kan även andas genom att bara genom vänster näsborre (håll för höger näsborre då).

Att andas ut och hålla andan ute så länge som möjligt är ett annat sätt.

Ett annat sätt jag använder är att avleda mig själv. Jag fokuserar på det som är runt omkring mig och noterar det som är.

Och som förebyggande kan man göra yoga. Jag rekommenderar MediYoga startpaket 1, helst med instruktör (även om det går att köpa passet och göra det själv hemma).

Okej, jag kanske får ge andningsövningar ett försök då. Har alltid undvikit sånt eftersom jag brukar få ångest av att fokusera "inåt" liksom, men det kan väl knappast bli värre iallafall :meh:

Avleda är ju så svårt när jag t.ex. är i stallet. Sitter jag till häst/går med hästen/longerar etc är det ju så svårt att bryta och göra nåt annat. Brukar försöka fokusera på det jag gör bara, och visst klingar det av efter ett tag men det är jävligt jobbigt :crazy:
Kanske behöver du hjälp med andningsövningar i början? Det är ju inte alla som klarar av att andas långa djupa andetag utan att få ångest. Man kan behöva göra en annan typ av andning först för att senare kunna andas lugnt. En yogaterapeut har koll på sånt och kan ge råd.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 577
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat