Panik.......

Sv: Panik.......

Din häst har fått en tromboflebit, en inflammation i kärlet (i det här fallet jugularvenen). Det är en relativt vanlig komplikation vid behandlingar med vävnadsretande substanser, t ex tetracyklin.

Jag hade en häst som misstänktes ha erlichios. Prover togs och i väntan på svar sattes behandling in "ifallatt". Hästen hade dessutom väldigt vinglig gång och obalans, gulnad slemhinna i mun etc ***. Vet gissade på mycket. I digress - vad jag ville komma fram till var att vet motvilligt behandlade hästen i stallet mot erlichios då det helst skulle göras på klinik, just för risken av tromboflebit. Har man gått ifrån det nu och behandlar i hemma stallet?

Vi har en annan här i stallet som var på annat stall i somras en kort tid och där fick erlichios och höll på att stryka med. Han behandlades också på plats och inte på klinik. Står nu och tuggar hösilage i stallet för glatta livet.

*** Det visade sig senare att det inte var erlichios på min provsvaret var negativt. Hade däremot det högsta de sett på vita blodkroppar på många år. Hon tappade balansen mer och mer och började ramla. Till slut kunde hon inte resa sig alls och fick somna bort. Den vet som bahandlade i slutskedet misstänkte spinal menengit som påföljd av en juverinflammation. Tydligen kan det vara en inkörsport för spinal menengit.

Senast ändrad:

Han mår fortfarande bra nu idag, normal temp (37,4)...Äter och dricker som vanligt avföringen ser bra ut, dock kanske den luktar så där....men det kan bero på "magtarmen" som han får i fodret...

Ang sin erlichia, så ser det faktiskt bra ut även fast han bara har fått halva dosen. Jag ska ta ett nytt blodprov om några veckor och se hur det ser ut.

Halsen ser jätte bra ut, nu är den inte svullen längre :laugh:

Vet. säger att om han bara får vila en period nu så kommer det att bli bra och skulle det visa sig att han blir tvungen att behandlas igen så kommer jag att köra honom till mälarkliniken, och där kommer han att få vara i 10 dagar. Har pratat med vet om det och med min kompis som jobbar där.

Så det kommer att lösa sig i vilket fall som helst, även om det kommer att ta lite tid. Jag/vi får ha lite is i "magarna"...jag ska "skynda" långsamt i alla fall. Jag har ju en till att sköta så det är tur så att man kan få annat att tänka på...:bow:

Så bra att det går framåt, hoppas det löser sej helt!
Det är så hemskt när dom blir sjuka..

Vid tetracyklinbehandlingar är det inte framförallt tromboflebiter man är rädd för utan fatala diarrér; Baron Gruff-sjukan.

Risken för tromboflebit är inte större i stallet än på klinik.

Var levervärdena på hästen du beskriver normala?

Vet inget om levervärdena på honom, men hans avföring är bra nu ser precis ut som det gjorde innan han blev dålig...:laugh:

Pratade med vet idag och talade om att han var bra nu, temp på morg 37,2
vilket är bra.

Ska få börja att skritta honom efter helgen igen då vet tyckte att det var bra om han fick komma ut och röra på sig lite grann nu.

Ska få honom skodd först och be hovis ta lite mer i tårna så att han lättare kan "rulla" över..
Sen skulle vet skriva ett intyg till ridsportförbundet om en dispance för att slippa vacc honom eftersom han blir så himla sjuk av sprutorna.

Så ser det ut i dagsläget.

Vet inget om levervärdena på honom, men hans avföring är bra nu ser precis ut som det gjorde innan han blev dålig...:laugh:

Pratade med vet idag och talade om att han var bra nu, temp på morg 37,2
vilket är bra.

Ska få börja att skritta honom efter helgen igen då vet tyckte att det var bra om han fick komma ut och röra på sig lite grann nu.

Ska få honom skodd först och be hovis ta lite mer i tårna så att han lättare kan "rulla" över..
Sen skulle vet skriva ett intyg till ridsportförbundet om en dispance för att slippa vacc honom eftersom han blir så himla sjuk av sprutorna.

Så ser det ut i dagsläget.

Varför skulle du söka dispans för vaccineringen ? Är det pga det som hänt nu så är det ju ingen risk att det händer av en vaccinering, vaccinet ges i muskeln och inte i venen.

Problemet är att han reagerar exakt på samma sätt som han gjorde nu och vet ser ingen anledning att fortsätta "plåga" honom på det viset.
Har provat alla sprutor som finns och han reagerar lika på alla, annars hade jag givetvis inte ansökt om dispace..

Tack för alla fina inlägg och uppmuntrandet...:laugh:

Nu är han så himla pigg och glad som bara den, han springer och (tjuter) busar i hagen. En helt annan häst.

Pratade med vet. idag igen och dem skulle fixa en dispace till ridsportförbundet, så nu är det bara att vänta. (kunde ta en tid :cool:) men men jag har ingen bråska just nu, det får ta den tid det tar med min lilla pålle nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 209
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18