Pälsvård av pälsboll? <3

T

Tregly

Hej. :) Några som har läst ina tidigare trådar vet nog att jag har en liten kaninunge. Ras vet jag inte. Ser ut som angora med päls över hela kroppen. :love:
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan få pälsen att hålla sej ren?! Tovorna titter mest i baken. Jag vet inte om man kanske ska klippa och hålla pälsen lite kortare vid området runt svansen? Jag måste borsta henne varje dag och det är ganska jobbigt då jag nästan varje gång måste klippa bort tovor från henne. Finns det kanske något spreybalsam eller så? Under tassarna blir det occkså lite tovor eftersom skit och annat fastnar där. Nu på vintern bor hon och de andra i ett gammalt hönshus. Men på sommaren då det är lite blött i gräset kommer jag få PROBLEM! Jag har en enorm utebur som ligger på marken, alltså så har den inga ben. Jag vill gärna att hon ska kunna vara ute... :confused:

Sv: Pälsvård av pälsboll? <3

Vad får hon för mat? Jag har en dubbelmanad lejonhuvad och han får inte tovor varje dag.

Äter pellets.

Jag ger vanlig pellets, mycket hö, frukt och grönsaker. Och såklart lite godis ibland när jag tränar henne.

För att få bukt med tovorna krävs antagligen daglig borstning.
Vissa kräver helt enkelt det och har troligen med pälskvalitén att göra.
Sämre pälskvalitet gör att den lättare tovar sig och därmed behöver mer pälsvård.

I rumpan kan du nog klippa bort tovorna.
Hellre kortklippt än tovor i rumpan.

Jag håller på att prova olika sorters pellets och ser vad det är för effekt på pälsen.
Har fått Zoomans pellets, funkade fint, den han får nu är lite sämre, Djur&Naturs Kanin&Marsvinpellets.

För övrigt är det bara att göra som Ninni säger, också jag säger hellre kortklippt än tovig. Så länge det inte är för kallt ute. Om det nu är utekanin.

Vad använder du för don att borsta med? Säker på att du verkligen reder ut pälsen på djupet och inte bara överhåren? :)

Vad använder du för don att borsta med? Säker på att du verkligen reder ut pälsen på djupet och inte bara överhåren? :)

Jadå, jag har 2 olika borstar. En lite "grövre" borste som inte bara tar överst på pälsen. Sen har jag en mjuk som kaninen gillar väldigt mkt. ^^, Hon gillar inte att bli borstad så jag tar alltid den hon gillar sist. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
Senast: Wenniz
·
A
Hästvård Jag var utomlands i fem veckor och då jag var borta var det min mamma som skötte min ponny och hon borstar aldrig svansen eller så utan...
Svar
3
· Visningar
2 656
Senast: AnnaMalm_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama