myfairlady91

Trådstartare
det har blivit lite ändrade planer hos mig! Har ett sto som jag har haft utlånat på foder för träning/tävling, tanken var att hon skulle vara utlånad till våren 2008 och sen komma hem till mig för att hamna i avelsboxen. MEN nu är det som så att hon kommer hem i morgon.. Hon behöver vila ett tag och då passar jag på att betäcka henne i stället. Och därför så behöver jag tips på en passande hingst, står still i mitt huvud.. :confused: Några idéer har jag dock, men jag vill ha lite fler tips!!!

Stoet i fråga är f-98, e Cortus-Ceylon, 170 cm hög. Lätt, ädel i modellen. Hennes svaga sidor är hennes gångarter, lite lång i ryggen, har svårt att trampa under sig, lätt för att spänna sig.
Starka sidor är hennes enorma vilja att hoppa, hon kan i stort sett hoppa vad som helst, kämparhuvud. Hon är snäll, trevlig att hantera. Bra hovar. Bra typ (8). Korrekt i benen. Lätt, ädel, högrest.
Jag vill få fram en avkomma efter henne som är lite kortare i ryggen, mer spänstig, bättre gångarter, mer reaktionssnabb i hoppningen. Avkomman ska kunna gå runt Msv hoppning, vara efter en hopphingst, röra sig bra oxå (såklart).
Hon har tävlat upp till 1,10 regionalt, mamman är ELIT-prem, har syskon som tävlar/har tävlat Msv dressyr, Svår hoppning, Msv fälttävlan.. Tillhör Hobyfamiljen, stofamilj 5.

Fryst är inte att tänka på. Hingsten får inte lämna för stort. Helst ingen oprövad - alltså ingen som blev godkänd i år.

Mina idéer: Aerline H, Hip Hop, Corlensky G, Heartbeat..

Någon som har ett förslag!?! Har lite bråttom då jag tänkte åka iväg på fredag med henne och kolla upp henne. Ev så kanske hon är redo att semineras redan på lördagen.. :crazy:
 
Sv: Panik!!!!

Min spontana tanke var Corlensky G, men ser att du redan har honom på din lista. Där har du gångarterna, den korta ryggen och kvickheten. Och så får du dubbelt upp med hoppvilja.

Eventuellt kanske Maloubet kunde vara något? Inte så stor, och ska man tro hans premieringsomdöme lösgjord och avslappnad. Fast då får du ju inte gångarterna direkt.

En annan mindre hingst är Dirco, ligger högt i hopp-blup, och har förärvningssäker stam.

Tycker annars att Aerline H låter som ett bra alternativ också.
 
Senast ändrad:
Sv: Panik!!!!

Aerline H fick i sitt exteriöra utlåtande "Långlinjerad híngst"
Mina förslag
Acacio
Carland (fick "något kort rygg" i sin bedömning)
Elmshorn
Empire VDL
Etrusco
Highlight
Hip Hop
Last Liberty
Lucky Point ( fick "något kort rygg" i sin bedömning)
New Balance
Non Stop R
Stokdals Livanos
 
Sv: Panik!!!!

Etrusco, kan det inte bli lite överhettat? Om stoet har lätt för att spänna sig?
 
Sv: Panik!!!!

Elmshorn är en mycket fin hingst som ger avkommer med bra gångarter och hoppkapacitet. Tävlingsindivider som älskar att arbeta.
Finns många trådar om Elmshorn om du söker på honom.

Aerline H tycker jag också är en fin hingst men han är ju som sakt "långlinjerad hingst"

HeartBeat har jag tyvärr inte sätt några avkommer dock är det en jätte fin hingst som mitt gamla tävlingsto är betäckt med i år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 333
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 740
Avel Jag har ett superspänstigt, reaktionssnabbt och försiktigt sto (Aerline H - Ceylon). Hon ska betäckas nästa år. Tidigare har jag mest...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 611
Senast: oanki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp