Pälsvården hos en Powder Puff ?

C

clownen

Har mina funderingar om en Powder Puff, därför några frågor om dess pälsvård.
Hur ofta ska den bada och trimmas klippas ? Hårar den mycket ? Någon som har någon erfarenhet av denna ras ?

Ska ej ha den till utställning ( då den har ett litet underbett ) utan syftar mer på pälsvården kring den som sällskapshund.

Helen

Sv: Pälsvården hos en Powder Puff ?

Du bör bada puffen 1 gång/vecka för att pälskvalitén ska hålla sig bra och lättskött. Trimma så ofta det går från början för att vänja valpen. Jag har fått råd av min uppfödare att trimma en gång i veckan för att valpen ska vänja sig, men det är nog mer en smaksak hur ofta.
Det är enklare att trimma en hund ofta för att hålla efter pälsen. Jag har bara en valp på 3 månader, men jag har fått höra att dom inte hårar som vuxna heller.
Jag tycker inte att det ska vara någon större skillnad på hur ofta man badar sin puff jämfört med utställningpuffar. Man vill väl att puffen ska se välvårdad ut eller? När det gäller trimning är väl enklast att köpa in en trimmer och lära sig att trimma själv och det är inte allt för tidskrävande att raka nosen och halsen.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 059
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar