Pälssättning/fällning ur fas?

S

Seppo

Båda mina uppstallade hästar började fälla säsongens vinterpäls väldigt tidigt, redan i slutet av december. De klipptes båda två i början av november sk täckesklippning. Sen började de då fälla de oklippta i december och den ena av dem fällde av vinterpälsen väldigt fort medans den andra tog det i lite lugnare takt.

I slutet av februari/början på mars var en av dem helt färdigfälld klädd i finaste sommarskruden för att nu sen några veckor tillbaka börja fälla denna korta päls och sätta vinterlurv igen!

Hur kan det bli så här?

Båda är blanka och fina i pälsen och i bra hull och muskler. De presterar bra och har en foderstat baserad på analyserat hö och hösilage med bra värden samt lusern, havre, krafft Grund och vitaminer/mineraler. Bägge har för att hålla hull och muskler över vintern legat på en kvot runt 7. Denna kvot har jag efter några vintrar med dessa hästar, då de fallit ur lite, märkt fungerar bäst för dem.

Någon som har en idé eller egen erfarenhet ni vill delge en orolig matte?
 
Sv: Pälssättning/fällning ur fas?

Prova b-vit. Det är bra för pälssättn/fällning. Min ena kompis hade också sådär konstig päls..vet inte varför dock :confused: inte till så stor hjälp jag vet..men men :angel:
 
Sv: Pälssättning/fällning ur fas?

De får B-vitamin genom vitaminerna så att de klarar sig. Och själva pälssättningen är det ju verkligen inget fel på om man säger så...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·
Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 962
Senast: skogstokiga
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 335
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp