Panik i hästtransport - stor sårskada

jenred

Trådstartare
Min häst fick panik i hästransporten idag. Vi skulle bara lastträna och var därför på hemmaplan. Han gick snällt in, jag stängde och han stod där lugnt och mumsade på sin havre. Efter ca 20 min blev han av någon anledning orolig, strax därefter började han stegra sig och sparka bakut, helt okontaktbar. först sparkade han sönder baklämmen totalt hela lämmen bröts i bitar, då kastade han sig istället framåt, lyckades få av frambommen, fastnade i denna rakt in i sidan och blev hängande ut genom framdörren innan hans hud fläktes upp och han blev fri. Det var helt fruktansvärt, han skrek av smärta när han satt fast och jag kunde inte göra annat än att sätta mig själv i säkerhet. När han kom ut såg han ut så här
s%e5rskada.jpg

samt en del mindre skador på benen.

Han fick åka djurambulans till hästkliniken.

Efter 4 h tråcklande såg det ut såhär
s%e5rskada2.jpg

Han blir kvar över helgen.

Nu till min fråga; hur ska jag få hem honom. Jag vågar nog aldrig mer lasta honom i vanlig transport. Känner ingen med lastbil. Kan man anlita hästransportör för en sträcka på 1,5 mil? Känner mig helt villrådig.

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Jo, u kan troligen få en transportör att köra hem honom i lastbil. Eller så får du vaddera ditt släp genom att klä in bommar osv i skumgummi, ha ett rejält täcke på hästen och rejäla transportskydd. Be veterinären att droga hästen innan transport och kör sedan i 30 km/h hem. Det är troligen vad jag hade gjort.

Vad var det för släp som hästen lyckades sparka ut lemmen på och VAD skar han upp sig på?

Hur stod han förresten i ambulansen? Var han drogad eller hur gjorde dom?

I ambulansen stod han i box, med svagt lugnande.

Umesläp med NY bakläm.... Han skadade sig på den trasiga frambommen.

Ev. att det går om han är ordentligt drogad, ska rådfråga vet. Men då får jag hyra släp för mitt lär åka till skroten.

Usch, vad hemskt. Det går kanske att låta honom stå typ som på box, alltså plocka ut alla bommar och annat som han kan skada sig på. Dessvärre kan man nog bara droga och hoppas på det bästa. Typ.

Stort lycka till och hoppas att han repar sig bra!

USch vad tråkigt! Hoppas att han inte får några bestående skador. Har du inget kort på transporten? Jag gillar Ume släpen på många sätt men är skeptisk mot den tunna metallen dom har i bommar och inredning. Men inte tror man att dom ska fläka upp en häst på det viset! Jag tror nog att han kan åka transport igen, se till att binda honom väl. Jag kan tycka att en halsring där hästen binds kort i bommen är bäst, för den kan fortfarande röra huvudet men inte komma undan eller hoppa över bommen.. Sen kanske han står bättre när man väl är på rull? då brukar dom få koncentrera sig.

Lycka till. Håller tummarna.

fy Fabian vad otäckt:eek:

Droga honom när du ska hem o 40 täcken på.

efter att jag har läst om så många som har klättrat över frambommen, voltat över mm så tror jag att man ska öppna bak o stänga alla vägar framåt- om hästen verkligen får panik.

Just för att det är trångt ut fram i de flesta släpen.
Tror att man får börja om med träningen- tror att det är värt det.

stog hästen på halva bredden eller bredare?

har han åkt förut?

För framtiden-en rejäl stålbom med panikutlösning( visst var det aluminium i Ume?)

Inte stänga för luckan o inte låta den stå så länge.

Menar nu inte att vara god o duktigt efterklok, utan spånar om hur JAG skulle gå tillväga.

Senast ändrad:

I ambulansen stod han i box, med svagt lugnande.

Umesläp med NY bakläm.... Han skadade sig på den trasiga frambommen.

Ev. att det går om han är ordentligt drogad, ska rådfråga vet. Men då får jag hyra släp för mitt lär åka till skroten.

Men släpet går på bilens försäkring, så skrota inte släpet innan du kollat ersättning. VIktigt!:angel:

Vi har haft en del problem tidigare och tränat massor. Han hade blivit jätteduktig. Jag har provat alla varianter och han blir hispig om bakluckan är öppen, då ska han promt vända sig även när han står smalt. Har jag honom brett försöker han vända sig så det bästa har varit smalt och med stängd lucka. Nu tror jag att han valde framåtvägen för han blev så rädd när bakluckan brakade.

Det läskiga är att han kan vara helt lugn för att sedan få fullständig panik.

Ingen försäkring täcker om hästen raserar släpet, möjligtvis hemförsäkringen.

Du måste ha en vagnskadeförs. om du är med om en olycka o är den skyldiga.
Bilens trafikförs. räcker inte då.

kostar ca 500/ år.

Jag är ganska säker på att skador orsakade av hästen inte ersätts.

hmmm hemförsäkringen, kan den täcka? Jag har ingen aning

men gud :eek: vilken ångest!

tur i oturen att det inte gick värre, hästen kunde ju lika gärna ha hoppat å brutit nacken eller skurit av varenda sena :crazy:

förstår din oro!!! men tänk på att lite plegg kan blir snedtändning, kanske bättre att droga ordentligt?

Släpet är från 91. Det var bara baklämmen som var ny, byttes för 1-2 år sedan. Det är därför jag inte tror det är någon ide att laga.

Låter som om den skulle behöva ett släp med en tjockare Al.-skiva under mattan på baklemmen- tror att Williams har det.

Brukar den sparka?

jag hade fått en hjärtinfarkt om det hade hänt mig.:eek:
Lider med ER
/ Många kramar o godis till Pålle.

Senast ändrad:

Ska ut och ta kort i morgon, har inte själv inspekterat skadorna på släpet ännu.

Tror inte att han hoppade över bommen, vet inte riktigt hur han fick av den, eventuellt gick han omkull och tryckte av den underifrån. Vet inte för jag kunde när detta hände inte längre vara nära häst och släp

Tilläggas kan att hästen är fd löphäst som såldes för att han fick panik i startboxarna. Så han har en del traumatiska upplevelser bakom sig i trånga utrymmen.

Ok!
Det enda är väl då ett släp med endast fram o bakbom.
ingen mellanvägg.

Det är även många icke fullblod som får liknande klaustroutbrott.- om de står smalt.

Ume har väl inga fönster fram heller? Den äldre modellen.

Jag vill absolut inte verka som en besserwisser nu MEN varför stänga in en häst som man vet har klaustrofobi att stå smalt i släpet? Min ena har haft jätteproblem med att stå smalt i släpet, och att stå i släpet när det har varit stilla. Nu har hon dock varit tvungen att åka väldigt mycket och med tiden som hon blev säkrare på åkandet kan hon numera stå länge i släpet och stå smalt utan att vi kör. Men på tiden då hon tyckte det var otäckt hade jag aldrig fått för mig att ens försöka att ha henne ståendes lugn stilla i släpet. Det hade troligen slutat på samma sätt som för dig. En annan häst jag hade kunde inte stå i släpet när jag lastad för att köra från stallet, han la sig på ytterväggen och "galopperade" mot andra väggen (den kunde inte heller stå smalt). Men så fort man började köra så ställde han sig bra. Av någon märklig anledning gjorde han dessutom bara så när man lastade hemma. Att ha honom i släpet länge på tävling var aldrig några problem konstigt nog.

Tror heller absolut inte att du ska fortsätta köra hästen smalt och inte heller binda kort. Låt den stå så lös som möjligt så att den inte blir klaustrofobisk. Jag hade heller inte haft den ståendes i släpet "bara för att", utan bara haft den där när man kör.

Det är din häst och du gör självklart som du tycket är bäst! Men så hade/har jag gjort.

När man lastar en häst är ju den kritiskt tiden när transporten står stilla. Det är DÅ hästarna börjar leva rullan.
När man börjar köra får de ofta annat att tänka på.
Att ställa in en häst och låta den stå still i den 20 minuter skulle göra 50 % av alla hästar oroligt och stressade.

Var med om en väldigt liknande incident i höstas alltså ca ett år sen med en kompis häst, tur i oturen hände det på skaradjursjukhus parkering:crazy: så när vi fick ut hästen så var det bara att ringa till jourhavande (de hade stängt för dagen)i den olyckan fick den hästen också helt plötsligt panik:cry:.

Att åka transport hem var inte ett alternativ, så antingen gå hem utmed E20 ca 4-5 mil :confused: eller också hoppas och be om att det går bra med lastbil. Det blev lastbil, en djurtransport vilket jag var skeptiskt mot men det behövde jag inte vara, han som körde var helt underbar och det var jättefint inne i lastbilen. Resan hem gick jättebra chauffören stannade på vägen och kollade så allt var lugnt:)
Han ville förresten absolut inte att hästen skulle vara neddrogad , han hade tidigare erfarenhet att kört panikbenägnahästar som varit drogade det hade gått bra o lasta men sen under resans gång när de kvicknat till så hade det gått illa, när de är vakna så är de hela tiden med på vad som händer och man vet vad man har att göra med

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka