"panik" vid transport

miamiSwing

Trådstartare
mitt hbl som ja har går in och så utan större problem nu, men när vi sätter på bommen så får hon som deser ut jätte panik och hoppar och sparkar.
nån som vet hur man ska göra för att hon inte ska få den "paniken"?

Mvh

Sv: "panik" vid transport

står den brett eller trångt? de kan isåfall hjälpa väldigt mycket om hästen kan bredda sej.

testat en större transport kanske? min häst står kvar lugnt i transporten när han har lite marginal bakom sej och inte känner bakbommen såfort han lutar sej lite bakåt...han har lite problem att stå kvar när man stänger av bilen nämligen för då vill han ut fort fort och blir lite stressad när han känner att han inte kan backa nåt utan att känna bakbommen..fast han har inga problem när man stänger.

hon har brett! de är när hon backar o då känner bommen som hon får paniken! har en kyllinge orion nu. har du nån transport o rekomendera som ja skullemkunna kika på!?

Mina erfarenheter är att kylingen är ganska kort invändigt, och det kan ju störa en del hästar om de känner sig ihoptryckta. I din hästs fall verkar det ju iofs inte vara där problemet är, eftersom du skriver att hon backar emot bommen... Du kan inte testa en transport med dörrar istället för bom?

mitt hbl som ja har går in och så utan större problem nu, men när vi sätter på bommen så får hon som deser ut jätte panik och hoppar och sparkar.
nån som vet hur man ska göra för att hon inte ska få den "paniken"?

Mvh

Varför ha bom om hon står lugnt utan?

Kanske för att slippa att hästen kastar sig ut med luckan halvvägs uppe/nere? Säkerhetstänk helt enkelt. ;)

Här verkar det ju snarast vara kontraproduktivt, kan man ju lugnt säga. Om hästen står stilla utan bom hade jag kört den så. Huvudsaken är att man inte står bakom luckan vid ur- och i-lastning.

Men vi vet ju inte hur TS häst reagerar om luckan fälls upp, det har h*n ju inte nämnt...

Men vi vet ju inte hur TS häst reagerar om luckan fälls upp, det har h*n ju inte nämnt...

Jag antog att det momentet inte var något problem, eftersom fokus tycks ligga just på bommen.

Och jag utgick från att man stänger bommen innan man går vidare till nästa moment, att stänga luckan. ;)

Man måste inte använda bom, det är min poäng. Många gör det för att man "ska", men huvudsaken är att hästen fungerar i transporten.

dörrar har ja aldrig provat! De hon gör ifall ja skulle ha utan bom är att då skulle vi antingen få luckan på oss och vill inte riskera mig eller dom som hjälper mig att få en lucka och en häst på sig!
så bom är ett måste!

vi har aldrig kommit så långt och kunna ta upp luckan vid lastträning då hon får "panik" och slänger sig! hon kan även slänga sig ut innan vi har fått på bommen!

vi har aldrig kommit så långt och kunna ta upp luckan vid lastträning då hon får "panik" och slänger sig! hon kan även slänga sig ut innan vi har fått på bommen!

Jag tror att ni får backa tillbaka i er lastträning i så fall. Då är det ju inte bommen som är problemet, utan att hästen inte är trygg i trailern. Gå in, backa ut, gå in, backa ut osv massor av gånger så att ni tar kontrollen över hennes beteende. En häst kan inte tänka två tankar samtidigt, så har hon uppmärksamheten på dig kan hon inte slänga sig bakåt. Jag skulle vänta med luckan tills hon är helt lugn och stilla vid lastning och ta bort mellanväggen under tiden, så hon får mer svängrum (om ni inte redan har gjort det). Annars, ta ut en expert, är mitt främsta råd.

Man måste inte använda bom, det är min poäng. Många gör det för att man "ska", men huvudsaken är att hästen fungerar i transporten.

man har bakbommar pga säkerheten och inte för att man "ska" ha dom.
även ifall hästen är toktrygg och älskar transporter så kan hästen bli rädd eller få för sej nåt som gör att den kastar sej...ingen häst är tyvärr helt 110% pålitlig och en bakbom är en väldigt trygg grej att ha.
hästar reagerar inte alltid som man har tänkt sej.

TS:
jag tycker boj transporterna är långa o bra, min häst är relativt stor och har gott om plats bakom sej och trivs bättre i dom och har inte de minsta bråttom ut ur transporten.

Senast ändrad av en moderator:

man har bakbommar pga säkerheten och inte för att man "ska" ha dom.
även ifall hästen är toktrygg och älskar transporter så kan hästen bli rädd eller få för sej nåt som gör att den kastar sej...ingen häst är tyvärr helt 110% pålitlig och en bakbom är en väldigt trygg grej att ha.
hästar reagerar inte alltid som man har tänkt sej.

Men tack, du behöver inte upplysa mig om det. Om bakbommarna i sig gör att hästen får panik kan man ju fråga sig vad poängen är. Huvudregeln är annars att aldrig stå bakom lämmen - en viktig sak att komma ihåg vid all lastning. Det går utmärkt att stänga och öppna från sidan.

eftersom att du skrev att bakommen är en grej man har för sakens skull bara och att den igentligen inte ska behövas så antog jag att du inte visste hur farligt de kan bli utan den både för häst och människa, de är inte så enkelt att de bara är att inte stå bakom så slipper man få den över sej.

jag hade inte riskerat de på min lugna häst iallafall, vill inte riskera att han kastar sej av någon anledning och brakar rätt in i luckan som dönar ner på marken..så piiip onödig risk.

sen så tycker inte jag att man ska undvika något som hästen har problem med, får hästen panik av bakbommen så får man träna på de på olika sätt, att undvika problemen löser ingenting.

Senast ändrad av en moderator:

okej, får göra de lite granna. Ska kanske kika runt på lite boj vagnar!

Nån som vet vart man kan få tag i en "expert" som kan hjälpa mig i närheten där ja bor. ( västmanland)

sen så tycker inte jag att man ska undvika något som hästen har problem med, får hästen panik av bakbommen så får man träna på de på olika sätt, att undvika problemen löser ingenting.

Klaustrofobi kan du inte träna bort i en handvändning. En bom med mellanvägg kan tex göra att hästen känner sig ännu mer instängd och min egen kan då inte röra sig alls, eftersom hon är ganska stor. Skulle hon hoppa till i ett sådant läge hamnar hon oundvikligen över frambommen, alt. gör kaffeved av bakbommen. Sådant är inte heller så kul. Och visst, många säger att det bara är att byta trailer. Det är inte så bara dock. En ny rymlig boogie kostar cirka 80 000 kronor och jag tror inte att alla har råd med det. I ett sådant läge - om trailern är för kort och hästen reagerar negativt på bommen - hade jag tagit bort den och varit desto försiktigare vid i- och ur-lastning.

Vi har aldrig använt någon bakbom och heller inte sett något behov av en. Är vana att köra hästar sedan tiden innan bakbommar då det enda som fanns var en tunn kedja, ett snöre eller ingenting där bak. Man lärde hästarna att vänta tills man bad dom backa ut, både för omgivningens, hästens, transportens och sin egen skull.
Även då fanns det i o f s dom som inte brydde sig om att skola hästarna, och dom fick verkligen hålla åt sidan när läm och häst kom brakandes. Dom använde sig hellre av olé-taktiken. :)

... att den igentligen inte ska behövas så antog jag att du inte visste hur farligt de kan bli utan den både för häst och människa, de är inte så enkelt att de bara är att inte stå bakom så slipper man få den över sej.
På vad sätt då farligt? Antar du menar att man får lämmen över sig, men hur kan det gå till om man står vid sidan av?

LIA

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve