Panik.......

majapia

Trådstartare
Ville bara skriva av mig samtidigt som jag håller tummarna.....:cry:

I söndags var jag ute och skrittade på min kallblodstravare, han var som vanligt i stallet och så men han kändes inte riktigt "fräch" ändå när jag red iväg. Tänkte väl att han kan väl vara trött som vi kan vara vissa dagar det har inträffat förut, så vi tog det väldigt lungt enbart skritt.

Han var glad och åt och drack som han brukade på eftermiddagen.
Sen på månd kvällen när jag skulle ta in dem så gick han skitdåligt, han stapplade in i stallet...:eek: Jag fattade ingeting...men förstod att det inte stog riktigt till då..
Jag tog tempen på honom och han hade då 40,3 i temp :eek:

Jag gick genast in och ringde vet. och rådfrågade hur jag skulle göra. Hon tyckte att jag skulle avvakta tills tis morg men under observ. under natten....puh jobbig natt.. men vad gör man inte....tempen var oförändrad under natten.
På morgonen så hade han 40,8 i temp och då ringde jag vet igen och dem kom ut på eftermiddagen.

När vet kom så hade han 41,8 i temp...hade inte druckit på ett dygn nu och inte ätit heller...vet. var beskymmrad, tog blodprov för erlichia samt satte igång behandlingen för det. (Ska oxå tillägga att denna häst är allergisk mot allt i sprutväg...han kan inte få vacc heller.) Behandlingen gick bra och fick svar på kvällen att det var akut erlichia, skönt tänkte jag då är det bara att behandla honom så kommer det att bli bra...:)

Han fick beh. tis, onsd och sen idag när vet kom så fick hon knappt i första sprutan.....det tog stopp! Inte bra sa hon, han är aldelles svullen i hela halsen alltå i blodkärlen...:eek: tänkte jag...blev genast nervös och orolig.

Hon rignde runt till flera vet. och frågade hur hon skulle göra, och det var bara att avbryta beh. för han har fått en infektion i blodkärlen.....:cry:

Ja jag skriver ut fenadyn och en gel salva som du ska smörja på halsen mer kan vi inte göra...han kan inte få andra sprutor heller eftersom han är allegisk.. Så nu är det bara att hålla tummarna att han orkar kämpa på, han kan bara äta hö i sitt hönät och vatten i en hink högt uppsatt på väggen....

UCH! jag hatar när man måste gå och vänta och inte veta om hästen klarar sig eller inte...

Var bara tvungen att skriva av mig lite, ni som har orkat läsa allt elände får gärna hålla tummen eller två för oss..

Sv: Panik.......

Din häst har fått en tromboflebit, en inflammation i kärlet (i det här fallet jugularvenen). Det är en relativt vanlig komplikation vid behandlingar med vävnadsretande substanser, t ex tetracyklin.

Behandlingen är just att ge antiinflammatoriskt, både lokalt och via munnen eller i sprutform.

Ingen häst är allergisk mot "allt vad sprutor heter". Om han t ex vore överkänslig mot Finadyne skulle han inte tåla att få det i pulverform heller.

Akut ehrlichios är iofs en jobbig sjukdom med hög feber, men febertoppen brukar även utan behandling gå ner inom något till några dygn och därefter tillfrisknar hästen. Långt ifrån alla hästar behandlas och de blir friska ändå.

Så ta det lugnt, din häst är inte dödssjuk på något sätt även om han förstås mår dåligt för stunden.

Fenadyn tål han, det har han fått förut....

Men då kan jag sluta att vara orolig nu då? eller....

Ang allergi så är han det....vacc sprutor tål han inte. får han en sådan spruta så får han nästan 42,0 i temp dricker inte och äter inte plus att halsen blir jätte svullen och han kan inte röra den sidledes eller upp och ner på fyra fem dagar, kan inte heller gå ut i hagen på tre dagar för det vägrar han för att han har så ont kroppen Hellt klart en allergisk reaktion så min vet. säger så nu får han inga mer vacc sprutor och det är exakt dessa symprom han har nu med. han vill inte gå ut nu heller, tar inte ens upp huvudet när jag kommer och febern är fortfarande kvar efter halva behandlingen...

Men han borde bli bra då i alla fall kanske?....

är det en tromboflebit din häst fått så hoppas jag inte det blir kroniskt. min stora fick opereras för det som unghäst, fick det av inj.vätskan när han kastrerades.

såpass ovanligt att det först va den 4-e (häst) veterinären som ställde rätt diagnos efter ul. tog månader, kostade massvis samt prognosen va oviss länge, men han hade tur och har klarat sig utan men bortsett från ärrvävnad.

Ja, jag tror han blir bra!

Nu kan han ha feber pga tromboflebiten, Ehrlichiosfebern brukar ge sig snabbt vid insatt behandling (och utan).

Tror du att han kommer att bli "felfri" och fräch efter detta???.....vad min vet. så lät det inte så...:mad:
Han kommer inte att bli din bästa häst sa han...tråkigt tänkte jag direkt, men huvudsaken är att han inte lider i alla fall så mina fratidsdrömmar får väl jag försöka att skrapa ut ur mitt huvud då.

Hade tänkt att börja hopptävla honom i lättare klasser..

Han är fortfarande jätte svullen i halsen och jag får knppt ta på honom överhuvudtaget.. 37,7 i temp nu. Äter ganska dåligt samt dricker någesådär..

Uch jag hoppas att han kan bli helt återställd eller åtminstånde att han inte har ont.

De flesta hästar blir helt återställda efter en genomgången ehrlichios. Det kan dock ta ett tag (månader) innan de är i kondition igen.

Jag förstår inte varför din vet målar fan på väggen på det där viset.

har hästen fått en tromboflebit så kan det ju ha med det att göra. den prognosen kan se ganska illa ut

Nu äter och dricker hans om vanligt igen....:laugh:
Temp (18.00 ikväll) 37,5 :)

Var ut på en hemsida där dem säljer massa örter, kanske kunde vara något där som kan hjälpa min lilla söta pålle. Fanns en ört där som var antinflamatorisk och kärlvidgande...kan det vara något tror ni? :confused:

Eftersom Finadyne är antiinflammatoriskt finns risk att samtidig behandling med denna ört resulterar i förgiftningssymptom eller lever/njurpåverkan. Undvik att blanda olika medikament utan att diskutera eventuella risker med din veterinär.

Vad skönt att pållen mår bättre igen!

Tromboflebiter kan förstårs vara allvarliga. Det är dessvärre inte en helt ovanlig komplikation och i de flesta fall läker det ut på några dagar.

Jag kan förstås inte veta hur allvarlig just denna t.f är, men eftersom hästen inte svullnat i huvudet, äter och dricker (om än på hög höjd) samt att veterinären gjort bedömningen att t ex inte sätta in kortison eller ens ta hästen till klinik för stationärvård antar jag att det inte är alltför allvarligt.

Nej ok, det är nog dumt att hålla på och blanda en massa så..

Men nu ikväll så var han lite svullen bakom ganacherna, så som dem kan bli när dem släpps på betet första dagarna...han har ju gått och betat i stort s3ett hela dagen så det kan ju bero på det...:confused:

Men sen en annan sak också som jag blir väldigt fundersam över är att svullnaden/knölarna har flyttat på sig drasstiskt nu på ett dygn neråt mot bringan typ, är detta farligt eller är det det som är meningen att den ska "ramla" neråt...???:confused:

Svullnaden bakom ganascherna är lite märklig. Kan bero på stasen men då borde det ha kommit när det var som värst med halssvullnaden.

Det som förflyttar sig nedåt är vätska från inflammationen som samlats i vävndaden. Det är helt normalt. Fortsätt att massera in den antiinflammatoriska gelen. Det är inte säkert att själva kärlet är så inflammerat (den svullnaden rör sig inte) utan den mesta irritationen kan vara perivaskulärt, dvs runt kärlet. Troligen har vetten råkat spruta Engemycin utanför kärlet.

Svullnaden bakom ganascherna är lite märklig. Kan bero på stasen men då borde det ha kommit när det var som värst med halssvullnaden.

Det som förflyttar sig nedåt är vätska från inflammationen som samlats i vävndaden. Det är helt normalt. Fortsätt att massera in den antiinflammatoriska gelen. Det är inte säkert att själva kärlet är så inflammerat (den svullnaden rör sig inte) utan den mesta irritationen kan vara perivaskulärt, dvs runt kärlet. Troligen har vetten råkat spruta Engemycin utanför kärlet.

Det låter som en bra prognos eller....???:) Jag fortsätter smörja på gelen, men bara i 7 dagar till då det står max i tio dagar....men då borde det vara borta, men svullnaden bakom ganascherna borde vara då att han har gåt och betat hela dagen i stort sett. Dem går i vinterhagen som har vilat hela sommaren, men min andra häst har duktigt betat ner den dem dagarna då han har varit dåligt så det är inte mycket gräs kvar så att säga. Jag märkte i kväll på avföringen också att den var lite så där "lös" men ändå fast så som skiten blir när dem har gått på bete. Han äter "magtarm" nu när han får all medicin och magen har varit bra hela tiden.

jag kan bara tala om vad jag fick uppleva och den hästen åt och drack som vanligt hela tiden, ingen feber. men svullnade bakom käkvinklen (ingen annanstans) svullnaden gick inte ner och det enda vi fick av vet. va butta samt pencillin då dom hade massvis av olika teorier om vad det hela berodde på.

först den 3-je vet. remiterade till skara för ul. och då konstaterades tromboflebit. blev hemskickade med mer butta och fick vänta tills det blev en "böld" som en 5 krona innan den gick att op. då nerver o dyl. skulle "tryckas undan".

hela venen på den sidan opererades bort och han har varken innan eller efter svullnat i huvudet, men har en konstant svullnad i käkvinklen.

dom veterinärer vi då kom i kontakt med sa att det är skapligt ovanligt, något som endast 1 av dessa 4 äldre rut. hästveterinärer sett i verkliga livet och inte bara läst om.

har inte svullnaden gett sig om några dagar så skulle iaf. jag råda ts. att be om ett ul. eftersom det tydligen kan gå att lösa problemet bättre än vad som gjordes på min om rätt beh. sätts in i tid.

Det var ju en tråkig historia, men det scenariot är ju extremt ovanligt. Man kan dö av vanlig förkylning också, om det vill sig illa.

ja visst kan man det, men även om något är ovanligt så innebär det ju att det ändå händer. att en häst får akut tromboflebit är inte så ovanligt att jag tycker att en jämförelse med att man kan dö av förkylning känns relevant.

får hästen en svullnad i käkvinklen efter injektion så bör man ändå vara observant och ger inte svullnaden sig så kan det faktiskt vara ide att u.l. eftersom det är enda sättet att veta, om venen hinner dö så måste ju hästen op.. på skara op. några hästar årligen för åkomman, det va den info. som jag fick då min op.

Senast ändrad av en moderator:

Det var tråkigt att höra....

Jag kan bara med. att min lilla pålle mår bra nu, får se om febern kommer tillbaks igen nu när fenadynet är slut. Fick sista igår kväll....:crazy:

Min kompis från mälarkliniken var förbi och kikade på honomn igår och sa att han inte hade tromboflebit utan ett hematom (blåmärke)....jätte skönt att höra och idag kan jag nästan inte hitta svullnaden i halsen och hästen är hur pigg och glad som helst han t.o.m brallade som 17 i hagen idag så att jag var tvungen att ta in honom pga jag blev lite orolig för hur hans kropp skulle må...;)

fortf 37,5 i temp....:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 209
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18