Pälslös fläck?

Maris_

Trådstartare
Ena shettisen ute i stallet hade igår en kal fläck på halsen. Den var stor ungefär som en knuten näve (i omkrets), lite svullen och lite varm. Den var hudfärgad och det var några röda prickar på den.

Hon är pigg för övrigt och har ingen temp.

Vad kan det vara? Vad ska vi göra? Ägaren är inte hemma, så det blir alltid lite extra nojjigt när det är andras hästar. Vi baddade med jodopax igår, mest för att göra "något". Har inte varit ute än idag för att se hur det är. Det såg inte ut som varken spark eller bitskada. Vad tror ni? Kan hon kliat sig för mycket? Eller något bett av något? Eller någon hemsk sjukdom?

/ Maris
 
Sv: Pälslös fläck?

Kan väl vara en häst som bitit, ibland förvinner bara det översta hudlagret så det knappt blir något sår.
 
Sv: Pälslös fläck?

Jag hade lusbadat henne direkt! :smirk: Oftast när just shettisar drabbas av pälsätarlöss så börjar de klia på halsen tills den är nästan kal. (Oftast bara i fläckar, som du beskriver.) Kliar det väldigt mycket kan de klia tills det nära på blöder. Och behandlar man inte lössen kan ponnyn i värsta fall drabbas av blodbrist.

Och det är inte alltid man ser lössen heller, hur mycket man än lyfter på vinterpälsen och kammar igenom millimeter för millimeter...
 
Sv: Pälslös fläck?

hej!

håller hon på o fäller? gick hon utan täcke i vintras?
min shettis kliar sig enormt när hon fäller, tom så att hon får små sår. jag gav henne vetegroddolja och pälsen blev mycket finare och hon kliar inte längre upp sår. om hon gick otäckad i vintras så kan hon ha fått svamp pga att pälsen inte torkar ordentligt och det kliar. då kan man smörja in dom med barnsalva, nu kommer jag inte ihåg vad den heter men fråga på apoteket.

lycka till!
 
Sv: Pälslös fläck?

2% jodopax att badda med, är bra mot svamp.
 
Sv: Pälslös fläck?

Kan ju vara ringorm oxå, men fläcken låter lite stor för det...
 
Sv: Pälslös fläck?

jodopax biter på det oxå. köpte en ungponny för många år sedan som va nästan helt kal pga. ringorm. en handflata blir ganska fort.
 
Sv: Pälslös fläck?

Ja, men skulle det vara ringorm är det ju viktigt att man gör ren utrustning och stall noga.
Vår ringorm gick iofs aldrig så långt, så jag vet inte riktigt hur stora det kan bli. De höll sig runt en femkrona när vi hade det.
 
Sv: Pälslös fläck?

visst måste man det.;) jätteviktigt.
det kan bli riktigt illa, den ungponnyn vi hade vart smittad 2 år tidigare. fick reda på det av uppfödaren, men priset blev därefter :angel: (hon va mer kal än pälsad)
behandlade först med licens medel då hon va så angripen, sen fick vi fortsätta ett par veckor med jodopax.
ringorm är en svampinfektion, så jodopax eller vircon går bra att fortsätta med tills det läkt ut.
 
Sv: Pälslös fläck?

Tack för era svar!

Idag var fläcken större! Ungefär lika stor som en normal handflata. Dessutom hittade jag ett ungefär lika stort område högst upp på halsen, där halsen blir huvud (på undersidan) och ett litet mindre strax ovanför ena frambenet. Den jag hittade igår är "färsk" de andra verkar äldre.

Ponnyn har väldigt mycket vinterpäls kvar. Den är tät och varm (antar jag). De har gått på lösdrift hela vintern. Min ponny släpper räjält med päls, men den här fäller inte alls lika mycket. Det verkade klia väldigt på henne och hon njöt när jag kliade henne omkring de pälslösa fläckarna.

Så nu är frågan, vad kan det vara? Ringorm verkar ju vara mindre, men kanske blir såhär stort om hon kliar? Kan det vara nån form av svamp? Kanske för att hon har så mycket och tät päls?

Jag har inte hittat några mer pälslösa ytor, men vem vet vad som döljer sig under all päls denna dam har. :smirk:

I morgon kommer iaf ägaren hem, skönt det, så får hon ta ställning till vad vi ska göra! Jag baddade förresten med jodopax idag igen.

Finns det bilder på olika hudåkommer på häst måntro?
 
Sv: Pälslös fläck?

Jag skulle lusbada henne, eftersom det dels dödar eventuella löss och dels tvättar ur hennes tjocka päls, om det nu är det som är problemet. Hjälper inte det så så kan man ju börja fundera på om det är någon svamp eller annat.

Har en hästbok med bilder på typ ringorm, kontakteksem, mögelutslag m.m. men min scanner är inte inkopplad...
 
Sv: Pälslös fläck?

Jo tack roligt är det inte!
Vi badade våra med schampo (kommer inte ihåg namnet) sen vacc. vi dem på det. Hade nog egentligen inte behövts, men vi hade så många föl i stallet så vi tyckte det var det bästa. Plus att vi baddade ca. 1 vecka på fläckarna med det överblivna schampot.
Det var inte lite jobbigt att tvätta ur stallet. Tror vi höll på typ 12 timmar eller något.
Och alla grejor skulle ju spritas eller badas i virkon. Superkul *not*

Nä ringorm är inte roligt!
 
Sv: Pälslös fläck?

Min ridskola hade ringorm när jag var typ 12. Och jag fick det också, av att vara bland hästarna. Jag tycker hudsjukdomar är SÅ äckligt, så jag spenderade flera veckor med att vara rädd för mig själv, typ... :crazy: Så jag kan ju bara tänka mig hur hästarna upplever det!
 
Sv: Pälslös fläck?

Idag var ytan ännu större!

Tog en bild! Det är alltså fram till på halsen som det sitter, rakt fram när man står framför henne. Vad i hela friden kan det vara?

cindypals.jpg
 
Sv: Pälslös fläck?

det ser faktiskt ut som ringorm...
prata med vet. tvätta med tex. jodopax så länge(ta inte i det utan plasthanskar, det smittar grymt. dock inte alla hästar och människor som får det.)
du behöver antagligen ett "bättre" preparat av vet.
 
Sv: Pälslös fläck?

oooohhhh...creepy!

:eek:

Satsar fortfarande på ringorm *huaaa*
 
Sv: Pälslös fläck?

Ah, så det skulle kunna vara ringorm, fastän det blivit så pass stort? Det blir ju större för varje dag. Som tur är så kommer ägaren hem om några timmar, känns skönt det!

Min ponny går förresten i samma hage, men har inte hittat något liknande på henne. Borde inte även hon vara smittad när det gått så långt på den andra hästen?

/ Maris
 
Sv: Pälslös fläck?

Alla blir inte smittade, ganska konstigt egentligen. Vi hade totalt tretton hästar tror jag det var då vi fick ringorm, "endast" fyra fick utslag.
Något bistår ser det inte ut som, och det borde heller ej växa från dag till dag.

Rådgör med ägare och sen vet. tycker jag!

Lycka till!
 
Sv: Pälslös fläck?

inte nödvändigtvis.
när vi fått det i stallet, så har vissa hästar drabbats hårt anndra mindre och vissa inte alls.

jag har många gånger stått och "pillat" med fingrarna i angripna omr. men aldrig fått ringorm själv. en vän till mig fick det med en gång.

det är en form av svamp..
 
Sv: Pälslös fläck?

Ok! Får se om det dyker upp på någon mer! De är två hästar i den hagen, men har två till i en angränsande hage.

Jag funderar på, mina handskar lär ju fått ev "bakterier" eller vad det nu är på sig. Hur ska jag rengöra dem ordentligt, så att det inte sprids via mig? Om det skulle vara ringorm, och jag får det, hur lång tid tar det då?

Jag har inte pratat med ägaren idag, så jag vet inte något nytt än!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: Tonto
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 412
Senast: Boj
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
H
Övr. Hund ja.. kliar sig gör min hund. förra veckan uppmärksammade jag att han kliade sig något mer än tidigare. hittade några "knutor" i ena...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: hippolina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp