Panik i stallet vid hantering av andras hästar

M

Mindra

Nu är jag sjukligt less på allt strul i stora stall. Varje dag när man kommer till stallet så är det ngn som är helt hysterisk över ngn häst som varit galen.... det står 47 hästar i stallet. Man har var 47:e insläpp,utsläpp, lunch samt kväll. Det är alltid ngn häst som stegrat sig, sparkat mot dem, tryckt upp dem när de ska byta täcken osv osv ( nu pratar jag inte om att min häst som jag har där är den som bråkar utan att det alltid är ngn häst som enligt dem är ett monster). Å inte är det konstigt att vissa får problem, börjar ngn häst så mkt som öka på stegen på vägen in så rycks det å slits i dem som om de skulle handla om liv och död. Hästarna går upp på bakben osv. Varför måste det vara såhär? :mad: Är man osäker runt hantering av hästar så frå man väl helt enkelt ställa hästen på ett stall där allt ingår så man slipper. När man är lugn och inte får panik så sköter sig i alla till 98% bra. Krismöten om galna hästar är mer eller mindre vardagsmat. Visst kan jag flytta därifrån men det är trist då jag själv trivs med hästarna, stall och ridhus osv. detta är andra stora stallet som det varit såhär... jättetrist
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Det låter som om ni måste ha ett möte och sätta upp regler.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Rent spontant så låter det ganska vansinnigt att låta 47 olika människor sköta hästarna tillsammans. Hästarna blir ju hanterade på 47 olika sätt, och det är nog svårt att lyckas samla 47 helt likatänkande på samma ställe...

Vad är det för slags anläggning? Finns möjlighet att ha någon form av fast personal som sköter åtminstone in- och utsläpp? Det skulle kanske göra att det blir lite mer rutinfast i stallet.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Usch, vad jobbigt det låter att ha sin häst på en sådan jätteanläggning - 47 hästar:eek: !
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

hur lång tid tar det slåppa ut o in så många hästar?:crazy:
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

trollvarning? låter ju som ett heltidsjobb bara att täcka- ta in o ut alla dessa hästar:S
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Jag får hålla med någon ovan - Totalt vansinnigt att låta 47 olika människor turas om med in/utsläpp o fodringar. Varför inte låta ngr stå billigare mot att de sköter allt, eller anställ någon?
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Så barn får ta ut 47 hästar?
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

47? Jisses. Jag tyckte det var mycket med 13 hästar i ett stall jag var i. Och där var folk också stirriga med andras hästar.
Håller med de andra om att det borde vara ett mer begränsat antal människor som sköter om sånt där. Hästar behöver rutin, och funkar bäst när saker sker på ungefär samma sätt varje dag. I alla fall har jag upplevt det så när det gäller in-/utsläpp.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Låter som man måste ta ledigt från jobbet den dag man ska ta ett pass i erat stall. Måste ju gå att förbättra.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Men om det är 47 hästar, så måste det väl ända finnas någon som jobbar där?? Det kan inte finnas något kollektivstall som är så stort... :confused:. Vem sköter anläggningen på ett sådant ställe - varför är det inte uppdelat i grupper (så att man bara tar ut 10 hästar tex).
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Med 20 betalande inhysningar skulle jag kunna vara hemma på heltid och livnära mig på att släppa in och ut folks hästar ur hagen..

Med 47 st dito.... så skulle jag förmodligen ha råd att anställa någon som gjorde jobbet åt mig... och själv skulla jag göra vad jag ville om dagarna...:cool:
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

nej, barn får inte ta ut alla dessa hästar. Om man är så ung att man ej kan ansvara för hästarna vissa pass så får det vara ngt av föräldrarna som ansvarar för de passen. Som det är idag finns det bara tre ponny ryttare i stallet och deras föräldrar har själva häst eller har haft tidigare...
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Var lite otydlig i min inlägg.. vardagar mån-fre finns det en som släpper ut dem. Man har var 47:e lörd-sön samt andra helgdagar. Däremot har man var 47:e insläpp och kväll 365 dagar om året. Visst är det segt att ha det så men man står ut eftersom det inte är så ofta. Men många täcken blir det... :smirk: ... Tidigare var stallet uppdelat på att man alltid var två som hade pass tillsammans och därav hade var 23,5:e pass ;) men då det tydligen var för jobbigt för många att ha oftare så ändrades det.

Finns otroligt mkt regler om hur saker och ting skall skötas.. det är en sak att ha ett möte om hur det ska vara.. en helt annan att få 47 pers att göra som det är bestämt.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Var lite otydlig i min inlägg.. vardagar mån-fre finns det en som släpper ut dem. Man har var 47:e lörd-sön samt andra helgdagar. Däremot har man var 47:e insläpp och kväll 365 dagar om året. Visst är det segt att ha det så men man står ut eftersom det inte är så ofta. Men många täcken blir det... :smirk: ... Tidigare var stallet uppdelat på att man alltid var två som hade pass tillsammans och därav hade var 23,5:e pass ;) men då det tydligen var för jobbigt för många att ha oftare så ändrades det.

Finns otroligt mkt regler om hur saker och ting skall skötas.. det är en sak att ha ett möte om hur det ska vara.. en helt annan att få 47 pers att göra som det är bestämt.
Precis så fungerar stallet jag står i nu, men där är det "bara" 23 hästar. Vi har bara utsläpp på helgen, inga insläpp. Det är väll bra så kan alla få sovmorgnar på helgerna.
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det kan bli så i ett så stort stall. 47 hästar som ska tas in och ut av 47 olika personer med helt olika hästbakgrunder. En del är säkert jätteduktiga medans många är osäkra och när et gäller hästarna så är en del säkert väldigt väluppfostrade och en del mycket mindre ouppfostrade. Tror att under dom förutsättningarna som råder är det nog svårt att göra så mycket åt situationen mer än att man har bestämda regler hur in och utsläppen ska gå till. Att man tar dom i en speciell ordning, alltid en och en eller vad som nu passar där.
I mitt stall så är det bara 7 hästar och vissa dagar är mer frusterande än andra, speciellt som nu när det är lervälling i hagarna och man blir irriterad över hästar som liksom jag försöker undvika leran och nästan ska kliva på mig och jag inte hinner undan tillräckligt snabbt eftesom stövlarna fastnar i leran, så då kan jag svära över ouppfostrade hästar, trots att de flesta av dom är mina och jag har uppfostrat dom själva :angel: (men i normala fall så är dom vädligt väluppfostrade och lyssnar bra, men ibland är situationen så både för mig och hästarna att man kanske inte alltid kommer överens)
 
Sv: Panik i stallet vid hantering av andras hästar

*kl*

Vi har "problem" i vårat stall och det är bara 11 hästar.
-den hästen attakerade mej i boxen när jag skulle sätta på grimman. -satte du på grimman som du skulle då? - just ja, det glömde jag.... Måste den hästen gå i den hagen för den är elak mot min häst, kan inte den gå själv?
Oj då, satte visst på fel täcke på den hästen, men jaja.

Så kan det vara i vårt stall. Täckena är uppmärkta och hänger oftast utanför respektive box om möjligheten finns. Hästen som man måste sätta på grimman på ett speciellt sätt är rädd om sina öron och nacke och får frispel om man drar grimman över öronen på den utan man måste lixom knäppa upp nackstycket. (inte ens ägaren (jag) kan sätta på grimman på "rätt" sätt alltid)
Hästen som är "elak" leker med de andra hästarna, han går nu med tre nya kompisar två unghästar och en 7 åring och är den snällaste i hagen och har jätte roligt.

Så det behövs inget stort stall för att det ska bli struligt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 483
Senast: Naria2020
·
Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp