Pälsglans utan silikon?

Neapocalypse

Trådstartare
Tänkte försöka mig på mirakelflätor med tinkerhästen, och det går ut på att man flätar inbakade flätor i manen och låter sedan vara några veckor. Det tipsas om att man ska sätta pälsglans innan man flätar, så det inte ska slita så mycket under själva flätningen, men det är viktigt att det är utan silikon.
Jag behöver tips på pälsglans som inte har silikon i sig, eller substitut jag kan använda istället. Vad tycker ni om olivolja i manen tillexempel? Bör väl inte vara farligt eftersom att vi kan äta det och ha det på oss själva och i vårat hår liksom. Men det kommer ju vara där ett tag.. :)
Mirakelflätor:

Har inga tips om pälsglans, men en liten varning om flätorna. Jag gjorde såna på min ponny för en herrans massa år sen. En av unghästarna i stallet tyckte det var underbart skoj, vilket slutade med att hästen bara hade halva manen kvar efter ett par dagar.. :angel:

Läser i kommentarerna till filmen på Youtube att folk använt sig av babyolja. Så olivolja borde gå bra. Det är väl bara till för att "hålla ihop" hårstråna bättre, så flätan inte ska trassla upp sig på mitten typ. Finns speciell "flätolja" vill jag minnas.

Sjöbogården (?) ska ha nån silikonfri. Tror att den egentligen är för hund, men har träffat en del människor som använder den istället för t.ex. balsamspray just för att den inte innehåller silikoner etc.

Babyolja är också mineralolja.

Det är jättesvårt att hitta ingredienslistorna för hästprodukter, så om du vill vara riktigt säker tycker jag du ska köpa en ren olja i matbutik. Jag hade nog valt kokosolja (säljs i burk, blir flytande av kroppstemperatur) som är en välkänd "hår-olja".

Babyolja är också mineralolja
Nej, men däremot kan babyolja innehålla mineraloljor. Finns flera som inte gör det, bland annat apotekets egna. Går precis lika bra med vilken annan vegetabilisk olja som helst.
Håller med om kokosolja, kalasbra i håret! Dessutom gott :D

Sjöbogårdens är silikonfritt, det visste jag ju egentligen. Använder det till mig själv.

Jag skulle nog vara försiktig med att låta flätorna sitta i hela tiden om hästen går med pillig häst eller i hage med träd och grejer. Hästägarna där jag rider berättade om en bekant vars häst fastnade med en fläta i en gren och slet loss hela flätan. Inte direkt det man vill ska hända. Men visst tror jag det funkar. Bara att fläta upp manen ordentligt och tight när man rider tycker jag gör skillnad i tillväxten av man på min medryttarhäst. Tror det stimulerar hårrötterna en del. Men sen har hon ju fint anlag för lång man också.

Köp vanligt glidmedel på apoteket, vattenbaserat helt utan silikon! Funkar som utreder och glans på manen.:up:

Olivolja är hemskt på att dra åt sig smuts. Men som någon annan sa, Klick! glidmedel på apoteket is the shit, funkar fint i ens eget hår med. Använde en hel del när jag körde noo-poo.

Jag skulle aldrig ha flätor i så länge dock, men där gör man ju som man vill.

Nu är jag inte säker på det men är inte k9 typ "känt" för att endast innehålla naturliga produkter och vara utan sånt skit ? Jag vet inte tyvärr inte om silikon kan heta något annat i innehållsförteckningen så är som sagt inte säker men var bara en tanke :)

Nu är jag inte säker på det men är inte k9 typ "känt" för att endast innehålla naturliga produkter och vara utan sånt skit ? Jag vet inte tyvärr inte om silikon kan heta något annat i innehållsförteckningen så är som sagt inte säker men var bara en tanke :)

Jodå, det kan heta massa olika, det finns olika sorters silikoner.
Slutar det på -cone, -conol eller -oxane kan du vara ganska säker på att det är silikon. T ex dimethicone, amodimethicone, dimethiconol och cyclopentasiloxane är alla silikon. Och det finns en uppsjö benämningar till.

Jodå, det kan heta massa olika, det finns olika sorters silikoner.
Slutar det på -cone, -conol eller -oxane kan du vara ganska säker på att det är silikon. T ex dimethicone, amodimethicone, dimethiconol och cyclopentasiloxane är alla silikon. Och det finns en uppsjö benämningar till.

Tack för infon! Lurigt när det heter såna namn, är det för att luras? Hittade innehållsförteckning på en k9 produkt. Den ska innehålla detta: Aqua, certified aloe vera, wheat germanidopropyl lactate, wheat protein, steramidopropyl lactate, D-panthenol, nanoliposomes, fragrance and preservative. pH 4.5

Jag är ingen kemist så kan bara referera det jag läst, men man modifierar molekylerna så att de blir vattenlösliga. Du kan säkert googla fram hur det går till om du är intresserad av det vetenskapliga.

Det finns vossa "hybridsilikoner" ja, men är inte alla hår/balsam som klarar av dem utan beläggningar. Lite som protein, vissa hår blir kalas medan andra inte alls klarar av det.

Har ni några exempel på såna silikoner?
Antar att det är olika former av PEG/PGG ni syftar på. De är inte vattenlösliga i bemärkelsen "tvätta bort med vatten", utan snarare "silikon i vatten"lösning. Används lite som impregnering kan man säga. De är säkert lättare att få bort med mildare produkter.

Tack för alla svar! Har tänkt över det där och låter nog inte flätorna sitta i längre stunder än under ridturen. Ska kolla om K9 och Sjöbogården har något annars kör jag på olivolja tills vidare, kokosolja kändes lite jobbigt att kleta dit, olivolja bör man ju kunna sätta i en flaska och bara spruta på? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 947
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 882
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar